Er det okay at snyde med ID?

Med det digitale billed-id ”Smart ID” i front lancerer en sammenslutning af virksomheder, interesseorganisationer og detailbranchen en ny digital kampagne med fokus på ID-kultur i Danmark. Og der er brug for debatten. En ny undersøgelse viser at 49 pct. af de adspurgte unge i aldersgruppen 16 til 20år, der har prøvet at blive spurgt om ID, har oplevet at blive vrede eller irriteret over at blive spurgt
Hvad skal der til, før det bliver lettere at spørge og blive spurgt om ID? Og er det okay at snyde med ID? Det er omdrejningspunktet i en ny Epinion-undersøgelse, partnerne bag ved en ny digital ID-kulturkampagne har fået foretaget.
Undersøgelsen viser blandt andet, at halvdelen af alle unge mellem 16 og 20 år enten aldrig er blevet spurgt om ID eller ikke kan huske, hvornår det sidst er sket. Samtidig siger 49 pct. af de unge, der har prøvet at blive spurgt om ID, at de har oplevet at blive vrede eller irriteret over at blive spurgt. På trods af dette mener mere end tre ud af fire, at det er vigtigt eller meget vigtigt at håndhæve aldersbegrænsningerne for køb og salg af fx alkohol, tobak, spil og håndkøbsmedicin.
Kampagnen tager et humoristisk vrid på undersøgelsens resultater og viser, hvordan unge på kreativ vis forsøger at snyde sig til bl.a. alkohol, spil og cigaretter. Formålet er at få en bedre dialog om ID og i sidste ende, at få flere til at spørge om og vise ID – fx Smart ID, som alle unge kan have lige ved hånden på deres mobiltelefon.
Bag kampagnen står SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Kvickly, fakta, Irma, Coop, Rema 1000, Bilka, Føtex, Netto, Salling Group, Circle K, Meny, Spar, 7Eleven, De Samvirkende Købmænd, Nærbutikkernes Landsforening, Bryggeriforeningen, Alkoholpartnerskabet, Dansk Live, Dansk Erhverv, Tobaksproducenterne og Danske Spil. Formålet er ikke en løftet pegefinger, men et forsøg på at finde et fælles fodslag med de unge.
”Vi har nul-tolerance overfor salg til unge. Vi siger til de unge, at vi kender de fleste af deres snydetricks, fordi vi har set dem før. I stedet for en løftet pegefinger forsøger vi med humor at vise dem, at snyderi ikke betaler sig. Vi vil gerne nå de unge i øjenhøjde med et klart budskab og et digitalt værktøj, der kan dokumentere deres alder, hvis ID’et ligger derhjemme,” siger Stine Hove Marsling, CSR-direktør i Danske Spil.
Kampagne udviklet gennem fokusgrupper
Undersøgelsen ligger i forlængelse af en række fokusgrupper blandt unge, ekspedienter, butiksmedarbejdere og brancheforeninger, som danner grundstenene for kampagnen.
”Det ligger ikke i vores kultur, at folk spørger hinanden om ID og alder. Det er bagsiden af den humoristiske situation, vi viser i filmene. For det skal være acceptabelt at spørge og blive spurgt. Man sætter folk i en ubehagelig situation, når man lyver om sin alder eller snyder med ID. Det er et alvorligt problem for flere brancher, men også samfundet, fordi over 1 mio. danskere har haft brug for at vurdere folks alder i forbindelse med deres job. Derfor er efterskriften på alle film Er det okay at snyde med ID”. For at sætte tankerne i gang hos både de unge og voksne,” sigerMaria Krüger Torp, direktør i Tobaksproducenterne.
Hu/an henviser til undersøgelsen, der viser, at 38 pct. af de unge synes, det er OK at snyde med ID, hvis forældrene har givet lov, og at 49 pct. af de unge, der har prøvet at blive spurgt om ID, har oplevet at blive vrede eller irriteret over at blive spurgt.
Kampagnen kører frem til d. 10. juni og man kan se mere på www.smart-id.dk
Om Smart ID
Smart ID gør det muligt at have gyldigt billed-ID på sin smartphone, så man altid har ID lige ved hånden. Smart ID fungerer som et alternativ til pas, kørekort eller anden gyldig billedlegitimation. Smart ID kan downloades på App store eller hos Google Play.
Det er Danske Spil der har udviklet Smart ID. Smart ID bakkes op af SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Kvickly, fakta, Irma, Coop, Rema 1000, Bilka, Føtex, Netto, Salling Group, Circle K, Meny, Spar, 7Eleven, De Samvirkende Købmænd, Nærbutikkernes Landsforening, Bryggeriforeningen, Alkoholpartnerskabet, Dansk Live, Dansk Erhverv, Tobaksproducenterne og Danske Spil
Nøgletal fra undersøgelsen
Danske unges forhold til at spørge eller blive spurgt om ID
●20 pct. af alle, der har haft behov for at vurdere folks alder på deres job, er blevet råbt ad, mens 8 pct. er blevet truet og 2 pct. udsat for fysisk vold
●53 pct. af danske unge kan enten ikke huske, hvornår de sidste er blevet spurgt om ID, eller er aldrig blevet spurgt om ID
●17 pct. af de unge har prøvet at blive spurgt om ID inden for det sidste år eller den sidste måned.
