Tyvene går efter dine digitale penge

Det er blevet nemmere at være tyveknægt. Før den digitale revolution overtog vores hverdag, måtte lommetyven på gaden risikere at blive fanget. I dag sidder de kriminelle i tørvejr hjemme i sofaen bevæbnet med en mobiltelefon, hvormed tyven rimeligt risikofrit tiltusker sig et langt større beløb, end man normalt finder i en pengepung.
- Sådan forestiller jeg mig billedet af den moderne tyveknægt. Det handler ikke længere om at kunne løbe hurtigt, de tænker i stedet digitalt, siger chefen for Hotline i Sydbank, Jesper Schmidt-Höck.
Han er alarmeret over den kraftigt stigende kurve over netbanksvindel. Alene i Sydbank er kunder i årets første måned blevet franarret et beløb, der næsten når op på det samlede tab for hele 2019. I mange tilfælde ender regningen hos banken.
Netbankkriminalitet er et stadigt voksende problem i Danmark, det viser tørre tal fra bankernes brancheorganisation Finansdanmark. I 2017 var bankerne tab 6 mio. kr. Det voksede i 2018 til 14 mio. kr., og i 2019 var beløbet vokset til 24 mio. kr. – alene i de første tre kvartaler.
Stemmen fra banken
Et typisk forløb er, at kriminelle udsøger og ringer sine ofre op - for med trænet stemme at præsentere sig som bankrådgiver. Denne orienterer kunden om, at der er sket store overførsler fra kundens konto til udlandet og derfor lige vil sikre sig, at alt er som det skal være.
Når ofret er gjort tilstrækkeligt forskrækket, tilbyder den såkaldte bankrådgiver at hjælpe med at få pengene tilbage på kontoen. Men det kræver, at kunden til gengæld oplyser deres password til NemID og assisterer med at oplyse sms-koder, som fremsendes for at bekræfte operationen.
De netkriminelle er ofte utroligt veltalende, og i stand til at opbygge et trusselsscenarie, der får klappen til at gå ned hos offeret.
- I nogle tilfælde ser vi, at kunder bliver så intimiderede, at de når at oplyse deres bekræftelseskoder op til 10-12 gange, hvilket gør tyvene i stand til at overføre en serie af beløb i samme operation og således stjæle anseelige beløb, inden vi kan nå at reagere, siger Jesper Schmidt Höck.
Katten efter musen
Han forklarer, at de netkriminelle bliver stadig dygtigere. Det er som en katten-efter-musen leg.
- Hver gang vi lukker et hul, finder de straks et nyt. Vi har en formodning om, at de arbejder i netværk. Nye smuthuller spreder sig hurtigt, de er meget systematiske i deres tilgang, forklarer hotlinechefen i Sydbank.
Det er for det meste ældre mennesker og udsatte borgere, som de har i kikkerten. Vi ser, at de går efter bestemte fornavne, som er kendetegnende for ældre generationer. Det kan være Bodil, Tove eller Magda. Disse personer bliver systematisk opsøgt pr. telefon og på mails.
Selv med en succesrate på få procent er fortjenesten anseelig, langt bedre end at skulle på gaden og stjæle tasker, forklarer Jesper Schmidt-Höck.
Aldrig, aldrig, aldrig
Derfor er det så vigtigt, at bankkunderne selv er klar over faren og er i stand til at beskytte sig.
- Det bedste forsvar er heldigvis ret enkelt. Man må aldrig udlevere personnummer eller personlige sikkerhedskoder til nogen. Det gælder i særlig grad password og nøglekoder til
NemID, som er adgangsnøgle til hele borgerens digitale liv – herunder bankkonti, værdipapirer, forsikrings- og helbredsoplysninger. Der er ingen personer med et legalt sigte, som nogen sinde vil bede om sådanne oplysninger. Alene det, at nogen spørger, bør få alle alarmklokker til at ringe, siger Jesper Schmidt Höck fra Sydbank.
Nøgleord
Kontakter
Louise Degn-HansenKommunikationschef
Tlf:61204804louise.degn-hansen@sydbank.dkBilleder
Information om Sydbank A/S
Om Sydbank
Med rødder i det sønderjyske driver vi i dag en stærk og selvstændig landsdækkende bank, der kan og vil selv. For rygraden af dansk erhvervsliv og de privatkunder, der sætter pris på professionel rådgivning, er vi en bank for de fleste - men ikke den samme bank for alle. Gammeldags nærvær, ny teknologi - vi bruger det der virker. Vi kender vores kunder og er tæt på dem med rådgivning i øjenhøjde. Med de bedste samarbejdspartnere i ryggen skaber vi konkurrencekraft.
Sydbank - Danmarks Erhvervsbank
Følg pressemeddelelser fra Sydbank A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sydbank A/S
Sydbank leverer solidt resultat i første kvartal7.5.2025 08:33:21 CEST | Pressemeddelelse
I et marked præget af økonomisk tilbageholdenhed leverer Sydbank et flot resultat for 1. kvartal 2025 – med en egenkapitalforrentning i toppen af den danske finansielle sektor, og med stigende kundetilfredshed, nettotilgang af kunder og styrket kapital under forvaltning.
Sydbank sætter 32-årig i spidsen for bankens digitale udvikling25.4.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Linette Damgaard Hansen får ansvaret for at realisere Sydbanks ambitioner inden for teknologi og innovation.
Sydbank får sin første kvindelige formand20.3.2025 19:43:41 CET | Pressemeddelelse
Ellen Trane Nørby overtager posten efter Lars Mikkelgaard-Jensen, som i februar annoncerede, at han stopper som formand i Sydbanks bestyrelse.
2024 blev det næstbedste år i Sydbanks historie26.2.2025 10:45:14 CET | Pressemeddelelse
På trods af global uro, nedskrivninger og faldende renter går det rigtig godt i Sydbank. Ifølge årsregnskabet, der netop er blevet offentliggjort, skyldes det stærke resultat især en stærk basisindtjening, hvor kunderne er gode til at investere.
Ny områdedirektør skal gøre Sydbank større i Nordjylland20.2.2025 12:55:12 CET | Pressemeddelelse
Anette Nielsen skal drive Sydbanks nordjyske vækst, når hun træder ind i rollen som områdedirektør i Nordjylland.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum