
Global undersøgelse: Italiensk mad er det bedste i verden

En international YouGov-undersøgelse med mere end 25.000 mennesker i 24 lande viser, at pizza og pasta er blandt det mest populære mad i verden.
Vi spurgte folk, hvilke af 34 nationale køkkener de havde prøvet, og om de kunne lide maden eller ej, og Italiensk mad var det mest populære. Det italienske køkken havde en gennemsnitlig popularitetsscore på 84% i de 24 adspurgte lande.
Italienerne selv er de største fans af deres eget køkken, som indtager en patriotisk førsteplads med 99% af italienerne, der værdsætter deres eget køkken. Andre store tilhængere omfatter spanierne (94% af dem, der har prøvet maden, siger, at de kan lide den) og franskmændene (92%), mens kineserne (59%) er dem, der er mindst imponerede over det italienske køkken.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Andenpladsen efter det italienske køkken går til det kinesiske køkken, som havde en gennemsnitlig score på 78% på tværs af de adspurgte lande. I Kina synes 95% om maden efterfulgt af Singapore (94% af dem, der har prøvet maden, siger, at de kan lide den), og i Hongkong (91%) er der også mange tilhængere. Det kinesiske køkken er mindst populært i Saudi-Arabien (54%) og Indonesien (57%).
Verdens tredje mest populære køkken er det japanske med en gennemsnitlig score på 71% på tværs af de 24 lande. Ud over de 94% af japanerne, der kan lide maden, kan 94% af de singaporeanere, der har prøvet maden, også lide den, hvilket også gælder for 93% af folk i Hongkong. Igen er det saudierne, der er mindst begejstrede - kun 43% kan lide maden.
I bunden af listen har vi det peruvianske køkken med en gennemsnitlig score på kun 32%. Med kun en anelse flere point (som er afrundet til samme procentvise score) finder vi det finske køkken.
Det skal her bemærkes, at kun Finland, og ikke i Peru, er blandt de undersøgte lande, hvilket betyder, at de loyale 94% af finnerne, som kunne lide deres egen mad, var nok til at give det finske køkken en fordel. Hvis undersøgelsen også havde være foretaget i Peru, ville det finske køkken formentlig have lagt sig i bunden.
Det land, som syntes mindst om et andet lands mad, var Japan om det saudiarabiske køkken. Kun 11% af det japanske folk, som har prøvet saudiarabisk mad, sagde at de kunne lide det.
Undersøgelsen viste faktisk, at det japanske folk er de hårdeste madkritikere blandt alle de adspurgte lande. Ud af de 34 køkkener vi spurgte til, fik 23 mindre end 50% blandt de japanske respondenter. I gennemsnit sagde kun 39% af det japanske folk, at de kunne lide noget udenlandsk mad.
Derimod er filippinerne det folkefærd, der er mest tilbøjeligt til at værdsætte international mad. I gennemsnit sagde 67% af de filippinere, der havde prøvet et givent køkken, at de kunne lide maden, og det var kun fem slags mad, der blev værdsat af færre end halvdelen.
Stegt flæsk med persillesovs og frikadeller scorer ikke højt
Mere end 8 ud af 10 af danskerne kan lide den klassiske danske kogekunst (85%), mens mindre end halvdelen (43%) i de europæiske lande deler den samme opfattelse.
De danske klassikere møder især skepsis fra spaniere og italienere, hvor kun 20-25% af dem, der har prøvet dansk mad, kunne lide det.
De mindst imponerede var dog japanerne, hvor kun 14% af dem, der har prøvet det, kunne lide det.
Vores nordiske naboer viser størst entusiasme omkring den danske mad sammenlignet med de øvrige lande i undersøgelsen. Af de, der har smagt dansk mad, kunne 56% af finnerne, 62% af svenskerne og 67% af nordmændene godt lide det.
Blandt de nordiske lande indtager dansk mad andenpladsen mod Finland på sidstepladsen, Norge på tredjepladsen og Sverige på førstepladsen.
I undersøgelsen er der ikke er blevet spurgt til den skandinaviske nyfortolkning New Nordic, der har sat mere fokus på lokale og sæsonprægede råvarer. Det kan derfor ikke udelukkes, at det nye, mere trendy køkken ville have scoret højere på listen.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Vedhæftede filer
Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 6 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Med 30 kontorer i 20 lande og panelmedlemmer i 38 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden.Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.