Mad og måltider som løftestang for social forandring
Tirsdag 4. december afholder Madkulturen et visionsseminar for socialgastronomi i Danmark med deltagere fra såvel kommuner og frivillige organisationer som private aktører og fonde. Formålet med visionsseminaret er at sætte ’socialgastronomi’ som metode på dagsordenen i Danmark.
Socialgastronomi handler om at bruge mad og måltider aktivt som løftestang for social forandring. Tanken bag er, at mad- og måltidsrammer, der samler mennesker og skaber fællesskaber på tværs af kultur, generation og social status, har potentiale til at løse nogle af de store samfundsudfordringer i Danmark.
”Mange socialøkonomiske virksomheder, projekter og initiativer arbejder allerede med gastronomi, mad og måltider som omdrejningspunkt for social forandring. Alligevel har fænomenet ’socialgastronomi’ endnu ikke vundet fuld anerkendelse som metode herhjemme. Formålet med visionsseminaret er derfor at sætte rammen for, hvordan socialgastronomi skal udvikle sig i Danmark”, fortæller Judith Kyst, direktør for Madkulturen.
Visionsseminaret byder på flere oplægsholdere, heriblandt Lena Friblick, grundlægger og leder af Botildenborg i Malmø samt Patrick Honauer, medgrundlægger af ”Social Gastronomy Movement”, Schweiz. Hver oplægsholder arbejder på forskellig vis med socialgastronomiske metoder til at skabe social forandring for deres målgrupper.
Derudover vil dagen byde på visionsworkshop, hvor deltagerne sammen får indflydelse på at udforme en fælles vision for socialgastronomien i Danmark.
Hvad: Visionsseminar – Visioner for socialgastronomi i Danmark
Hvornår: 4. december 2018, kl. 9:30–15:00
Hvor: Hahnemanns Køkken, Sankt Kjelds Plads, 2100 Kbh. Ø.
Presse er velkommen. Akkreditering via Madkulturen til charlotte@madkulturen.dk
VISIONSSEMINAR: OPLÆG
Hvordan udvikler socialgastronomi sig globalt?
Patrick Honauer, medgrundlægger af ”Social Gastronomy Movement”, Schweiz
Hvordan kan vi ændre samfundet med afsæt i mad og måltider?
Lena Friblick, grundlægger af Botildenborg i Rosengård, Malmø
Hvordan skaber vi rum for socialgastronomi i den daglige drift?
Jakob Ørstrup, direktør i Globalhagen Kitchen: Mellemfolkelig Samvirkes kantine
Fra lukningstruet café til 63 medarbejdere – hemmeligheden bag
AnneWoergaard Mikkelsen, leder af Café Ingeborg, RingstedKommune
Hvad sker der, når forbrugere bliver inddraget som medproducenter af honning i byen?
Oliver Maxwell, direktør i Bybi, Europas største socialøkonomiske byhonningproducent
Hvordan udregner man værdien af socialgastronomiske indsatser?
Mirka Mozer, direktør i Send Flere Krydderier, socialøkonomisk virksomhed
Kontakter
MADKULTUREN
Charlotte Kjeldbjerg Kristensen
Presse- og kommunikationsansvarlig
T: 20 80 44 79
charlotte@madkulturen.dk
Information om Madkulturen
Madkulturen arbejder for bedre mad til alle. Madkulturens mission er at styrke madkulturen i Danmark og dermed bidrage til at løse samfundsudfordringer. Det gør Madkulturen med en hverdagsgastronomisk tilgang med fokus på råvarer, madlavning og måltidet.
Madkulturen er en selvejende videns- og forandringsorganisation under Miljø- og Fødevareministeriet.
Følg pressemeddelelser fra Madkulturen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Madkulturen
Festdag for børns maddannelse: Østervangskolen blev danmarksmestre i madkundskab30.4.2025 17:14:38 CEST | Pressemeddelelse
200 børn fra hele landet demonstrerede i dag deres kartoffelkompetencer ved DM i Madkundskab 2025. En vigtig brik i børns maddannelse, ifølge Madkulturens direktør Judith Kyst.
Dansk frugt og grønt er under voldsomt pres – stærke kræfter går sammen for at vende udviklingen11.3.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ni ud af ti forbrugere mener, det er vigtigt, at vi har alsidig produktion af frugt og grønt i Danmark. Alligevel er kun en fjerdedel af vores grøntsager danske, og udfordringerne hober sig op for de hårdt pressede producenter. Derfor går 31 aktører fra hele værdikæden nu sammen for at få mere dansk frugt og grønt på tallerkenen.
Banebrydende treårig indsats skal inspirere mere end en halv million børnefamilier til grønnere og sundere mad6.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børnefamilier landet over får nu en stor tilskyndelse til at ændre madvaner med udgangspunkt i De officielle Kostråd. Gennem tre år vil børnefamilier i hele landet møde grøn inspiration flere forskellige steder i hverdagen – fra det lokale supermarked og kantinen til idrætsklubben og madkundskabslokalet. DR vil parallelt sætte fokus på madkulturen i Danmark, både nu og i fremtiden.
Mere mobil og mindre bordskik - det fælles måltid er under forandring25.11.2024 11:36:05 CET | Pressemeddelelse
Mobiltelefonen tager i stor stil plads ved middagsbordet, og vi byder gerne gæster på takeaway i sofaen. Men selvom udviklingen går mod mere uformelle rammer, har måltidet stadig en samlende kraft, viser en ny undersøgelse fra Madkulturen
Børnefamilier får hjælp til flere grønne hverdagsmåltider6.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vil gerne spise flere grøntsager og bælgfrugter derhjemme, men vanerne spænder ben i en travl hverdag. Nu indgår Madkulturen og Netto et samarbejde for at give familierne en håndsrækning til grønnere madlavning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum