Farveskiftende glas får comeback på grund af ny teknologi

Det ene øjeblik er de helt almindelige briller med klare glas, men så snart brugeren bevæger sig uden for, og solens stråler rammer glassene, forvandler de sig på et øjeblik til solbriller med effektiv beskyttelse mod solens stråler.
Briller med såkaldte farveskiftende glas er mere populære end nogensinde før, og optikerkæden CrossEyes melder om rekordsalg. For blot få år siden udgjorde briller med farveskiftende glas under én procent af kædens samlede brillesalg. I dag bliver næsten hver tiende brille solgt med de avancerede glas.
– De farveskiftende brilleglas har været i handlen siden 1960’erne. Dengang var teknologien dog ikke som i dag, hvilket resulterede i, at glassene var langsomme til at skifte farve og aldrig blev helt klare – med andre ord en stor ulempe. I de seneste år er glassene derimod blevet markant bedre rent teknisk. De er helt klare som almindelige briller indendørs, og skifter lynhurtigt til solbriller, når man træder ud i solen. Det gør brillerne væsentligt mere anvendelige, og derfor sælger vi rigtig mange til kunder, der ikke gider at skifte til solbriller konstant, siger Søren Møller, CEO i CrossEyes.
En ny teknologi gør, at de farveskiftende glas er belagt med en ultratynd hinde af fotokromatiske sølvklorid-molekyler, der toner glasset efter lysforholdene. Førhen var de fotokromatiske molekyler inde i selve glasset, hvilket sløvede processen.
Konstant beskyttelse
Mange brillebrugere glemmer at anvende solbriller, fordi det er upraktisk at have to par på sig hele tiden. Men udover at være ukomfortabelt kan det også være sundhedsskadeligt at droppe de mørke glas. Solens uv-stråler kan føre til en række øjensygdomme og øger blandt andet risikoen for at udvikle grå stær. Med farveskiftende briller har man et indbygget par solbriller med sig altid.
– De tilbagemeldinger vi får fra kunderne er: Hvorfor har jeg ikke købt disse noget før? De unge brillebrugere synes, de er smarte, og de lidt ældre er glade for den konstante beskyttelse mod solstrålerne. Jeg er også selv begyndt at bruge farveskiftende briller. I begyndelsen havde jeg dem på i butikken for at vise kunderne, hvad de kan, men nu bruger jeg dem hele tiden, fordi de er mere afslappende, fortæller Lotte Sølvtofte, der er optiker og Retail Manager hos CrossEyes.
Som noget nyt lancerer CrossEyes også intelligente solbriller, der skifter fra 85 procent toning til ned til 40 alt efter lyset.
Brillemoden øger salget
Hos CrossEyes kan de farveskiftende glas fås i brun, grøn og grå og kan tilpasses alle kædens stel. Brillemoden har en afgørende indflydelse på de farveskiftende glas’ store salgsfremgang.
– For ti år siden var almindelige briller smalle og enkle, mens solbriller skulle være voldsomme og fylde det meste af ansigtet. I dag minder stellene til solbriller og almindelige briller så meget om hinanden, at kunderne meget nemmere kan se fornuften i at have to briller i én, siger Lotte Sølvtofte.
Nøgleord
Kontakter
Søren Møller
CEO og grundlægger, CrossEyes
(+45) 27 11 20 53
sm@crosseyes.dk
Billeder



Links
Information om Epicent Kommunikation A/S
CrossEyes er et dansk brillekoncept med egne speciallavede design samt fokus på gennemskuelige priser på briller og kontaktlinser. Virksomheden blev etableret i 2010 og har i dag 10 butikker fordelt over hele Danmark. www.crosseyes.dk
Følg pressemeddelelser fra Epicent Kommunikation A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Epicent Kommunikation A/S
Ny direktør og nye specialister til hurtigtvoksende PR-bureau18.4.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
PR-bureauet Epicent blev for nylig kåret til Gazelle for femte gang og udnævnt til en af Danmarks 1000 mest succesfulde virksomheder. Det følges nu op med fire nye udnævnelser.
Skrot pillerne: Elektriske impulser lindrer dine smerter uden brug af medicin10.9.2019 06:08:00 CEST | Pressemeddelelse
Et højt forbrug af smertestillende medicin som Ibuprofen og Voltaren øger markant risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Alternative behandlingsformer er populære som aldrig før i kampen mod smerterne.
Vækstvirksomhed rider på digitaliseringsbølgen til internationale markeder22.7.2019 09:13:03 CEST | Pressemeddelelse
Landets største virksomhed med speciale i optimering af brugeroplevelse på websites, apps og interne it-systemer fortsætter væksten. Med nye ejere og endnu et flot regnskab kigger Ymor nu mod udlandet.