Nyt partikelfilter giver mindre forurening fra ældre lastbiler
Krav til ren luft stiger i danske og udenlandske byer. Især tunge køretøjer og arbejdsmaskiner støder på miljøzoner, hvor kravene hele tiden flytter sig. For ældre køretøjer, som skal køre i miljøzoner, kan det være nødvendigt at eftermontere et partikelfilter.
Danske LiqTech International har derfor i samarbejde med Teknologisk Institut og Purefi A/S udviklet et partikelfilter og emissionssystem, som fungerer på EURO V lastbiler fra 2009 til 2014. Filteret er eftermonteret, testet og fuldt integreret på denne type lastbil. Projektet er støttet af Miljøstyrelsens MUDP-program.
Teknologien virker
- Vores emissionsmålinger viser, at teknologien virker. Filteret tilbageholder over 99,9 procent af de skadelige dieselpartikler. På den måde lever EURO V lastbilen op til nyeste og strenge EURO VI krav, siger projektleder Morten Køcks, Teknologisk Institut.
Han forklarer videre, at EURO V lastbiler som udgangspunkt ikke har et partikelfilter. Udfordringen er, at EURO V motoren er optimeret til at udlede meget lidt partikelmasse, men til gengæld udleder den antalsmæssigt mange af de helt små partikler. Den nye EURO VI standard kræver, at netop antallet af partikler reduceres.
Udviklingen af det nye partikelfilter har været et samarbejde mellem LiqTech International, som har produceret filterkernen, Purefi A/S, som har integreret emissionssystemet med en SCR-katalysator og projektleder Teknologisk Institut, som har testet partikelfilteret på deres rullefelt og med emissionsmåleudstyr.
Et partikelfilter med optimal tæthed
Ifølge den faglige konsulent på projektet, Troels Dyhr Pedersen fra Teknologisk Institut har balancen været at udvikle et filter, som er tæt nok, men som ikke kvæler motoren.
- Partikelfilteret er designet, så det lever op til EURO VI standarden. Opgaven har været at finde den optimale tæthed, som effektivt opsamler de mindste partikler, forklarer seniorkonsulent Troels Dyhr Pedersen, Teknologisk Institut.
Desuden er partikelfilteret belagt med en filtercoating, som sikrer, at partiklerne afbrændes, når blot udstødningstemperaturen er tilstrækkelig høj.
Udover partikler, så sikrer SCR-katalysatoren, at NOX fjernes på niveau med en EURO VI motor, hvor grænseværdien er fem gange lavere end for en EURO V motor.
Partikelfilteret er afprøvet i praksis
Systemet er også afprøvet i praksis. Her har en EURO V renovationsbil kørt almindelig drift i et år med eftermonteret partikelfilter.
- Vores tests på rullefelt verificerer, at partikelfilteret og hele emissionssystemet stadig leverer fuld effektivitet efter det har været i brug i et år, konkluderer seniorkonsulent Troels Dyhr Pedersen, Teknologisk Institut.
Bevis er alfa og omega
LiqTech International oplever en stigende efterspørgsel på partikelfiltre til at eftermontere, og det behov løses af det udviklede filter, som kan tilpasses til alle typer af dieselmotorer.
- Det er alfa og omega for mig, at jeg kan bevise, at teknologien fungerer i praksis. London indfører bl.a. allerede nu EURO VI miljøzoner og Danmark følger efter i de fire største byer i 2022, så vi er glade for at stå med et færdigt og gennemtestet produkt netop nu, siger Sales Manager Brian Ambo Petersen, LiqTech International A/S.
Nøgleord
Kontakter
Projektleder Morten Køcks, Teknologisk Institut, mobil: 7220 2380, mail: mly@teknologisk.dk og seniorkonsulent Troels Dyhr Pedersen, Teknologisk Institut, mobil 7220 1372, mail tdp@teknologisk.dk
Billeder
Information om Teknologisk Institut
Teknologisk Institut har siden 1906 arbejdet for at forbedre erhvervslivets konkurrenceevne, samfundets velstand og menneskers liv. Årligt kommer det mere end 10.000 virksomheder til gavn inden for så forskellige områder som; energi, fødevarer, life science, materialer, byggeri og produktion. Teknologisk Institut har datterselskaberne Danfysik A/S, Dancert A/S, Teknologisk Institut AB Sverige og DTI Spain.
Har du brug for yderligere oplysninger, fotos, udtalelser eller andet, er du meget velkommen til at kontakte kommunikationsafdelingen på pressetelefon 7220 1066 – eller kommunikation@teknologisk.dk
Fotos i dette nyhedsrum: ©Teknologisk Institut. Brug af fotos tilladt ved konkret omtale af Teknologisk Institut og med kreditering. I tvivlstilfælde kontakt venligst Kommunikationsafdelingen.
Følg pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Kunstig intelligens har stort potentiale i fødevareproduktionen12.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Stor AI konference på Teknologisk Institut afdækker muligheder og giver gode råd om effektiv udnyttelse og optimering for fødevareindustrien.
Nyt projekt skal gøre det lettere at genanvende sportstøj6.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En let skalérbar metode til at fjerne elastan fra blandt andet sportstøj skal gøre det lettere at genanvende materialerne, når de er kasseret af forbrugerne.
Teknologisk Institut har udviklet ny PFAS-fri nanocoating28.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fugt, spyt og sved kan forringe levetiden af eksempelvis smart wearables og elektronik i kontakt med huden. Derfor har Teknologisk Institut nu udviklet en ny transparent nanocoating, der beskytter mod netop dette. Coatingen er PFAS-fri, og dermed mere miljøvenlig samt fremtidssikret ift. kommende EU-regulativer, der forventeligt vil forbyde brugen af PFAS i produkter hvor det ikke er essentielt.
Nu skal der fuld fart på genanvendelsen af bilplast6.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Genanvendelsen af plast fra skrottede og reparerede biler skal op i gear for at imødekomme skrappere EU-krav og stor efterspørgsel efter genanvendt plast.
Den maritime branche sætter sejl mod renere skibsfart med nyt ambitiøst projekt4.7.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt partnerskab vil måle effekterne af emissionsreducerende tiltag i realtid på Uni-Tankers skibe. De konkrete data og handlinger skal give den maritime sektor et stærkt indblik i de nødvendige initiativer i vejen mod en klimaneutral branche.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum