
Har fagforeninger udspillet deres rolle? Ikke hvis du spørger danskerne
Der hersker bred enighed blandt danskerne om, at fagforeninger har haft en positiv indflydelse på udviklingen af den danske arbejdsmarkedsmodel. 2 ud af 3 (67%) er enige om dette.
Og fagforeninger har fortsat en vigtig rolle. 2 ud af 3 (68%) af danskere mener, at fagforeninger er nødvendige for at sikre gode løn- og arbejdsforhold.
2 ud af 3 (65%) mener også, at fagforeninger handler om solidaritet og sammenhold inden for fagområder. Men her er der ikke overraskende større forskelle i danskernes holdning afhængigt at deres valg af fagforening.
Blandt medlemmer af traditionelle fagforeninger, som er organiseret efter fag og arbejdsopgaver, er der flest (73%), som mener, at fagforeninger handler om solidaritet og sammenhold, mens andelen af medlemmer af såkaldte gule fagforeninger, det vil sige tværfaglige lønmodtagerorganisationer (ASE, Business Danmark, Det Faglige Hus, Fagforeningen Danmark, Frie Funktionærer, Kristelig Fagforening) er noget lavere (51%). Danskere, som ikke er medlem af en fagforening, tilslutter sig heller ikke dette synspunkt i samme omfang (58%).
Fagforeninger er for dyre
Selvom flertallet af danskerne mener, at fagforeningerne har en vigtig rolle i samfundet, er de ikke udelt positive over for de danske fagforeninger.
Halvdelen af befolkningen mener, at fagforeninger er for dyre (55%). Dette uafhængigt af fagforeningsmedlemsskab eller mangel på samme. 2 ud af 5 (40%) mener, at fagforeninger er styret af politiske partier. Det er især dem over 50, som er af denne opfattelse (47%). 2 ud af 5 (40%) mener desuden, at fagforeningerne mangler gennemslagskraft og indflydelse.
Endelig mener 31%, at fagforeninger er gammeldags. Det er især mænd, der deler dette synspunkt (40% mod 22% af kvinderne). Samt medlemmer af gule fagforeninger (44% mod 27% af medlemmerne af traditionelle fagforeninger).
Når det kommer til det personlige udbytte af fagforeningsmedlemskab, er der dog kun et mindretal (23%), der mener, at man bedre selv kan forhandle løn- og arbejdsvilkår end en fagforening kan, mens 41% er uenige i dette synspunkt. Så fagforeninger har ikke udspillet deres rolle ifølge et flertal af danskerne.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på 3921 interview med repræsentativt udvalgte personer fra YouGov Panelet i alderen 18+ år. Data er indsamlet fra perioden 12. til 28. december 2018.
Image: Getty
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder


Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 6 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Med 30 kontorer i 20 lande og panelmedlemmer i 38 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden.Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.