Topdanmark vil være CO2 neutral og sætter mere turbo på ansvarlighed

Klimaudfordringer, stressepidemier og CO2-udledning er blot nogle af de store samfundsudfordringer, som C-25 virksomheden vil bidrage til at løse ifølge en ny og mere markant CSR-rapport om bæredygtighed og samfundsansvar.
”Topdanmark tager sit samfundsansvar på sig, for forretning og samfundsansvar går hånd i hånd. Derfor vil vi gerne bidrage med det, vi kan, også selv om det måske kun er et lille bidrag i det store samlede globale regnskab,” siger administrerende direktør i Topdanmark Peter Hermann på dagen, hvor virksomhedens CSR-rapport offentliggøres.
Han påpeger, at flere af de udfordringer, som samfundet står over for, også har direkte betydning for Topdanmark som virksomhed.
”Når klimaet betyder flere ekstreme vejrbegivenheder, så har det betydning for vores kunders hverdag og dermed for vores forretning. Samtidig har vi en ambition om at gøre det nemt for vores kunder. Derfor er det naturligt, at vi nu sætter lidt mere turbo på at få bæredygtighed og samfundsansvar endnu mere ind i vores kerneforretning, også selv om vi må erkende, at opgaven er svær og vil tage tid,” siger Peter Hermann.
Nyt mål: CO2-neutral i 2030
Topdanmark bakker op om Paris-aftalen og regeringens mål om 70 procent CO2-reduktion i 2030. På den baggrund har selskabet som noget helt nyt sat som mål selv at blive CO2-neutral i 2030 – og er dermed en af de første selskaber i branchen med et markant reduktionsmål som en del af forretningen.
”Med det nye mål, at Topdanmark skal være CO2-neutral i 2030, ønsker vi at vise omverdenen og vores samarbejdspartnere, at vi tager de globale klimaudfordringer alvorligt. Vi bakker op om Paris-aftalen og regeringens klimalov. Vi er sikre på, at initiativet også vil tjene som inspiration for os selv og i udviklingen af vores forretning, når vi skal imødekomme fremtidens kundebehov,” siger Peter Hermann, der erkender, at opgaven bliver svær og vil tage tid at udføre.
Målet mod 2030 drejer sig om CO2-udledning fra driften af forretningen fx el, varme, firmakørsel og flyrejser, dvs. scope 1 og 2 og noget af scope 3.
Men Topdanmark vil dog også arbejde for at forsøge at reducere CO2-udledningen i sin værdikæde, fx gennem leverandører til skadeprocessen og kunder.
På investeringssiden er ambitionen, at omkring 20 % af hensættelserne vil investeres i den grønne omstilling i 2030.
Allerede mange initiativer
Topdanmark var den første virksomhed, der i 2012 opsatte solcelleanlæg. Og frem til 2016 lykkedes det at reducere CO2-udledning med omkring 30%.
Selskabet arbejder også med at mindske den indirekte CO2-udledning gennem fokus på genbrug og reparation, når skader sker. Fx reparerer Topdanmark 42 procent af alle de bilruder og 70% af de computere, telefoner og tablets, som kunderne får erstattet frem for at udskifte dem.
”Det er alt sammen noget, som er med til at mindske den CO2-udledning, som påvirker hele klodens klima, og som kan betyde flere skader for vores kunder og større udgifter for os til ulempe for aktionærerne,” siger Peter Hermann.
Mere samfundsansvar fremover
Det er ikke kun klima og miljø, som Danmarks næststørste forsikringsselskab Topdanmark sætter fokus på i sine nye CSR-mål.
Også flere af FN’s 17 bæredygtighedsmål bliver nu en større del af Topdanmarks arbejde fremover. Topdanmark har siden 2010 været tilmeldt FN’s initiativer for private virksomheder og organisationer, Global Compact, men tilføjer nu fem af FN’s 17 bærerdygtighedsmål.
”Det er de mål, hvor vi som virksomhed kan se, at vi har mulighed for at bidrage,” siger Peter Hermann.
De fem udvalgte mål er sundhed og trivsel, ligestilling mellem kønnene, anstændige jobs og økonomisk vækst, ansvarligt forbrug og produktion og så klimaindsatsen.
Som forsikringsselskab har Topdanmark længe arbejdet proaktivt med sundhed og forebyggelse af sygdomme og skader hos kunderne. Dette arbejde vil fortsætte fremadrettet og vil blive udbygget i højere grad.
”I takt med, at vores samfund bliver mere og mere effektivt, så er risikoen for skader på vores kunders psykiske velbefindende også øget. Derfor gør vi en del for at forebygge skader hos kunderne, allerede som det er nu. Men vi vil gerne arbejde hårdere på at udbygge og forbedre denne indsats,” siger Peter Hermann.
Hvis du vil vide mere om Topdanmarks arbejde med samfundsansvar og bæredygtighed kan du læse vores CSR-rapport 2019 her.
Det har vi gjort:
- Genbrug ved udbedring af skader
- Reduceret CO2-udslip med 30 procent
- Nedsat tilfælde af stress hos vores kunder
- Skabt et nyt pensionsprodukt med mulighed for flere grønne investeringer.
Det vil vi gøre fremadrettet:
- Selskabet Topdanmark vil være CO2-neutral i 2030 i scope 1 og 2.
- Mere integration af bæredygtighed i kerneforretningen
- Endnu mere fokus på genbrug og reparation ved skader
- Indføre code of conduct og fokus på dataetik
- Endnu mere fokus på forebyggelse af psykiske skader
- Fokus på kønsfordeling og mangfoldighed i ansættelse af ledere.
Nøgleord
Kontakter
Steffen HeegaardIR- og Kommunikationsdirektør
Kontakt vedrørende finansielle forhold og Investor Relations
Maja KorshinPresseansvarlig
Tlf:+45 51 79 93 56ucy@topdanmark.dkBilleder



Links
Information om Topdanmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S
Risiko for kraftig regn og lokale skybrud: Her er 5 gode råd til boligejere31.5.2025 17:17:53 CEST | Pressemeddelelse
Årets første skybrud kan ramme Danmark søndag. DMI varsler risiko for kraftig regn og lokale skybrud over hele landet, undtagen Bornholm, søndag den 1. juni. Det får forsikringsselskaberne Topdanmark og If til at opfordre danskerne til at tage forholdsregler allerede i dag. ”Vi vil gerne hjælpe vores kunder med at forebygge skader, og med det aktuelle varsel vil vi gerne opfordre vores kunder til at tage deres forholdsregler. Vi følger naturligvis situationen tæt,” siger Helene Ibsen, boligchef i Topdanmark. Skybrud defineres som mindst 15 mm regn på 30 minutter, og ifølge DMI kan det blive aktuelt i store dele af landet – særligt i Jylland, men også på Sjælland og Fyn. ”De typiske skader, som vores kunder bliver ramt af ved skybrud, er vand i kælderen, vandskader gennem utæt tag, kloakvand op gennem toiletter, vand gennem åbne vinduer og døre samt manglende rensning af tagrender og brønde, der giver indtrængende vand,” siger Helene Ibsen. Hos Topdanmark og If opfordrer man boligejere
Forsikringsselskaber advarer: Drop ukrudtsbrænderen18.5.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Det knastørre vejr får nu forsikringsselskaberne If og Topdanmark til at advare mod brug af ukrudtsbrænder. ”Vi vil på det kraftigste fraråde danskerne at bruge ukrudtsbrænder, når det er så tørt som nu. Selv en lille gnist kan lynhurtigt antænde en brand,” siger Lama Chehade, skadesdirektør i Ifs danske forretning. Ukrudt pibler i øjeblikket frem i haven, og det får hvert år nogle haveejere til at ty til andre metoder end lugejern og mælkebøttejern. Men brugen af ukrudtsbrændere kan være særdeles farlig under de nuværende tørkeforhold. Fredag og lørdag nåede DMIs tørkeindeks over 9, hvilket betød, at vi fik sæsonens første to nationale tørkedøgn. Det er ikke set så tidligt på året i de 21 år, som DMI har data fra. Det betyder, at der i gennemsnit mangler cirka 90 millimeter nedbør i de øverste jordlag i hele landet, men de nuværende prognoser viser ikke meget regn i den nærmeste fremtid. ”Vi forventer i den kommende periode at se anmeldelser om brande i huse, skure og carporte, der er
Tusindvis af danskere ramt af tyggeskader24.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Topdanmarks kunder gør i høj grad brug af muligheden for at få dækket skader på tænderne gennem ulykkesforsikringen, og det er særligt en type tandskade, der fylder i statistikkerne. Det viser tal fra Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. I efteråret 2023 gjorde forsikringsselskabet det muligt for sine kunder at få dækket tyggeskader under ulykkesforsikringen. Det har ført til, at antallet af skader på Topdanmarks ulykkesforsikring er steget markant fra 2023 til 2024, hvor tyggeskader stod for knap 25 pct. af alle skader på ulykkesforsikringen. ”Vi oplever, at kunderne gør hyppigt brug af denne dækning, og at de er meget tilfredse med den. Det er vi rigtig glade for, men vi vil samtidig opfordre danskerne til at være forsigtige, når de sætter tænderne i en række fødevarer,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadesdirektør i Topdanmark. I Topdanmark er det erfaringen, at fødevarer som stegt flæsk, slik, som er hårdt, og brød med kerner giver danskerne tyggeskader. ”Man bør v
Topdanmark med løftet pegefinger: Tusindvis kommer til skade, når de laver havearbejde16.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ifølge DMI kan påsken byde på varmt vejr, og det kan få mange danskere til at gå i haven for at slå græsset eller klippe hækken. Men gør det med omtanke, lyder opfordringen fra Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. Topdanmark modtager hvert år anmeldelser fra kunder, der er kommet til skade i haven, og de mange ulykker i haven mærker Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus også til – særligt i foråret og sommeren. Tal fra Ulykkes Analyse Gruppen fra Odense Universitetshospital viser, at akutmodtagelsen ved Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus registrerede 828 tilskadekomne efter havearbejde i 2024. Det svarer til ca. 12.500 årligt på landsplan. ”Vi ser desværre mange ulykker relateret til havearbejde, fordi folk ikke er vant til så hårdt fysisk arbejde, og fordi de ikke er forsigtige eller opmærksomme nok. Man kan komme rigtig galt afsted, og man bør derfor tænke sig om en ekstra gang, før man flytter et ton fliser eller klipper hæk i flere meters
Peter Hermann har valgt at stoppe, når Topdanmarks integration i If er gennemført6.2.2025 07:40:32 CET | Pressemeddelelse
Peter Hermann har valgt at stoppe som adm. direktør i Topdanmark og viceadm. direktør i If, når Topdanmark er integreret i If 1. juli 2025. Integrationen betyder, at Topdanmark bliver en del af Nordens største forsikringsselskab og det næststørste forsikringsselskab i Danmark med en markedsandel på 21 procent. ”Jeg er stolt over den transformation, som Topdanmark er lykkedes med de seneste syv år. Sammen med dygtige medarbejdere har vi trods store forandringer formået at skabe stærke resultater med en solid kerneforretning, ansvarlig vækst og stigende tilfredshed blandt medarbejdere og kunder. Det betyder, at Topdanmark i dag er et fokuseret, moderne og veldrevet forsikringsselskab, der skaber værdi for kunder, aktionærer og samfundet,” siger Peter Hermann. Sampo-koncernens købstilbud på Topdanmark i august 2024 indledte Topdanmarks integration i If, som er ejet af Sampo. ”Det har været vigtigt for mig at bidrage til integrationen, og sammen har vi lagt en klar plan frem mod den juridi
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum