Et år efter lanceringen: ‘Ofte god efter’-initiativet har medført en række lignende tiltag i Europa

Cirka 10 procent af alt madspild i Europa skyldes forvirring omkring datomærkningen. Faktisk forstår over halvdelen af borgerne i EU ikke betydningen af og forskellen på ’bedst før’ og ’sidste anvendelsesdato’.
Alarmerende meldinger som disse fik sidste år Too Good To Go til at danne koalition med en række fødevareproducenter og madspildsaktører for at få føjet ‘ofte god efter’ til ‘bedst før’-datomærkningen.
Siden har en række producenter som bl.a. Unilever, Coop, Orkla Foods, Carlsberg og Toms Group indført ‘ofte god efter’-tilføjelsen på varer, som oftest kan holde sig længe efter datoens udløb. Andre producenter som Thise Mejeri og Rynkeby er gået skridtet videre og har indført vejledninger på kartonerne, som viser, hvordan man skal se, dufte og smage sig frem til, om varen er ok.
Find yderligere info om ‘ofte god efter’ og citater fra flere partnere her
Halvering af madspild kræver pagter, ‘oft länger gut’-tilføjelser og EU-politisk handling
Også internt hos Too Good To Go er ‘ofte god efter’-udbredelsen gået stærkt. I Danmark har Too Good To Go lanceret en webshop, som forhandler produkter, som stadig er gode, selvom de nærmer sig eller har overskredet ‘bedst før’-datoen.
I Tyskland og Schweiz har Too Good To Go fået lange lister af producenter til at føje ‘oft länger gut’ til datomærkningen. Og i Frankrig har Too Good To Go fået landets største fødevareproducenter og supermarkeder med på at underskrive en pagt, hvor alle parter forpligter sig til at mindske madspild via øget fokus på datomærkning.
Disse er bare de første af en lang række initiativer, som i sidste ende skal bidrage til indfri FN’s verdensmål nr. 12.3 om, at det globale - og dermed også det europæiske - madspild skal være halveret i 2030.
Et ambitiøst mål, som Too Good To Go’s CEO, Mette Lykke, dog finder realistisk blandt andet på baggrund af den opbakning, som Too Good To Go’s datomærkningsinitiativer er blevet mødt med.
“Vi har nu iværksat omfattende datomærkningsinitiativer i fire lande og har fået enorm opbakning fra såvel producenter og forhandlere som politikere. Det bekræfter mig i, at vi sammen kan være godt på vej til at løse en del af det kolossale klimaproblem, som madspild er. Forvirring om datomærkning er alene skyld i 10 procent af al madspild i Europa, og der er brug for mange stærke initiativer for at komme problemet til livs. Mit håb er derfor, at de mange politikere, der bakker op om vores initiativer vil bidrage til at få datomærkningerne højere på agendaen i EU-sammenhæng,” siger Mette Lykke, CEO for Too Good To Go.
I foråret præsenterer Europa-Kommissionen den såkaldte ‘Farm-to-Fork’-strategi, der skal sikre bæredygtighed i alle led i fødevarekæden. Too Good To Go arbejder bl.a. på at få øget fokus på datomærkninger implementeret i strategien - herunder at sikre bedre differentiering mellem ‘bedst før’ og ‘sidste anvendelsesdato’.
For yderligere information
Tanja Møller Andersen, PR-ansvarlig for Too Good To Go, tlf. 81 77 37 18, presse@toogoodtogo.dk
Nøgleord
Kontakter
Tanja Møller AndersenPR Manager
Tlf:81773718presse@toogoodtogo.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Too Good To Go ApS
Madspildsappen Too Good To Go blev lanceret i Danmark i 2016 og er i dag aktiv i 13 europæiske lande og er under opbygning i Sverige og USA.
I appen kan man redde lykkeposer/bokse med overskudsmad i form af bl.a. brød og kager, frugt og grønt, kolonialvarer, sushi, buffetmad og meget andet.
I Danmark er appen blevet suppleret med en webshop, Too Good To Go Markedsplads, hvor man kan købe overskudsvarer, der kommer direkte fra producenterne.
Endelig har Too Good To Go iværksat flere oplysningstiltag for at fremme viden om madspild. Ud over 'ofte god efter'-initiativet har virksomheden har bl.a. lanceret en uddannelsesportal om madspild og åbnet ’Too Good To Go Huset’ på Frederiksberg, hvor der løbende bliver afholdt oplæg og events om madspild.
Følg pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
Too Good To Go indgår samarbejde med Vuffeli og lancerer lykkepakker med hundefoder8.5.2025 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Der bor over 800.000 hunde i de danske hjem, og deres foder fylder både i budgettet og i klimaregnskabet. Nu indgår madspildsvirksomheden Too Good To Go et samarbejde med den danske hundefoderproducent Vuffeli, der skal sikre, at overskudsfoder til hunde ender i hundeskålen, i stedet for skraldespanden.
Too Good To Go opfordrer til højere ambitioner i EU's nye madspildsmål24.2.2025 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
I onsdags vedtog EU for første gang juridisk bindende mål for nedbringelse af madspild som en del af affaldsrammedirektivet. Det er et vigtigt skridt, men ambitionerne skal være højere, ifølge Too Good To Go.
Ny juletradition skal mindske madspild: Too Good To Go lancerer ‘Spis Op Dag’ den 27. december19.12.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 27. december introducerer Too Good To Go initiativet ‘Spis Op Dag’ – en dag dedikeret til at mindske madspild og opfordre danskerne til at genbruge resterne fra julens store måltider.
10.345 skoleelever deltog sidste år: 'Smag på Overskuddet' skal uddanne flere børn i madspild i 202422.10.2024 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Smag på Overskuddet, et undervisningsinitiativ udviklet af Madkulturen, Too Good To og Lidl, vender tilbage i 2024 med ambitionen om at nå endnu flere børn og skoler. Initiativet, der debuterede i 2023, med en flot tilslutning på 16% af de danske folkeskoler, har til formål at bekæmpe madspild ved at engagere skoleelever i kreativ og madspildsreducerende madlavning.
Kan man klare en uge uden at smide mad ud? Too Good To Go dedikerer en hel uge til at ændre danskernes madspildsvaner20.9.2024 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Too Good To Go inviterer danskerne til at deltage i Uge Uden Madspild, der lanceres den 23. september. Initiativet, som rulles ud i ni lande, har til formål at skabe konkrete forandringer i vores daglige vaner og give deltagerne de nødvendige redskaber til at reducere madspild.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum