Frank Jensen: højhastighedstog skal bringe København, Stockholm og Hamborg tættere på hinanden
I dag tager det ca. fem timer med tog fra København til Stockholm og fem en halv time fra København til Hamborg. Står det til formanden for Greater Copenhagen, Københavns overborgmester Frank Jensen (S), skal det fra 2035 tage ca. 3 timer til Stockholm og 2,5 - 3 timer til Hamborg.
Det vil både gavne arbejdsmarkedet i Sverige og Danmark og klimaet, idet toget kan være et alternativ til fly.
”Det skal være ligeså naturligt at tage til Stockholm som til Aarhus eller Odense. Jeg håber, at den svenske Rigsdag vil bakke op om det – og at toget på den danske side føres videre til Københavns Lufthavn og København, så vi kan styrke sammenhængen i hele regionen. Det vil gøre det let at komme til og fra regionen og være med til at skabe et større og mere fleksibelt arbejdsmarked med nye job”, siger Frank Jensen.
Han peger på, at den faste forbindelse over Femern Bælt til Tyskland ventes klar i 2028. Det betyder, at den hurtige toglinje potentielt kan føres helt til Hamborg via Lolland og Femernforbindelsen.
”I Danmark er de politiske beslutninger om hurtige tog over Sjælland til Femern taget, og jeg ved, at den svenske regering også kan se potentialet i højhastighedstog mellem Stockholm og Malmø. Med Femernforbindelsen kan vi skabe en unik togforbindelse mellem Stockholm, København og Hamborg, som kan bringe Greater Copenhagen tættere på hele Europa”, siger Frank Jensen.
Frank Jensen er fredag vært for det fjerde topmøde i Greater Copenhagen, som er en sammenslutning af alle kommuner og regioner på Sjælland og Lolland-Falster samt kommuner og regionerne i Skåne og Halland. Topmødet har fokus på at øge integration af arbejdsmarkedet på tværs af Øresund. En ny analyse udarbejdet af Københavns Kommune i samarbejde med HBS-economics viser, at en øget integration af arbejdsmarkederne rummer et stort vækstpotentiale.
Fx vil 10 minutter kortere rejsetid på tværs af Øresund øge produktiviteten med mellem 200-900 mio. kr. årligt, hvilket svarer til øgede skatteindtægter på 100-400 mio. kr. årligt. De samfundsmæssige gevinster skal realiseres ifølge formanden.
”Vi bør afsøge alle muligheder for at skabe et mere sammenhængende arbejdsmarked på tværs af Øresund. Vi ved, at kortere togtider og færre forsinkelser gør det lettere at pendle, og at det øger produktiviteten og skaber flere jobs. Det vil være til gavn for hele regionen – ja, for begge lande”, siger Frank Jensen (S).
Foruden arbejdsmarkedintegration og mobilitet vil Greater Copenhagen topmødet også have fokus på tiltrækning af talent og investeringer.
Tidsplan for etablering af højhastighedsbanen:
- 2019
Banens danske del udgøres af København-Ringsted banen og strækningen fra Ringsted til Femern. København-Ringsted banen åbnede 31. maj 2019 og er forberedt på hastigheder på op til 250 km/t for passagertog.
Højhastighedsbanens svenske del udgøres af en strækning fra Stockholm over Gøteborg til Malmø – ideelt med forbindelse til Københavns Lufthavn og København. Den svenske strækning diskuteres i øjeblikket i Rigsdagen og giver mulighed for hastighed op til 320 km/t. - 2024
Strækningen fra Ringsted til Nykøbing Falster udbygges med dobbeltspor, elektrificeres og opdateres til 200 km/t frem mod 2024. - 2028
Strækningen fra Nykøbing Falster-Rødbyhavn udbygges inden Femern Bælt-forbindelsen åbner og ventes således færdig i 2028.
Banens tyske strækning løber fra Femern til Hamborg og forberedes på højhastighedstog i forbindelse med etablering af Fehmern-forbindelsen. - 2035
Hvis Rigsdagen godkender højhastighedsbanen kan den potentielt åbne ca. 2035.
FAKTA:
- Greater Copenhagen er et politisk samarbejde etableret i 2016 og tæller i dag fire regioner og 85 kommuner i Sydsverige og Østdanmark: Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Skåne og Halland samt de kommuner, geografien dækker.
- Højhastighedstogets anlægspris estimeres til 200-300 mia. SEK afhængig af model og hvilken hastighed toget skal køre med (250 km/t. eller 320 km/t.).
- Greater Copenhagen omfatter i alt ca. fire millioner indbyggere og arbejder for vækst og udvikling i den samlede metropolregion. Formandskabet for Greater Copenhagen består i 2019 af Frank Jensen (formand) og overborgmester i København, Heino Knudsen (næstformand) og formand for regionsrådet i Region Sjælland, Carl-Johan Sonesson (næstformand) og regionstyrelsens ordförande i Region Skåne samt Mikaela Waltersson (næstformand), regionstyrelsens ordförande i Region Halland.
- Femern Bælt-forbindelsen bliver en ca. 19 km lang sænketunnel med en firesporet motorvej med nødspor og en dobbeltsporet, elektrificeret jernbane.
Kontakter
Frank Jensen via pressekonsulent Simon Kærup, 2492 6298
Information om Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

Københavns Rådhus
1599 København V
33 66 33 66https://www.kk.dk
Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
For første gang: Københavns Kommune kortlægger biodiversiteten i byen23.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mangfoldigheden af natur og dyreliv er for første gang blevet kortlagt i København. En ny rapport viser, hvor der er potentiale for at bevare, forbedre og udvide den eksisterende biodiversitet i Københavns Kommune.
Et år efter lukningen af Pusher Street: Sådan er trygheden i dag5.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På søndag er det et år siden, Pusher Street blev ryddet én gang for alle. Nu viser nye tal, hvordan trygheden ser ud et år efter rydningen.
Snydt af chefen: 203 ansatte fik for lidt i løn3.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
203 ansatte hos leverandører til Københavns Kommune kan se frem til en historisk høj efterbetaling. De er nemlig i 2024 blevet snydt for løn. Det viser Københavns Kommunes årlige rapport om social dumping. Rapporten konkluderer, at der blev snydt med løn i tre ud af fire kontroller, som kommunen udførte.
Københavns Kommune og regeringen indgår historisk aftale om byudvikling og infrastruktur28.3.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med aftalen vil parterne anlægge en ny M5-metrolinje og etablere første etape af en Østlig Ringvej, der skal dirigere trafikken uden om det centrale København. Aftalen løser kapacitetsudfordringerne for det eksisterende metronet og muliggør, at store områder i Københavns Østhavn kan byudvikles.
Budgetpartier ruster København til fremtiden25.3.2025 15:00:00 CET | Pressemeddelelse
Partierne bag budgetaftalen i Københavns Kommune har landet en aftale om Overførselssagen 2024-2025, der tager ansvar for kernevelfærden og ruster København til fremtiden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum