Coop Danmark A/S

Coop går væk fra engangsplast

Del
Opgør med brug-og-smid-væk-kulturen

Det skal være lettere for danskerne at undgå at bruge unødvendig plastik.

Derfor tager Coop nu endnu et skridt væk fra tallerkner, bestik og anden engangsservice i plastik.

Nu får butikkerne flergangsprodukter. Det vil sige varer, som har samme fordele som engangsservice: Nemme og lette at have med på farten. Men de kan vaskes og genbruges igen og igen.

”Hvis vi vil det rigtige for miljøet, så handler det ikke kun om, at vi gør vores engangsprodukter bedre. Vi skal gøre op med vores ”brug-og-smid-væk-kultur”, og i stedet skabe en genanvendelses- og genbrugskultur.

Hvis det er nødvendigt forbrugeren med engangsproduktet, så tilbyder vi miljøvenlige løsninger, men det bedste for miljøet er at tænke genbrug først,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.

De nye flergangsprodukter er produceret i plast, og tåler at blive vasket op og brugt igen og igen. Hvis det lykkedes at slide produkterne op, kan de genanvendes som hård plast.

Kan man som kunde ikke undvære engangsservice, har Coop allerede udskiftet engangsservice af plast med produkter produceret af bionedbrydelige materialer uden plast så som pap og papir, hvor det er muligt.

Projektet med at erstatte engangsplast med mere bæredygtige materialer, samt indførelsen af et flergangssortiment, er et led i Coops samlede emballageplan, der har som mål at gøre Coops emballage til den mest bæredygtige i verden. Et af målene i strategien er, at Coops samlede forbrug af plastemballage skal reduceres med 25 procent.

Yderligere information: CSR-direktør Signe Frese, Coop, 3091 9246

https://ansvarlighed.coop.dk/vores-fodaftryk/emballage/

Der er 6 trin i Coop-planen:

  1. Genanvendelig emballage

Fremtiden er cirkulær og derfor skal emballagen på alle Coops egne varemærker være stærkt genanvendelig

2. Genanvendte materialer

Emballagen på Coops egne varemærker skal produceres af genanvendte materialer, hvor muligt

3. Fornybare materialer

Emballagen på Coops egne varemærker skal bestå af fornybare materialer, hvor genanvendte materialer ikke er muligt

4.     God Kemi

Vores emballage må ikke gå på kompromis med forbrugernes helbred. Derfor skal vi fortsat arbejde for, at udfase skadelig kemi fra vores emballage.

5. Produktspild

Emballagens primære formål er, at beskytte vores produkter og forhindre spild. Coop vil optimere emballagen på de produkter der forsager mest spild hos forbrugerne.

6. Plastik

         Vi vil reducere vores brug af konventionel plastik i vores emballage og engangsprodukter med 25 % i 2025. Vi vil opnå dette ved at udfase engangsprodukter af plastik og unødvendig emballage samt omstille til biobaserede- og genanvendte materialer

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop Crew 2.0 - Ny aftale sikrer fortsættelsen af landets største fritidsjobindsats29.4.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond har Ungdomsskoleforeningen og Coop siden 2019 ledet og drevet landets største fritidsjobindsats, Coop Crew, hvor over 2.000 unge har deltaget, og cirka 55 % af de unge har fået et fritidsjob. Efter planen ophører den økonomiske støtte fra fonden i 2025, men med en ny aftale mellem Ungdomsskoleforeningen og Coop sikrer parterne, med Coop Crew 2.0, fortsættelsen af den landsdækkende fritidsjobindsats.

Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye