13 danske medier skaber metadata med kunstig intelligens

Ny fælles teknologi skal hjælpe danske medier med personalisering, præsentation og analyse.
Ritzau vægbillede

Hvilke emner handler nyheden om?
Hvilke personer og organisationer optræder i den?
Hvilket geografisk område er nyheden relevant?

De spørgsmål skal en helt ny tag-robot besvare i tusindvis for danske medier.

Tagging af nyheder indenfor emner, entiteter (personer og organisationer) samt geografi kan hjælpe medier med at tilbyde personaliserede brugerflader til slutbrugerne. De kan gøre det muligt at linke mellem historier og i dybden forstå, hvilken type nyheder, brugerne efterspørger, hvornår. Og de kan hjælpe med at vise de journalistiske mønstre er i det indhold, som trækker brugerne igennem mediernes paywall.

I juni mødtes repræsentanter for mediehusene hos Ritzau på Store Kongensgade og blev enige om at udvikle en tag-motor, der kan løfte opgaven i fællesskab. Siden har Ritzaus Bureau arbejdet med at identificere formaterne, oversætte den internationale emnestandard iptc til dansk og bygge træningssæt til selvlærende algoritmer for at kunne autotagge indhold med en tag-robot.

Over 10.000 artikler er indtil nu blevet tagget med de flere end 900 standard-emner. Samtidig har bureauet indgået aftale med svenske iMatrics om udvikling af en dansk tag-motor, som i de kommende måneder skal bevise sit værd.

- Ritzau har en mission om at hjælpe medieprofessionelle med kombinationen af teknologi og mennesker, så der skabes fordel i fællesskab. Med dette fælles værktøj kan vi hjælpe mange medier samtidig, siger Ritzaus administrerende direktør og chefredaktør, Lars Vesterløkke.

For ham er det vigtigt at kunne hjælpe medierne med en automatisering, der gør det nemmere at personalisere brugerfladerne og få analyseret, hvilket typer indhold, der fungerer hvordan.

Motoren er dimensioneret til at kunne auto-tagge flere end 100.000 nyheder hver måned og skal fungere fuldautomatisk som en service i de forskellige redaktionelle systemer.

- I marts har vi første proof of concept på motoren. Men allerede nu har vi en meget høj succesrate blandt de 48.000 artikler, vi har testet med, fortæller Lars Vesterløkke.

Den nye løsning bliver en udvidelse af Ritzaus Mediehuspakke og tilbydes til alle de publicistiske medier, der allerede abonnerer på Ritzaus nyhedstjeneste.

Det er planen, at tjenesten rulles ud til medier i andet og tredje kvartal i år.

Deltagende mediehuse:

Kristeligt Dagblad, A4 Medier, NORDJYSKE Medier, Mediehusene Midtjylland, DR, TV2, Dagbladet Børsen, TV2 regionerne, Berlingske Media, DKNyt, Sjællandske Medier, Jysk Fynske Medier og Ritzaus Bureau

Ritzau vægbillede