●30 pct. unge har forsøgt at snyde med ID en enkelt eller flere gange
●Af de 30 pct. har flest (52 pct.) forsøgt at snyde med ID for at komme ind på en bar eller natklub, hvortil færrest (10 pct.) har forsøgt at snyde med ID for at købe håndkøbsmedicin
●49 pct. af de unge, der har prøvet at blive spurgt om ID, har oplevet at blive vrede eller irriteret. Alligevel synes samme antal unge, at man i Danmark bør være mere konsekvent med at spørge folk om ID, og at det er OK, hvis en kassemedarbejder eller dørmand afviser folk, hvis de ikke har ID med
●38 pct. af de unge synes, det er OK at snyde med ID, hvis forældrene har givet lov, hvortil 14 pct. mener, det er forældrenes ansvar, at aldersbegrænsninger kendes og overholdes
Undersøgelsen er udarbejdet i perioden 9. til 13. maj 2018 blandt 1115 respondenter i aldersgruppen 16-75 år.
En del af undersøgelsen er vedhæftet som fil
For yderlige kommentarer fra Kampagnens partner:
Danske Spil – Pressechef Marie Grabow Westergaard 30 85 17 34
Coop – (Fakta, Irma, SuperBrugsen, DagliBrugsen, Kvickly) CSR-chef Signe Frese 30 91 92 46
Salling Group (Bilka/Føtex/Netto) CSR-direktør Jonas Schrøder 87 78 50 02
Dagrofa (Meny/Spar) – CSR-BusinessPartner Mogens Werge 71 90 60 15
DSK – Vicedirektør Claus Bøgelund Kegel Nielsen 23 45 30 59
NBL - Adm. direktør Martin Schjøth 51 71 37 07
7 Eleven – Kommerciel direktør Morten Vedel 27252575
Dansk Erhverv – Pol. Konsulent Tine Marie Andersen 4187 0821
Tobaksproducenterne – Direktør Maria Krüger Torp 26 25 62 30
Bryggeriforeningen/Alkoholpartnerskabet – Kommunikationschef Louis Honoré 51 58 87 96
Dansk Live – Sekretariatschef Esben Marcher 86 12 12 30
Circle K - Marketing- og Kommunikationsdirektør Ann Kirstine Havsteen 3342 4088.
Rema 1000 – Pressekontakt Mads P. Byder 20627727
Nøgleord
Billeder

Vedhæftede filer
Information om Danske Spil A/S
Følg pressemeddelelser fra Danske Spil A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Spil A/S
Dansker vinder gigantisk andenpræmie på 38,4 millioner kroner – her er kuponen købt7.5.2025 09:27:12 CEST | Pressemeddelelse
Tirsdag aftens Eurojackpot trækning gav gigant-pote for en dansker, der kan sætte 38,4 mio. skattefri kroner ind på kontoen. Den vindende kupon er købt på en OK-tank i en lille by vest for Odense, oplyser Danske Spil.
Danske Spil sætter odds på ny pave: ”Danskerne vakler mellem to favoritter”7.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvem skal være den næste pave? Ingen ved det, men de danskere, der gætter med hos Danske Spil, har givet deres bud på, hvem der bliver den udvalgte. I dag sætter kardinalerne sig sammen bag lås og slå for at blive enige, inden den traditionsrige, hvide røg kan stige.
For første gang i år er der vanvittige 750 millioner kroner i Eurojackpots førstepræmiepulje6.5.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Så er vi der igen - den store pulje i Eurojackpot er atter oppe på sin maksimale størrelse, og dermed spiller man i aften med om helt utrolige 750.000.000 kroner. Det er første gang siden 2024, at puljen har været så stor.
750 millioner kroner i puljen - og årets millionær nummer 100 (og 101 og 102)5.5.2025 11:35:24 CEST | Pressemeddelelse
Der var ingen, der ramte førstepræmien i Eurojackpot eller i Lotto i weekenden - men sidste uge bød alligevel på tre danske millionærer hos Danske Spil. Den ene "fyldte rundt" og blev årets millionær nummer 100. Læs her, hvor de tre heldige vindere bor.
Skrabede sig til 2 millioner kroner den 1. april: Ingen troede på ham før efter midnat3.5.2025 09:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Nordjyde havde heldet med sig, da han for nyligt skrabede et Quick-lod fra Danske Spil (han havde mindre held med at overbevise sin søster om, at det ikke var en aprilsnar).
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum