130 fynske virksomheder skal høre om nye omfattende EU-krav

Ny kampagne fra Dansk Industri om omfattende EU-krav om bæredygtighed starter i Odense tirsdag den 6. december.
Vicedirektør Kim Haggren, DI: Det er måske de mest omfattende krav om rapportering, der nogensinde er stillet til virksomhederne. Foto: DI

Danske virksomheder er langt fremme med grøn omstilling. Fremover skal de også rapportere om, hvad de rent faktisk gør helt konkret for at leve op til kravene om bæredygtighed.

DI tager tirsdag den 6.12. på roadshow i hele landet for at informere erhvervslivet om de nye krav til virksomhederne. Starten går i Odense Congress Center kl. 9, hvor over 130 virksomheder er tilmeldt, og pressen er inviteret med.

Fra regnskabsåret 2024 er børsnoterede virksomheder med +500 ansatte omfattet af det nye lovkrav om bæredygtighedsrapportering. Virksomheder ned til 250 ansatte omfattes gradvist af lovgivning. Da rapporteringskravene rækker ud i værdikæderne, vil stort set alle virksomheder blive indirekte berørt, når de større virksomheder stiller krav til deres underleverandører og kunder.

Komplekse krav

Ifølge landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri, er der tale om omfattende og komplekse krav fra EU, som pålægger virksomhederne at rapportere om bæredygtighed som en del af ledelsens beretningen i årsrapporten.

Det er baggrunden for at DI nu indleder en oplysningskampagne med bl.a. et roadshow rundt til danske virksomheder over hele landet for at informere, hvordan de skal efterleve de nye krav – uden at komme på kant med loven.

Premieren på roadshowet finder sted i Odense den 6. december, hvor de lokale virksomheder kan erhverve viden om, hvordan erhvervslivet skal håndtere de nye regler.

Omfangsrig rapportering

- Det er måske de mest omfattende krav om rapportering, der nogensinde er stillet til virksomhederne. Der er tale om et meget ambitiøst rapporteringssæt, som for virksomhederne bliver en stor opgave, siger vicedirektør Kim Haggren, DI.

- Og selv om kravene i første omgang omfatter børsnoterede virksomheder med 500 ansatte, så kan det ikke undgås, at de store selskaber stiller kravene videre ned i værdikæderne, herunder SMV’erne, Kim Haggren.

Efter Odense fortsætter roadshowet til nedenstående destinationer.

8/12: Skørping

9/12: Kolding

12/12: Ringsted

14/12: Rønne

9/1: København

20/1: København

Fakta

Der er tale om 12 rapporteringsstandarder med tre underliggende hovedområder indeholdende 85 oplysningskrav og 1.144 datapunkter.

- Det bliver en kæmpestor opgave, hvilket kræver at virksomhederne får tid og ro til denne opgave. Derfor har vi taget det her initiativ til at hjælpe virksomheder over hele landet i gang med arbejdet med EU’s nye bæredygtighedsdirektiv. Dermed ikke sagt, at hvis virksomhederne kommer ordentligt i gang med rapporteringskraven, så kan det være værdiskabende og et aktiv. Hvordan virksomhederne griber det an, vil vi naturligvis fortælle dem om på roadshowsene, siger Kim Haggren.

- Danske virksomheder er meget langt fremme på europæisk plan med bæredygtighed og derfor får de en konkurrencefordel, når reglerne træder i kraft fra regnskabsåret 2024. Det er vigtigt, at rapporteringen ikke er for rapporteringens skyld, hvorfor vi har arbejdet intenst for at rapporteringen kan være et aktiv, der skaber værdi for virksomheden, siger Kim Haggren.

Udover roadshowet består DI’s kampagne af webinarer, masterclasses, følgegruppe og et omfattende website for DI’s medlemmer.

Yderligere oplysninger fås hos pressemedarbejder Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk