Boom i rosé giver Frankrig comeback
Sidste sommer eksploderede salget af rosévine i Danmark. Årene forinden havde der været en pæn stigning i danskernes interesse for rosé, men i sommeren 2018 blev der købt 40 procent flere flasker i Coops butikker, Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma, i forhold til tilsvarende periode året før.
Det er baggrunden for, at Coop har udvidet udvalget, så der i år er markant flere forskellige rosévine at vælge imellem i forhold til 2018. I det nye nummer af Danmarks største magasin om vin og spiritus, Vin & Co., som Coop udsender, præsenteres en del af udvalget.
”Vi har næppe nogensinde før set en vintype vokse så hurtigt, som vi oplever med rosé i disse år,” siger kategorigruppechef i Coop, Brian Karstens.
”Det betyder, at kunderne har meget mere – og meget bedre – at vælge imellem. For få år siden solgte vil næsten kun rosévine i prisklassen 30-40 kr. flasken. Nu er spændvidden fra 30 til 398 kr. – og med størst stigning i prisklassen fra 60-80 kr.
Samtidig har det betydet et comeback for Frankrig som et salgsmæssigt betydende vinland hos os. Salget af franske vine har været jævnt faldende siden 1990erne, men takket være boomet i rosé er den udvikling vendt,” siger Brian Karstens.
Han peger på, at de oversøiske vinproducenter dog også er blevet gode til rosé, og der købes meget store mængder af rosé fra især Chile, New Zealand og Australien.
Indtil for få år siden blev der stort set kun solgt rosé fra maj til august. Højsæson er nu april til september – men i modsætning til tidligere sælges rosé nu hele året rundt, og er ikke så vejrafhængig længere. Sidste års boom begyndte i maj, hvor der var strålende sommervejr. Alligevel er salget i dette års mere grå majvejr øget yderligere. Og i årets fire første måneder steg salget med 25 procent i Coop-butikkerne i forhold til tilsvarende periode i 2018.
Vin & Co. fås gratis I vinafdelingerne i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen samt ved vinkøb på Coop.dk MAD.
Yderligere information: Kategorigruppechef Brian Karstens, 5221 4244
Billeder
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop klar til at donere kød efter ny forenkling af regler8.12.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
null
Slut med usikkerheden: Ny modningsmetode sikrer spisemodne avocadoer hver gang i Coops butikker1.12.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coop er først i Danmark til at gøre brug af en helt ny modningsteknologi, der sammen med kunstig intelligens sikrer, at forbrugeren altid finder spisemodne avocadoer i butikkerne. De nye, spisemodne avocadoer kommer som Irma-produkt fra uge 49.
Coop fjerner låg på creme fraiche og reducerer 15 ton plast20.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coop tager endnu et skridt mod mindre plastaffald i hverdagen. Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie, ”Coop”, produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle plastlåg. Det drejer sig om 4,7 millioner bægre og giver en årlig reduktion på 15 ton plast.
Coop lancerer Irma-kollektion af boligtekstiler10.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nostalgi er navnet på den nye kollektion, der er skabt i krydsfeltet mellem tradition og innovation.
Flere penge tilbage til medlemmerne: Coop investerer millioner i medlemsbonus på frisk frugt og grønt6.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coops 2 millioner medlemmer får, fra den 27. januar 2026, en af de hidtil største forhøjelser af deres bonus, når Coop udbetaler 5 % medlemsbonus, hver gang der købes frisk frugt og grønt i Coops kæder: SuperBrugsen, Kvickly, 365discount og Brugsen. Samtidig kommer Coop med en opfordring: Politikerne bør tage næste skridt og sænke momsen på frugt & grønt. Siden 2022, og i takt med den stigende inflation, har Coop været en aktiv stemme i debatten om at skære momsen på frugt og grønt. Med den nye bonusforhøjelse tager Coop nu selv et skridt for at gøre valget af frisk frugt og grønt mere attraktivt. ”Når vi spørger danskerne, er der ingen tvivl om, at momsen på frugt og grønt er den afgift, de helst vil have sænket. Og det er også noget, flere og flere partier på Christiansborg taler om. Derfor er jeg stolt af, at Coop nu sætter handling bag ordene og går foran med en markant medlemsbonus på frisk frugt og grønt,” siger Pernille Skipper, formand for foreningen Coop amba. I 2022, 2024 og
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
