Ny metode baner vej for uvildig test af elbilens batteri
Hvis en politisk ambition om en million elbiler i 2030 skal blive en realitet, så skal forbrugerne have tillid til, at de kan sælge deres brugte elbil igen.
- Når man køber bil er brugtvognsprisen i virkeligheden lige så interessant som nyvognspris - det gælder også elbiler. En forudsætning for stor vækst i salget af elbiler er derfor også et velfungerende brugt elbilmarked. Og her er viden om tilstanden af elbilens batteri af afgørende betydning for gensalgsværdien. I dag er det kun mærkeværkstederne der kan give dette svar, så vi mangler en uvildig test af elbilens batteri, siger afdelingschef Torben Lund Kudsk, FDM..
Uden at bryde garantien
Et netop afsluttet projekt støttet af EUDP ved navn BATNOSTIC tager denne problemstilling op og giver svar på helbredstilstanden på elbilens batteri og hvor slidt batteriet er. Projektet er et samarbejde mellem Aalborg Universitet, FDM, Applus+, Lithium Balance og Teknologisk Institut.
- Vi har i BATNOSTIC-projektet udviklet helt nye metoder til at diagnosticere batteriets kapacitet og degradering uden at åbne batteripakken i bilen og uden dermed at bryde garantien, siger projektleder Kjeld Nørregaard, Teknologisk Institut.
Han forklarer, at projektet nu har verificeret muligheden for at måle forskellige informationer om batteriets slid under en DC-opladning.Ved projektets afslutning har Kjeld Nørregaard ikke kendskab til lignende teknologi eller testudstyr til rådighed for aktører uden for mærkeværkstederne.
Data om batteriet opsamles under opladning
- Vi har udviklet en speciel DC-hurtiglader, som under en opladning opsamler bl.a. data om strøm og batterispænding. Disse data indeholder svage signaturer, som via analyse og sammenligning med referencedata giver grundlag for at vurdere sundhedstilstanden for batteriet, siger Kjeld Nørregaard.
De målte data sendes til behandling i en specialudviklet analysemodel, som baserer sig på hundredevis af reference-datasæt. Resultaterne præsenteres i en rapport, som værkstedet kan sende direkte videre til kunden.
Testen giver svar på tilgængelig kapacitet for batteriet og batteriets tilstand i forhold til bilens alder og kilometertal.
Banebrydende projekt
Hos FDM er der begejstring omkring udsigten til en neutral test af elbilens batteri.
- Vi ser BATNOSTIC som et banebrydende projekt, da det i fremtiden giver frie værksteder, synshaller og FDM mulighed for uvildigt at teste elbilens batteri. Som det er i dag, kan vi desværre ikke nødvendigvis stole på de svar, som vi får fra instrumenterne i bilen og heller ikke altid mærkeværkstedernes vurdering – og derfor er projektet vigtigt, siger Torben Lund Kudsk, FDM.
Der findes ingen konkurrerende produkter på markedet. Han håber derfor, at projektet kan videreføres således, at en kommerciel udgave af BATNOSTIC kan udvikles og derefter tilbydes værkstederne om 2-3 år.
Nøgleord
Kontakter
Seniorprojektleder Kjeld Nørregaard, Teknologisk Institut, mobil: 7220 13017, mail: kjn@teknologisk.dk og afdelingschef Torben Lund Kudsk, FDM, mobil: 2011 2924, mail: tmk@fdm.dk .
Billeder
Links
Information om Teknologisk Institut
Teknologisk Institut har siden 1906 arbejdet for at forbedre erhvervslivets konkurrenceevne, samfundets velstand og menneskers liv. Årligt kommer det mere end 10.000 virksomheder til gavn inden for så forskellige områder som; energi, fødevarer, life science, materialer, byggeri og produktion. Teknologisk Institut har datterselskaberne Danfysik A/S, Dancert A/S, Teknologisk Institut AB Sverige og DTI Spain.
Har du brug for yderligere oplysninger, fotos, udtalelser eller andet, er du meget velkommen til at kontakte kommunikationsafdelingen på pressetelefon 7220 1066 – eller kommunikation@teknologisk.dk
Fotos i dette nyhedsrum: ©Teknologisk Institut. Brug af fotos tilladt ved konkret omtale af Teknologisk Institut og med kreditering. I tvivlstilfælde kontakt venligst Kommunikationsafdelingen.
Følg pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Samarbejde i byggebranchen viser vejen til bedre dokumentation og mindre forurening på byggepladser29.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fyrtårnsprojektet Fremtidens Grønne byggeplads er klar med slutrapport, der præsenterer løsninger til klima- og miljøforbedringer på byggepladser. Gennem en kombination af nye teknologier og smartere arbejdsmetoder kan byggepladsers klimaaftryk og lokale miljøpåvirkning reduceres betydeligt.
Ny patenteret ultralydsteknologi giver markant forbedrede tørringsprocesser i emballageindustrien28.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Teknologisk Institut har udviklet en ny teknologi, der sikrer en hurtigere, mere energieffektiv og mindre miljøbelastende tørring af emballagebeholdere. Teknologien, som er under patentering, kan bruges til både flasker, dåser, krukker og rør.
Nyt initiativ baner vejen for mindre lattergasudledning i landbruget22.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SmartField, et nyt 134-millioners innovationsinitiativ, åbner testfacilitet ved Hadsten 14. maj. SmartField skal sætte en ny global standard for mere præcise opgørelser af klimagassen lattergas ved at teste og dokumentere løsninger til at reducere landbrugets udledning. Målet er at nedbringe udledningen med op til 30 procent gennem omfattende målinger, innovative løsninger og nye opgørelsesmetoder.
21 millioner til elektrificering af cementproduktion skal reducere CO2-udledning4.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt forskningsprojekt vil udvikle elektriske opvarmningsteknologier til cementindustrien, hvor målet er at reducere industriens CO2-udledning.
Dansk teknologi skal sikre vand til fremtidens industri3.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
19 millioner kroner skal i det ambitiøse fyrtårnsprojekt Vandternativet udvikle ny vandteknologi, der sikrer industrien brugbart vand uden at belaste grundvandsressourcerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum