Ny teknologi kan forlænge frugt og grøntsagers holdbarhed markant

De fleste forbrugere kender det. Man køber frugt med hjem, som ikke bliver spist, ender med at ligge hengemt i køleskabet, inden det til sidst lander i skraldespanden, fordi det er blevet for gammelt. Et enkelt eksempel på et ærgerligt madspild, som hvert år løber op i 260.000 ton mad i de danske husholdninger.
I forsøget på at begrænse madspild tester Salling Group, som de første i Danmark, nu en ny teknologi, der kan beskytte og forlænge holdbarheden på grøntsager og frugter markant. Det sker ved hjælp af en usynlig, spiselig plante-belægning, der tilføres fødevarernes overflade, så de ganske enkelt holder kvaliteten i længere tid.
– Madspild er en udfordring, som medfører en stor belastning for miljøet, og der er ingen tvivl om, at særligt frugt og grønt er en udfordring for både os som detailvirksomhed og hjemme i de danske husholdninger. Vi smider simpelthen for meget ud. Men hvis vi kan lykkedes med at forlænge kvaliteten, modstandsdygtigheden og ikke mindst holdbarheden, kan vi gøre en stor forskel for miljøet og medvirke til et langt mindre madspild i hele værdikæden, fortæller Stephan Bruhn, der er indkøbsdirektør for frugt og grønt i Salling Group.
Teknologien er udviklet af den californiske virksomhed Apeel og kan forlænge holdbarheden op til halvanden gang. Hinden, der påføres produkterne, er fremstillet af plantebaserede ingredienser, der findes i skræller, frø og frugtkød i alle de frugter og grøntsager, vi allerede spiser. Hinden er spiselig, usynlig, ufarlig og tilføres produkterne på samlebåndet.
– Apeel-behandlingen hjælper ret beset produktet med at opretholde sin naturlige væskebalance i længere tid og forlænger på den måde friskheden. Derved vil man som forbruger ikke kun opleve et løft i kvaliteten, men også holdbarheden, som vi har særligt fokus på, uddyber Stephan Bruun.
Først på avocadoer
Til en start tester Salling Group og Apeel teknologien på avocadoer. Men hensigten er, at konceptet over tid skal bruges på en lang række frugt og grønt, hvis resultaterne og tilbagemeldingerne fra kunderne er gode.
– Netop avocadoer er et godt eksempel på den miljøgevinst, der er ved at forhindre madspild. Det kræver en del vand at producere avocadoer, og hver gang én går til spilde, har de ressourcer været forgæves. Derfor har vi en tro på, at teknikken kan medvirke til både mindre madspild og mindre ressourcespild til stor gavn for os alle sammen, siger Stephan Bruhn.
- - - - - -
Madspild i Salling Group
- Madspild er en udfordring, som medfører en stor belastning af miljøet. Salling Group prioriterer området højt og investerer i løsninger og initiativer, der skal sikre en halvering af virksomhedens samlede madspild frem mod 2030.
- For at skabe åbenhed og fokus har Salling Group som de første og eneste i dansk detailhandel offentliggjort sine tal for madspild.
- I 2018 halverede Bilka sit madspild, og føtex fulgte trop i 2019. Derfor vil vi arbejde for yderligere en halvering. Og dermed få en samlet reduktion af madspildet i de to kæder på 75 procent.
Apeel
- Apeel er en amerikanske virksomhed – beliggende i Californien – som er etableret med støtte fra Bill Gates’ fond.
- Apeel har udviklet teknologien af samme navn, der kan forlænge kvaliteten og holdbarheden af frugt og grøntsager.
- Apeel er lavet af plantebaserede materialer, der findes i skræller, frø og frugtkød i alle de frugter og grøntsager, vi allerede spiser. Den beskyttende planteskræl er godkendt af EU. Helt konkret består Apeel til konventionel frugt og grønt af fødevaretilsætningsstoffet E471, mono-og diglycerider af fedtsyrer.
- Salling Group tester – sammen med Asda i England og Edeka i Tyskland – som de første i Europa teknologien. Det sker til en start i føtex og Bilka.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Bilka sætter kurs mod eldreven hjemmelevering9.5.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på klimamål.
Nu kan du få målt dit blodtryk i Netto6.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I uge 19 lancerer Hjernesagen og Salling Group et nyt skridt i arbejdet for at forbedre danskernes sundhed og forebygge stroke. Her vil man for første gang invitere kunderne i udvalgte Netto-butikker til gratis blodtryksmåling og en snak om farerne ved forhøjet blodtryk.
Salling Groups overtagelse af Rimi Baltic godkendt5.5.2025 12:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Europa-Kommissionen har godkendt Salling Groups opkøb af Rimi Baltics forretning i Estland, Litauen og Letland.
Salling Group styrker sin markedsposition i historisk 202428.4.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Både top- og bundlinje blev løftet i et tilfredsstillende 2024 præget af et rekordstort investeringsniveau og en ny ambitiøs strategi for de kommende år.
Bilka fortsætter sin udvidelse af BilkaToGo Hjemmelevering28.4.2025 10:17:00 CEST | Pressemeddelelse
Bilka har i 2025 udvidet sin hjemmelevering markant, og nu kan kunderne i Esbjerg og Sønderborg også benytte sig af Bilkas populære hjemmeleveringstjeneste.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum