Topdanmark knækker kurve: Færre kunder får stress

Hjertebanken, søvnløse nætter, svimmelhed, udbrændthed og manglende overblik over arbejde og familieliv. Listen er lang over de symptomer, som kan præge hverdagen for de tusinder af danskere, der hvert år rammes af stress.
De seneste tal fra Sundhedsstyrelsen viser en stigning i antallet af stressramte fra 2010-2017, ligesom nogle pensionsselskaber de senere år har meldt om flere stresssyge.
Men blandt Topdanmarks kunder går det den rigtige vej. Her har man set et fald i stressskader i sundhedsforsikringen på 24 pct. siden 2015. Desuden er der også et fald i langtidssygemeldinger på grund af stress i perioden.
”I dag oplever mange, at der stilles højere krav overalt i samfundet, og det kan derfor være svært at finde den rette balance mellem arbejde og fritid. Det kan skabe ubalance mellem tiden og de ressourcer, man har, eller som man føler, man har. Her er det vigtigt, at man har nogen, der kan rådgive en, og derfor tager vi bogstavelig talt vores kunder i hånden, når det gælder håndtering af stress. Vi kan se, at det er det, der skal til,” siger Vivian Weis Byrholt, administrerende direktør i Topdanmark Livsforsikring.
Hun henviser til, at Topdanmark fx har en telefonlinje, hvor kunderne kan ringe ind ved de første stresssymptomer. Topsund, der kan tilbyde forebyggende behandling inden skaden sker og Topomsorg, der sætter ind, når skaden er sket og medarbejderen er sygemeldt med stress.
Indsatser virker
I 2015 var 5,13 procent af alle skader i sundhedsforsikringen i Topdanmark relateret til stress, i 2018 var tallet nede på 3,9 pct., og det ser ud til at havne på samme niveau i 2019. Ubehandlet stress kan med tiden føre til fx angst og depression samt have andre vidtrækkende helbredsmæssige og sociale og konsekvenser. Derfor er det vigtigt at få det taget i opløbet med en tidlig indsats, pointerer Vivian Weis Byrholt.
Samtidig med, at Topdanmark de seneste år har nedbragt antallet af kunder, der udvikler stress, så har værktøjerne til at få kunderne friske og tilbage i arbejde igen, hvis de bliver sygemeldt, vist sig at være effektive. I Topomsorg kan Topdanmark fx tilknytte en socialrådgiver, der hjælper gennem junglen af myndigheder og indsatser og også kan hjælpe den stressramte med dialogen med arbejdspladsen eller i sidste ende at finde et nyt job.
”Med Topomsorg rækker vi hånden ud mod kunden og tager os af meget af det praktiske, samtidig med at vi hjælper med den rette behandling. Så kan den stressramte lettere frigøre ressourcer til at blive rask. Og vi kan se, at det gør, at flere kunder kommer hurtige tilbage i arbejde igen. Det er til gavn for den enkelte og arbejdspladsen, men også for bæredygtigheden i de kollektive forsikringsordninger,” siger Vivian Weis Byrholt.
En tredjedel - 33 procent - af de stresssygemeldte kunder, der har fået tilknyttet en socialrådgiver fra Topomsorg, er tilbage i et helt almindeligt fuldtidsjob efter tre måneder. En af dem der har fået hjælp fra Topomsorg er Lotte Friis. Hun blev sygemeldt med stress fra sit job som socialpædagog, men fik hjælp af Topdanmark til at få et nyt job.
”Det var mit arbejde. Det at nogen tog min frihed, kunne min krop slet ikke håndtere. De første fire uger talte jeg med en psykolog over telefonen. Derefter tog Susanne (Topdanmarks socialrådgiver red.) over. Hun ringede til mig. Hun SMS’ede. Hun kom på besøg hjemme hos mig og sad som bisidder i jobcenteret. Socialrådgiveren var omsorgsfuld og tog hånd om mig og min situation,” siger Lotte Friis. Lotte er i dag fabriksarbejder.
Fakta:
• 11,8 % af skaderne på sundhedsforsikringen hos Topdanmark er af psykisk karakter (2018 ).
• Af de psykiske skader i sundhedsforsikringen er ca. 30 % relateret til stress (2018). Det betyder, at stress udgør ca. 3,9 % af det samlede antal skader på sundhedsforsikringen i Topdanmark.
• Blandt Topdanmarks kundegrupper er stress særligt udbredt blandt andet i social og sundhedssektoren og blandt folk med videnstungt arbejde.
• Topdanmark har en telefonlinje, hvor kunder kan ringe ind ved de første symptomer på stress – stressfri. Her kan man fx få hjælp til at afklare, om man har brug for psykologbehandling.
• Topsund sætter ind med forebyggende indsatser, før skaden er sket, fx ved frivillige sundhedsscreeninger af medarbejderne og arbejdspladsen som sådan.
• Topomsorg sætter ind, når skaden er sket, fx hvis en kunde er blevet sygemeldt med stress. Det er på dette stadie, at den stressramte kunde får tilknyttet en socialrådgiver, som kan hjælpe kunden tilbage til arbejdspladsen eller hjælpe med at finde et nyt job.
• Generelt er reaktiveringen for skader udløst af stress over 80 pct. i Topdanmark.
• Stress ser ud til at været et stigende fænomen. Sundhedsstyrelsens seneste tal er opgjort i 2018 (Den Nationale Sundhedsprofil 2017), og de viser, at andelen af danskere med et højt stressniveau er steget fra 20,8 % i 2010 til 25,1 % i 2017.
Nøgleord
Kontakter
Martin OlsenPresseansvarlig
Tlf:+45 24 34 67 47vto@topdanmark.dkBilleder

Information om Topdanmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S
Tusindvis af danskere ramt af tyggeskader24.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Topdanmarks kunder gør i høj grad brug af muligheden for at få dækket skader på tænderne gennem ulykkesforsikringen, og det er særligt en type tandskade, der fylder i statistikkerne. Det viser tal fra Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. I efteråret 2023 gjorde forsikringsselskabet det muligt for sine kunder at få dækket tyggeskader under ulykkesforsikringen. Det har ført til, at antallet af skader på Topdanmarks ulykkesforsikring er steget markant fra 2023 til 2024, hvor tyggeskader stod for knap 25 pct. af alle skader på ulykkesforsikringen. ”Vi oplever, at kunderne gør hyppigt brug af denne dækning, og at de er meget tilfredse med den. Det er vi rigtig glade for, men vi vil samtidig opfordre danskerne til at være forsigtige, når de sætter tænderne i en række fødevarer,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadesdirektør i Topdanmark. I Topdanmark er det erfaringen, at fødevarer som stegt flæsk, slik, som er hårdt, og brød med kerner giver danskerne tyggeskader. ”Man bør v
Topdanmark med løftet pegefinger: Tusindvis kommer til skade, når de laver havearbejde16.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ifølge DMI kan påsken byde på varmt vejr, og det kan få mange danskere til at gå i haven for at slå græsset eller klippe hækken. Men gør det med omtanke, lyder opfordringen fra Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. Topdanmark modtager hvert år anmeldelser fra kunder, der er kommet til skade i haven, og de mange ulykker i haven mærker Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus også til – særligt i foråret og sommeren. Tal fra Ulykkes Analyse Gruppen fra Odense Universitetshospital viser, at akutmodtagelsen ved Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus registrerede 828 tilskadekomne efter havearbejde i 2024. Det svarer til ca. 12.500 årligt på landsplan. ”Vi ser desværre mange ulykker relateret til havearbejde, fordi folk ikke er vant til så hårdt fysisk arbejde, og fordi de ikke er forsigtige eller opmærksomme nok. Man kan komme rigtig galt afsted, og man bør derfor tænke sig om en ekstra gang, før man flytter et ton fliser eller klipper hæk i flere meters
Peter Hermann har valgt at stoppe, når Topdanmarks integration i If er gennemført6.2.2025 07:40:32 CET | Pressemeddelelse
Peter Hermann har valgt at stoppe som adm. direktør i Topdanmark og viceadm. direktør i If, når Topdanmark er integreret i If 1. juli 2025. Integrationen betyder, at Topdanmark bliver en del af Nordens største forsikringsselskab og det næststørste forsikringsselskab i Danmark med en markedsandel på 21 procent. ”Jeg er stolt over den transformation, som Topdanmark er lykkedes med de seneste syv år. Sammen med dygtige medarbejdere har vi trods store forandringer formået at skabe stærke resultater med en solid kerneforretning, ansvarlig vækst og stigende tilfredshed blandt medarbejdere og kunder. Det betyder, at Topdanmark i dag er et fokuseret, moderne og veldrevet forsikringsselskab, der skaber værdi for kunder, aktionærer og samfundet,” siger Peter Hermann. Sampo-koncernens købstilbud på Topdanmark i august 2024 indledte Topdanmarks integration i If, som er ejet af Sampo. ”Det har været vigtigt for mig at bidrage til integrationen, og sammen har vi lagt en klar plan frem mod den juridi
Topdanmark i opråb: Afgørende at tjekke dette før skiferien30.1.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Tusindvis af danskere får snart travlt med at pakke kufferten for at komme afsted på ski. Uge 7 og 8 er to meget populære skiuger, som normalt plejer at give travlhed hos Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. ”Vi kan allerede se nu, at danskerne kommer til skade på ski og snowboard. Vi forventer især at få travlt med at hjælpe vores kunder i de klassiske vinterferieuger, som er højsæson for skiferier,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark. Topdanmarks kunder har foreløbigt anmeldt knap 190 skiskader i år. I januar og februar sidste år blev der anmeldt knap 700 skiskader. Ifølge SOS International, som Topdanmark samarbejder med, var det henholdsvis de 50-59-årige og 20-29-årige, der tegnede sig for flest skiskader i forbindelse med sidste års skisæson. Begge aldersgrupper stod for ca. 20 procent af skiskaderne hver. ”Det er især skader i knæ og underben, der giver mange danskere problemer på skiferien, men vi ser også altid en del, som slår skulderen,
Topdanmark sælger ejerandel i Bornholms Brandforsikring29.11.2024 09:03:32 CET | Pressemeddelelse
Topdanmark sælger sin ejerandel af Bornholms Brandforsikring pr. 29. november 2024. Distributionssamarbejdet fortsætter, så Topdanmark fortsat tilbyder produkter til private kunder og mindre virksomheder på Bornholm.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum