Nyt betalingsanlæg på Storebælt

Fra på mandag, den 13. januar, kan trafikanter, der betaler med nummerpladen, komme hurtigere over broen i de nye, grønne Ekspres-baner. Implementeringen af det nye betalingsanlæg har dog givet nogle begyndervanskeligheder.
Efter mere end 20 års tro tjeneste er det blevet tid til at opgradere Storebæltsbroens betalingsanlæg med ny teknologi, så det bliver både hurtigere og nemmere at komme over broen. Særligt PayByPlate-kunder, som betaler med nummerpladen på Storebælt, vil opnå fordele fra på mandag.
- Tidligere har PayByPlate-kunder været nødt til at anvende de blå Kort-baner. Det behøver de ikke længere. Den nye teknologi i betalingsanlægget betyder, at de mere end 400.000 kunder med PayByPlate fra på mandag kan komme hurtigere over broen gennem de grønne Ekspres-baner ligesom dem, der betaler med BroBizz, fortæller Palle Nygaard, Driftsleder for Storebælts betalingsanlæg.
Der er også penge at spare i de grønne baner. For udover at komme hurtigere over broen sparer kunder, som betaler med BroBizz eller nummerpladen, mere end 50 kr. pr. tur i en almindelig personbil.
Softwareopdatering løste fejlopkrævningerne
Selvom Storebælts betalingsanlæg som et af de eneste anlæg i verden har to måleanlæg udover kamera, har implementeringsfasen givet nogle begyndervanskeligheder, hvor nogle små biler under tre meter fejlagtigt blev opkrævet som en almindelig personbil. Efter en softwareopdatering i betalingsanlægget er fejlen blevet rettet.
- Vi arbejder mod den højeste kvalitet på 99,9 pct. og monitorerer løbende den leverede kvalitet. Vi beklager meget fejlen og de gener, den har medført for vores kunder. Fejlen er nu fundet og løst. I betalingsanlægget er det marginaler, der afgør, om en bil klassificeres som en lille bil under tre meter eller som en almindelig personbil. Fx har en Toyota IQ en længde på 2,98 meter, og en almindelig personbil er mellem 3 og 6 meter. Her skal kunden derfor være særligt opmærksom på monteret ekstraudstyr bag på bilen, da det kan have betydning for, om bilen opmåles som under tre meter, forklarer Palle Nygaard.
En nødvendig investering
Formålet med at opgradere betalingsanlægget er at sikre, at Storebæltsbroen også i fremtiden kan håndtere en stigende mængde trafik. Derfor bliver antallet af Ekspres-baner udvidet fra 4 til 6 baner i begge retninger, og hastigheden sættes op fra 30 til 50 km/t. Begge tiltag vil øge kapaciteten i anlægget.
- Trafikken på Storebælt stiger år for år. I dag kører mere end fire gange så mange over broen, som da den åbnede i 1998, og i fremtiden ventes trafikken fortsat at stige. I det nye betalingsanlæg har vi blandt andet fokuseret på kundeoplevelsen i de grønne Ekspres-baner, så kunder, som betaler med BroBizz eller nummerpladen, kan komme hurtigere over broen. Det betyder samtidig, at vi kan få endnu flere biler gennem anlægget og dermed reducere ventetiden, siger Palle Nygaard.
Opgraderingen af betalingsanlægget er et vigtigt led i Sund & Bælts digitale strategi. Ved at benytte den nyeste teknologi er betalingsanlægget blevet fuldautomatiseret. Det betyder – udover hurtigere passage gennem Ekspres-banerne – nye selvbetjeningsmuligheder for de kunder, der betaler med kort og kontant.
Arbejdet med at omlægge nummerplade-betaling til de grønne baner betyder, at skiltene over betalingsbanerne og skiltene over motorvejen skal skiftes. Frem mod mandag vil kunderne på Storebælt derfor blive mødt af vejarbejde på begge sider af betalingsanlægget. PayByPlate-kunder skal fortsat frem til på mandag køre i de blå Kort-baner.
Fakta:
- I færgernes tid krydsede cirka 8.000 biler Storebælt i gennemsnit pr. døgn. Allerede det første år efter betalingsanlægget åbnede i 1998 var trafikken mere end fordoblet. I dag passerer godt 37.000 køretøjer broen hver dag, og trafikken ventes fortsat at stige.
- 76 pct. af kunderne på Storebælt bruger automatisk betaling som BroBizz eller PayByPlate.
- Det nye udstyr i betalingsanlægget består blandt andet af et nyt klassifikationssystem, nye kameraer til nummerpladelæsning, nye LED-skilte over vejbanen og nye selvbetjeningsterminaler til kontant- og kortbetaling.
- Betalingsanlægget på Storebælt åbnede for biltrafik den 14. juni 1998 kl. 22. Allerede fra om morgenen den 14. juni holdt bilerne i kø ved det nye betalingsanlæg for at få en af de første køreture over broen. Cirka 2.000 biler kørte igennem betalingsanlægget den første aften.
Nøgleord
Kontakter
Nathalie EmsøPR & Digital Manager
Tlf:+45 23 29 68 19nae@sbf.dkLene Gebauer ThomsenKommunikationschef
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder
Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Sund & Bælt inviterer til borgermøder om Østlig Ringvej28.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt afholder borgermøde i Kastrup og på Østerbro om arbejdet med den igangværende miljøkonsekvensvurdering af Østlig Ringvej.
Vedligehold påvirker trafikken på Storebæltsbroen i næste uge27.5.2025 15:05:58 CEST | Pressemeddelelse
Fra mandag den 2. juni til onsdag d. 4 juni udføres der vedligeholdelsesarbejde på Storebæltsbroen i aften- og nattetimerne. I denne periode vil der være dobbeltrettet trafik. Broen lukkes kortvarigt ad flere omgange for at omlægge trafikken.
6000 truede haletudser har fået nyt hjem på Sprogø23.5.2025 12:58:37 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt er gået sammen med Zoologisk Have København om at styrke bestanden af den truede paddeart grønbroget tudse. For nogle uger siden blev der indsamlet æg på den gamle del af Sprogø, der under de bedste betingelser i ZOO har udviklet sig til tusindvis af haletudser, som nu er blevet sat ud på den menneskeskabte del af øen.
Sund & Bælt udbyder opgave med anlæg af overhalingsspor på jernbane i København21.5.2025 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Folketinget har besluttet, at der skal anlægges overhalingsspor ved Kalvebod i København for at øge kapaciteten til gavn for passager- og godstrafik på jernbanen. Sund & Bælt udbyder nu første del af opgaven som en totalentreprise på op mod 330 mio. kr.
Sund & Bælt indgår partnerskab med LEGOLAND om ny Femern-udstilling21.5.2025 09:19:14 CEST | Pressemeddelelse
I samarbejde med Sund & Bælt åbner LEGOLAND til juni en stor udstilling, som viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – med LEGO klodser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum