
Unge voksne drikker mindre end den øvrige befolkning
Regelmæssigt indtag af alkohol forekommer mindre hyppigt blandt den yngre del af befolkningen.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Hver tiende mellem 18-39 år indtager alkohol flere gange om ugen eller dagligt, mens det samme gør sig gældende for hver femte dansker mellem 40-59 (21%) og 2 ud af 5 af danskere over 60 (42%).
De drikker i højere grad lejlighedsvist. 2 ud af 5 af de 18-39 årige (37%) drikker eksempelvis en gang om måneden eller mindre mod hver tredje (32%) af de 40-59 årige og hver sjette i aldersgruppen 60+ (16%).
Det mindre frekvente indtag af alkohol blandt den yngre generation på 18-39 år, hænger sammen med deres alkoholkultur. Flere unge i alderen 18-39 indtager hovedsageligt alkohol på barer (21%) og hos venner (22%) som hjemme (33%), mens 77% af de 60+ årige hovedsageligt indtager alkohol i hjemmet som en del af hverdagens rutiner.
Dobbelt så mange unge har nedsat deres alkoholforbrug over det seneste år
Det er ikke kun hyppigheden af alkoholindtag, der differentierer den danske befolkning, men også deres alkoholvaner over tid.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Sammenlignet med sidste år har hver fjerde (28%) af de 18-39 årige nedsat deres alkoholforbrug mod 13% i den øvrige befolkning. Det kan hænge sammen med de unges syn på sundhed og opfattelsen af alkohols påvirkning af sundheden, som adskiller sig fra den øvrige befolkning.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
2 ud af 5 (39%) af de 18-39 årige mener ikke, at alkohol kan være sundhedsfremmende mod hver tredje (33%) mellem 40-59 år og 27% af de 60+ årige,
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på interview 1023 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov Panelet. Data er indsamlet fra 13. september 2018 til 17. september 2018.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder



Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 5 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Med 30 kontorer i 20 lande og panelmedlemmer i 38 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden.Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.