Storebælt opruster mod klimaforandringer

Sund & Bælt har klimasikret og forhøjet digerne ved Sprogø. Hundredetusind ton granitsten holder nu havet tilbage og beskytter Storebæltstunnellen mod oversvømmelse. Opgraderingen er et nødvendigt værn med udsigten til stigende vandstande og mere ekstremt vejr fremover. Samtidig bidrager arbejdet til at sikre samfundskritisk infrastruktur.
Hver dag rejser 21.000 passagerer på jernbanestrækningen under Storebælt mellem Øst- og Vestdanmark. En vigtig trafikal nerve, som Sund & Bælt nu har sikret yderligere ved at forhøje digerne på nordsiden af Sprogø, så de kan stå imod fremtidens klima,
- Det er en vigtig opgave for os at fremtidssikre Storebæltsforbindelsen. Når vi ser ind i beregningerne for vejret og klimaet over de næste 50 år, kan vi forvente stigende vandstande og voldsommere hændelser som stormflod og større bølger. Så det giver rigtig god mening at sikre vores anlæg nu, siger Jan Lyngsø, driftsleder i Sund og Bælt.
I alt er ca. 1500 meter diger blevet forhøjet med 1,5 meter, så de nu kan modstå større bølger og en øget vandhøjde på 3,25 meter over daglig vande som følge af klimaforandringerne. Et vandstandsmål der statistisk set kun vil ske én gang hvert titusinde år - en såkaldt 10.000 års hændelse. I praksis betyder det et maksimalt sikkerhedsniveau, hvor oversvømmelse ikke er accepteret som en reel mulighed.
Et skridt foran klimaforandringerne
Da man tilbage i 80’erne designede Storebæltsbroen var forventningerne til fremtidige vandstandsstigninger på et lavere niveau end i dag, men det har ændret sig.
- Klimaforandringerne fylder markant mere i planlægningen nu end tidligere. Klimaets hastige udvikling er noget, vi tager alvorligt og tager bestik af, så vi kan være på forkant med vores indsats, fortæller Jan Lyngsø.
Digerne er da også forhøjet med tanke på, at de nemt skal kunne udvides yderligere, hvis det bliver relevant på et senere tidspunkt.
I løbet af de næste par år fortsætter arbejdet med at sikre Storebæltsforbindelsen, når jernbanestrækningen ved Halsskov og Nyborg skal klimasikres.
Fakta
- Sund & Bælts entreprenør på opgaven Barslund A/S og Zøllner A/S har siden september sidste år arbejdet med digerne, som nu står færdige.
- Cowi anbefalede i en rapport, at man senest i 2025 hævede digerne på Sprogø for at gardere tunnelforbindelsen mod oversvømmelse.
- Det har kostet ca. 30 mio. kr. at klimasikre digerne ved Sprogø.
- Der er blevet anvendt 100.000 ton granitsten i størrelser op til 1000 kg.
- 1500 meter af digerne på nordsiden af Sprogø er forhøjet fra 5 meter til 6,5 meter, så de nu kan modstå højvande på 3,25 meter over normal vandstand og bølgehøjder af 4,4 meter.
Nøgleord
Kontakter
Jan LyngsøDriftsleder
Tlf:+45 51 15 16 90jal@sbf.dkNathalie EmsøPR & Digital Manager
Tlf:+4523296819nae@sbf.dkBilleder




Information om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
GENUDSENDELSE - Presseinvitation: Transportministre åbner stor Femern-udstilling i LEGOLAND mandag den 23. juni20.6.2025 09:18:01 CEST | Pressemeddelelse
Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indvier mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.
Mindre virksomheder vinder stort på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen18.6.2025 09:58:16 CEST | Pressemeddelelse
Mere end 1100 underleverandører har nu bidraget til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til Tyskland. To ud af tre af de bidragende virksomheder er danske. SMVdanmark glæder sig over de muligheder, som især små og mellemstore virksomheder har grebet på tværs af alle sektorer i det store anlægsprojekt.
Østlig Ringvej vil lede trafik uden om indre København17.6.2025 10:03:20 CEST | Pressemeddelelse
En Østlig Ringvej anlagt som sænketunnel langs Amagers østkyst mellem Nordhavn i nord og Øresundsmotorvejen i syd vil i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14%, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over 4 mio. timer i trafikken.
Presseinvitation: Transportministre åbner stor Femern-udstilling i LEGOLAND12.6.2025 14:54:53 CEST | Pressemeddelelse
Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indvier mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.
Sund & Bælt inviterer til borgermøder om Østlig Ringvej28.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt afholder borgermøde i Kastrup og på Østerbro om arbejdet med den igangværende miljøkonsekvensvurdering af Østlig Ringvej.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum