BOOKING.COM OFFENTLIGGØR HVORDAN SPORT HAR INDFLYDELSE PÅ FANSENES REJSEPRÆFERENCER I 2020

- Med sommerens UEFA EURO 2020™ i sigte siger 31% af danskerne, at de hellere vil rejse for at se deres favorithold spille kamp i 2020 end at tage på familieferie. Globalt set er det næsten halvdelen (49%) af globale sportsfans, der ville vælge en rejse til en kamp fremfor familieferie.
- Mere end en fjerdedel (26%) af globale fans siger, at de ville bruge færre penge på en fødselsdagsgave til deres barn eller partner end de ville på at rejse til en større sportsbegivenhed. I Danmark vil kun 15% af de udspurgte bruge flere penge på en rejse end til gaver til partner eller børn.
- Booking.com kan fortælle om en stigning i søgninger på overnatningssteder i værtsbyerne for UEFA EURO 2020™, hvilket siger noget om, at fansene har et ønske om at være til stede ved begivenheder som denne.
- Søgninger på overnatningssteder i værtsbyerne under UEFA EURO 2020™ var 43% højere sammenlignet med samme periode sidste år.
KØBENHAVN, 26. februar 2020 – Det kan blive et særdeles godt år for sportsinteresserede med de mange store sportsbegivenheder, der finder sted verden over i 2020. Foruden UEFA EURO 2020™, der bliver afholdt i 12 europæiske byer, er Australien vært for det internationale verdensmesterskab i cricket. Og i Japan løber en større international sportsbegivenhed af stablen. Med så mange spændende sportsbegivenheder i sigte er fans fra hele verden indstillede på at gøre alt hvad de kan for at være til stede.
Med en mission om at gøre det nemmere for alle at opleve verden fortæller Booking.com, der er officiel Accommodation and Attractions Booking Partner for UEFA EURO 2020™, hvor langt fans er villige til at gå for at sikre sig en plads på stadion, så de kan bakke op om deres favorithold og overvære vigtige øjeblikke inden for sport.
Europæiske sportsfans gør alt for at se deres hold med egne øjne
Ifølge en undersøgelse fra Booking.com foretaget på 29 markeder blandt mere end 19.000 fodboldfans vil næsten halvdelen (49%) af fansene på globalt plan hellere rejse for at se deres favorithold spille kamp i 2020 end at tage på familieferie. Derimod ville 31% af danskerne vælge at rejse for at se sit fodboldhold fremfor en ferie med familien*.
Ser man på deres prioriteter i livet, ligger det at planlægge og booke rejser til sportsbegivenheder højt på listen; 33% af danske sportsfans og 43% af de globale sportsfans sparer specifikt op til at kunne se deres favorithold eller -sportsudøver. 15% af de udspurgte i Danmark er villige til at bruge færre penge på en fødselsdagsgave til deres barn eller partner end på at rejse et sted hen for at overvære en større sportsbegivenhed. På globalt plan var dette tal mere end en fjerdedel (26%), som ville prioritere en sportskamp fremfor en gave.
Fans gør deres sportsdrømme til virkelighed
Undersøgelsen viser også, at næsten to tredjedele (63%) af globale fans nærmest er desperate efter at rejse til en sportsbegivenhed, fordi de ikke vil risikere at gå glip af et historisk øjeblik, og 73% siger, at de gerne vil opleve stemningen på stadion. Igen er tallene for de danske fans lavere. Her er kun 45% af danskerne ivrige for ikke at gå glip af en kamp til gengæld vil 70% gerne opleve stemningen på stadion.
At være med til EM i fodbold er et helt særligt mål for adskillige globale sportsfans; næsten en tredjedel (30%) og 27% procent af danske fans har dette på listen som en sportsbegivenhed, de gerne vil opleve mindst én gang i livet.
Og nu ser det ud til, at drømmene om at være til stede på stadion og overvære kampe og vigtige øjeblikke faktisk kan blive til virkelighed. Booking.com fortæller, at de i sidste måned oplevede en markant stigning på 43% i søgninger på overnatningssteder i værtsbyerne for UEFA EURO 2020™ med indtjekningsdatoer mellem 12. juni og 12. juli sammenlignet med samme periode sidste år.**
Blandt alle værtsbyerne har der været størst stigning i søgninger på Bukarest, Baku og Bilbao – i hver af disse byer var der en stigning på 150% sammenlignet med sidste år. I København har antallet søgninger for samme periode steget med godt 33%.
Hvad angår planlægning af rejser i forbindelse med UEFA EURO 2020™, har de britiske, russiske og tyske fans vist sig at være de mest velorganiserede – de ligger nemlig øverst på listen over nationaliteter, der har søgt på overnatningssteder i værtsbyerne.
Arjan Dijk, Senior Vice President og Chief Marketing Officer hos Booking.com kommenterer: “Vi kan ikke benægte, at sportsbegivenheder har stor indflydelse på de individuelle rejsendes beslutninger. Med så mange spændende sportsbegivenheder i år, og særligt UEFA EURO 2020™, er fans nærmest desperate efter at være til stede, og vi er glade for at kunne hjælpe dem med at skabe disse oplevelser. Det er fantastisk at samarbejde med UEFA™ om at sikre, at fansene får den bedst mulige oplevelse, når de er ude at rejse for at overvære denne kæmpestore begivenhed.”
Gå ikke glip af uforglemmelige sportsøjeblikke
Der har været utallige ikoniske EM-øjeblikke igennem årene. David Villa, der er ambassadør for Booking.com, har delt sine personlige favoritter. Fodboldspilleren, der blev topscorer under EM i 2008, har fået mulighed for at genskabe de bedste øjeblikke,fra fantastiske mål til overraskende vindere i sidste øjeblik – noget der måske kan vække appetitten hos de mange fans forud for sommerens opgør.
David Villa kommenterer: “Det er et spændende år for sporten, og jeg glæder mig meget til at opleve stemningen til UEFA EURO 2020™ i alle værtsbyerne og overvære endnu flere utrolige øjeblikke! Med så højt et talentniveau tegner det sig til at blive en af de bedste internationale turneringer nogensinde for fans, så det er fantastisk at få mulighed for at rejse og være en del af det.”
På trods af at billetter til UEFA EURO 2020™ er udsolgt, tilbyder Booking.com, den officielle Accommodation and Attractions Booking Partner for UEFA EURO 2020™, fans fra Storbritannien, Danmark, Tyskland og Frankrig en sidste chance for at vinde billetter til en kamp og mulighed for at vinde den ultimative fodboldoplevelse med overnatning, nemlig et ophold i Booking.coms stadionsuite under finalen i UEFA EURO 2020™.
For at få chancen for at vinde denne helt særlige oplevelse eller billetter til UEFA EURO 2020™-finalen skal du som fan fra enten Storbritannien, Danmark, Tyskland eller Frankrig booke og gennemføre et ophold via Booking.com inden 31. marts 2020. Du kan finde flere oplysninger samt de fulde vilkår og betingelser på www.booking.com/stadiumsuite.
KONTAKTOPLYSNINGER
Kontakt Booking.coms pressekontor i Danmark for flere oplysninger;
Booking@aspekta.dk
NOTER TIL REDAKTØRER
*Undersøgelse bestilt af Booking.com og udført uafhængigt blandt 19.392 fodboldfans på minimum 18 år fra 29 markeder (heriblandt ca. 900 fra hhv. Australien, Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien, Japan, Kina, Brasilien, Indien, Indonesien, USA, Storbritannien, Colombia og Rusland samt ca. 400 fra hhv. Belgien, Danmark, Kroatien, Holland,New Zealand, Thailand, Argentina, Canada, Hongkong, Taiwan, Mexico, Singapore, Israel, Sydkorea og Sverige). Feltarbejdet blev foretaget mellem 8. august og 2. september 2019
**Booking.coms dataspecialister har sammenlignet antallet af søgninger i januar måned 2020 på værtsbyer under EM 2020 (12. juni-12. juli 2020) med søgninger i de samme uger i januar 2019.
Nøgleord
Billeder

Links
Information om Booking.com
Om Booking.com
Booking.com blev grundlagt i 1996 i Amsterdam og er vokset fra at være en lille, hollandsk opstartsvirksomhed til en af verdens førende digitale rejsevirksomheder. Booking.com er en del af Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) og har en mission om at gøre det nemmere for alle at opleve verden. Ved at investere i teknologi der gør det nemmere at rejse, forbinder Booking.com millioner af rejsende med uforglemmelige oplevelser, en række transportmuligheder og utrolige steder at overnatte – fra huse til hoteller og meget mere. Som en af verdens største rejseportaler både for veletablerede brands og iværksættere af alle størrelser gør Booking.com det muligt for overnatningssteder over hele verden at nå ud til et større globalt publikum og få deres forretning til at vokse. Booking.com findes på 43 sprog og tilbyder mere end 28 millioner registrerede overnatningsenheder, herunder mere end 6,2 millioner huse, lejligheder og andre unikke steder at overnatte. Uanset hvor du vil hen, eller hvad du har lyst til, gør Booking.com det nemt, og samtidig står vores kundeservice til rådighed 24 timer i døgnet.
Følg os på Twitter og Instagram, synes godt om os på Facebook, og find de seneste nyheder og data på vores nyhedsside.
Følg pressemeddelelser fra Booking.com
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Booking.com
Ny undersøgelse viser en stigende bevidsthed blandt rejsende om turismens påvirkning på samfundet – både derhjemme og i udlandet7.5.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Siden Booking.coms første undersøgelse om forbrugernes holdninger til at rejse mere bæredygtigt i 2016, har næsten 230.000 rejsende på 35 markeder svaret på Booking.coms spørgeskemaer. De seneste data fra 2025 viser et skift i de rejsendes opfattelse af, hvad bæredygtighed omfatter, hvor 45% af danske rejsende oplyser, at de er bevidste om turismens indvirkning på lokalsamfundene såvel som på miljøet. Mens 48% af de danske rejsende mener, at turisme har en overordnet positiv indflydelse, der hvor de selv bor, peger de også på udfordringer som trafik, affald, trængsel og stigende leveomkostninger. Kun 5% af de danske rejsende mener, at der bør være et loft på antallet af besøgende, hvor de bor. De fremhæver i stedet et behov for investeringer i samfundet gennem forbedringer af infrastrukturen. Rejsende bestræber sig i stigende grad på at støtte økonomien på de rejsemål, de besøger – 71% ønsker, at de penge, de bruger, går til lokalsamfundet, og over halvdelen (55%) ønsker at efterlade s
Booking.com præsenterer Traveller Review Awards 2025 og løfter sløret for årets mest imødekommende rejsemål29.1.2025 13:15:00 CET | Pressemeddelelse
Et rekordhøjt antal på 1,71 millioner rejsepartnere i 212 lande og områder anerkendes for deres store gæstfrihed med en Traveller Review Award 2025. For ottende år i træk er Italien det land der har det højeste antal prismodtagere (207.730), efterfulgt af Frankrig (155.203), Spanien (147.700), Tyskland (102.031) og Storbritannien (88.209). Lejligheder er den mest prisbelønnede type overnatningssted med over 847.000 prismodtagere verden over, mens kapselhoteller er stormet frem som en ny favorit med den største stigning i antallet af prismodtagere i forhold til sidste år.
Farvel til det traditionelle, goddag til dybere relationer: ni forudsigelser om rejser i 202516.10.2024 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Rejsende afviser traditioner og omskriver reglerne om alder, køn og selvfølelse, når de søger nye horisonter
Ny undersøgelse viser, hvordan LGBTQ+-rejsende tager kontrollen over deres rejser14.8.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nye data viser, hvordan danske LGBTQ+-rejsende fortsat skal forholde sig til et utal af forskellige udfordringer for at opleve verden på deres egne vilkår 59% af de danske LGBTQ+-rejsende har oplevet diskrimination, når de har været ude at rejse (67% i 2023) 40% af de adspurgte har afbestilt en rejse inden for det seneste år efter at have set, at LGBTQ+-personer ikke støttes på et bestemt rejsemål Næsten en tredjedel (30%) har haft en negativ oplevelse med en medpassager på et fly på grund af deres LGBTQ+-identitet 43% af LGBTQ+-rejsende har skabt sig et alter ego for at kunne begå sig sikkert i forskellige miljøer, når de rejser
Ny undersøgelse afslører rejsebranchens fortsatte udfordringer inden for bæredygtige rejser29.4.2024 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nye data fra Booking.coms årlige undersøgelse af bæredygtighed indenfor rejser viser, at 53% af de danske adspurgte mener, at det er vigtigt at rejse mere bæredygtigt, men at det ikke er en af deres primære overvejelser, når de planlægger eller booker rejser 16% er af den opfattelse, at der allerede er sket uoprettelig skade, og at de valg de foretager, ikke kommer til at ændre på dette, og 15% tror ikke, at klimaforandringerne er så alvorlige som folk siger 45% mener, at regeringer og myndigheder har størst potentiale for at modvirke de økonomiske konsekvenser af rejser, og 47% mener, at rejseudbydere har nøglen til at modvirke den miljømæssige påvirkning. Disse nye data fremhæver behovet for øget samarbejde for at håndtere den følelse af magtesløshed, der begynder at indfinde sig blandt forbrugerne, og for at sikre, at en mere bæredygtig rejsebranche fortsat er en prioritet
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum