Unge sløser med rengøringen
Det kniber med rengøringen hjemme hos de unge mellem 18 og 32 år. Det viser en ny undersøgelse, hvor 1.000 unge i aldersgruppen er blevet spurgt til, hvor ofte de gør rent med et rengøringsmiddel.
”Vores undersøgelser tegner et billede af, at de unge tager meget let på rengøringen derhjemme. Der er mange ting, man skal have styr på, når man flytter hjemmefra og skal lære at stå på egne ben. Men det er også vigtigt, at de unge prioriterer rengøringen, så de får bugt med de bakterier, der i værste fald kan gøre dem eller deres gæster syge," siger adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen.
For eksempel bliver køkkenbordet hos 39 procent af de unge kun gjort rent én gang om ugen eller sjældnere med et rengøringsmiddel. Og toilettet får kun en tur med et rengøringsmiddel én gang om måneden eller sjældnere hos 18 procent af de unge.
”Derfor sætter vi fokus på de farlige hverdagsbakterier i vores kampagne, der skal give de unge nogle simple råd til, hvordan og hvorfor de skal få bedre styr på rengøringen derhjemme," siger Helle Fabiansen.
Klamme hænder
Undersøgelsen viser også, at de unge skipper sæben, når de vasker hænder efter toiletbesøg. Hele 27 procent af de unge mellem 18 og 32 år svarer, at de ikke altid bruger håndsæben, når de har været på toilettet.
"Sæben skal bruges hver gang, man har været på toilettet. Der er ikke rigtig nogen undskyldning, for dårlig håndhygiejne er en af de mest afgørende årsager til, at smitsomme sygdomme spredes," siger Helle Fabiansen.
Hos Rådet for Bedre Hygiejne, der arbejder for at udbrede viden og erfaringer inden for hygiejne, mener man, at det er vigtigt med en kampagne, der sætter fokus på de unges rengøringsvaner.
”God hygiejne handler naturligvis om handling, men også om vaner. Så jo tidligere man får indarbejdet en god vane, jo bedre kommer det jo til gavn gennem livet. Tænk fx på hvor tidligt vi lærer at se os for i trafikken,” siger sekretariatschef i Rådet for Bedre Hygiejne, Lars Münter og tilføjer:
”Samtidig er det jo også rigtig vigtigt at lære, hvornår man skal se sig for, og hvornår ting er sikre – både når man gør rent, vasker hænder eller laver mad”.
Nøgleord
Kontakter
Adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen, tlf. 26 89 30 27, hf@kosmetikoghygiejne.dk
Sekretariatschef i Rådet for Bedre Hygiejne, Lars Münter, tlf. 61 26 26 21, munter@sundkom.dk
Kommunikationskonsulent i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Christian Ditlev Lund, tlf. 29 93 52 20, cdl@kosmetikoghygiejne.dk
Billeder
Links
Information om Kosmetik- og hygiejnebranchen
Kosmetik- og hygiejnebranchen er Danmarks største brancheforening for danske og internationale virksomheder, der producerer eller leverer kosmetik og personlig pleje samt vaske- og rengøringsmidler til det danske og internationale marked.
Følg pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen
Ny generation af unge mænd bruger makeup som aldrig før30.7.2024 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mere end hver tredje danske mand mellem 18 og 29 år bruger dekorativ kosmetik, som mascara, neglelak eller concealer på ugentlig basis. Det viser en ny undersøgelse fra Kosmetik- og hygiejnebranchen, der har spurgt danskerne om, hvilken rolle kosmetikprodukter spiller for dem i deres hverdag.
Kosmetikbranchen udfaser PFAS4.6.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Der skal ikke længere være PFAS i mascara, øjenskygger, cremer og alle andre kosmetikprodukter, der sælges i Danmark og resten af EU. Derfor anbefaler Kosmetik- og hygiejnebranchen alle sine medlemsvirksomheder at udfase anvendelsen af PFAS i kosmetik og personlige plejeprodukter pr. 31. december 2025.
Kosmetikbranchen: Vi er stolte af bagsiden12.9.2023 10:47:11 CEST | Pressemeddelelse
Forbrugerrådet TÆNK Kemi sætter fokus på bagsiden af kosmetik og personlige plejeprodukter i en ny kampagne, hvor de opfordrer forbrugerne til at kigge på ingredienslisten på bagsiden. Hos Kosmetik- og hygiejnebranchen er vi stolte af bagsiden. Den giver nemlig forbrugerne nogle helt særlige handlemuligheder. Men vi savner nuancer i debatten. Bagsiden kan nemlig ikke bruges til at vurdere om et produkt er sikkert eller ej.
Danskerne køber solcreme med høj solfaktor som aldrig før23.6.2023 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af solcremer med solfaktor 30 eller højere er steget med 50% på ti år, viser ny undersøgelse fra brancheorganisation. Hudlæge kalder udviklingen positiv.
Ny brancheanalyse: Kosmetik- og hygiejnebranchen går forrest i den grønne omstilling14.3.2023 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danske producenter og distributører af kosmetik og hygiejneprodukter har formået at skabe betydelig økonomisk vækst, samtidig med at branchens udledning af drivhusgasser er sænket markant
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum