
Er Eurovision stadig en folkefest blandt danskerne?

Danmark har en lang historie i Eurovision, og for mange trofaste seere i de danske hjem, er det en tradition at samles, når den europæiske sangkonkurrence bliver afholdt - og det tyder ikke på, at dette års Eurovision bliver en undtagelse.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
1 ud af 3 danskere regner med at følge med, når konkurrencen løber af stablen, mens vores nordiske naboer forventes at have den største andel af seere sammenlignet med resten af Europa.
Eurovision i Danmark er på niveau med Tyskland, her ser hver tredje med (36%), mens Eurovision er mindst populært i Frankrig (26%) og Storbritannien (23%), hvor kun hver fjerde ser med.
Mange nordboere anser også den internationale sangkonkurrencen for at være en stor begivenhed i deres land.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Eurovision er størst i Sverige. Her mener mere end hver anden (56%), at Eurovision er en stor eller forholdsvis stor begivenhed. I Norge deler næsten hver anden nordmand (48%) samme opfattelse. I Danmark og Finland mener mere end 2 ud af 5 (43% i Danmark og 44% i Finland), at Eurovision er en stor eller forholdsvis stor begivenhed i deres land. Til sammenligning er det bare 22% i Frankrig, 23% i Storbritannien.
Hvorfor ser vi Eurovision?
1 ud af 6 danskere (15%) svarer, at årsagen, til at de ser Eurovision, er, at de kan lide musikken. 2 ud af 5 (19%) kan lide konkurrencen mellem landene, og 18% svarer, at de kan lide at se, hvordan andre landes deltagere performer i konkurrencen.
Den mest udbredte årsag til at se Eurovision i de danske stuer er dog, at venner/familie også ser det (21%). Det sociale aspekt og traditionerne spiller altså en vigtig rolle, når danskerne skal se Eurovision.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov-panelet i perioden 8.-23. april 2019. Heraf 1693 i Storbritannien, 2051 i Tyskland, 1004 i Frankrig, 1004 i Danmark, 1006 i Sverige, 1007 i Finland og 1004 i Norge.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder



Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 6 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Med panelmedlemmer i 38 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.