
Vindmøller ved kysterne kan stå klar i 2015
I dag har repræsentanter fra Aarhus, København og Sønderborg foretræde for Folketingets Klima-, Energi- og Bygningsudvalg. På foretrædet vil de præsentere planerne for vindmølleparker ved kysterne, der allerede kan stå klar i 2015. Alle tre steder er lokale aktører nemlig langt fremme med planerne om at opføre vindmøller langs kysterne.
”De kystnære havvindmøller er et godt supplement til vindmøller til havs. Energien skal ikke transporteres nær så langt, hvilket bringer prisen på energien ned. Hvis vi får skabt de nødvendige rammer, vil vi altså kunne levere billig grøn energi”, siger Per Jacobsen, der er direktør for Vand, Afløb og Vedvarende Energi hos Københavns Energi , der er en af aktørerne bag projekterne.
Halvdelen fra vindmøller i 2020
Den nye regering har sat som mål, at halvdelen af det danske elforbrug i 2020 skal dækkes af vindmøller. Og i 2035 skal både el- og varmeforsyningen komme fra vedvarende energi. Det betyder, at der hurtigst muligt skal gang i udbygningen af vedvarende energi, og den nye klima- og energiminister har da også signaleret, at der hurtigst muligt skal vedtages et nyt energiforlig.
”Det haster med at komme i gang. Vores projekter i henholdsvis Sønderborg, Aarhus og København vil bringe regeringen et godt stykke vej mod målet. Vi kan som minimum have 500 MW klar i 2015, hvilket er en fjerdedel af det, der skal til for at nå målet om 50 procent af elforbruget skal dækkes af vindmøller i 2020. Men vi mener, at kystnær vind frem mod 2020 kan levere helt op til 1.000 MW”, siger Per Jacobsen.
Projekter med stærk lokal forankring
Det er langt fra tilfældigt, at det er Aarhus, Sønderborg og København, der er langt fremme i planlægningen af de kystnære havvindmølleparker. Byerne har alle ambitiøse planer om at blive CO2-neutrale. For København skal målet været nået i 2025, for Sønderborg i 2029, mens Aarhus har sat 2030 som mål.
For alle tre projekter gælder det, at de er baseret på overvejende lokalt ejerskab (se faktaboks). Det er også det lokale kendskab, der har gjort det muligt at udpege egnede lokaliteter, som for Aarhus’ vedkommende allerede er ved at blive undersøgt i en VVM-redegørelse.
”I det udkast til energiforlig, der blev præsenteret før sommerferien, var der lagt op til en tids- og ressourcekrævende landsdækkende screening af Danmarks kyst for at finde egnede lokaliteter. Vores budskab er, at den screening ikke er nødvendig. Vi har allerede fundet gode placeringer, og VVM-redegørelsen vil sikre, at de nødvendige hensyn til eksempelvis følsom natur er taget”, siger Per Jacobsen.
Nuværende vilkår spænder ben
En anden hindring for, at udbygningen kan komme i gang er, at der i dag kun er to måder at bygge havvindmøller på: Enten via statslige udbud, der senest på Anholt har givet en høj pris. Eller via den såkaldte ”åben dør”-model, hvor der i praksis ikke kan opføres møller, fordi økonomien ikke hænger sammen. Samlet betyder det, at der enten ikke opføres nok møller, eller at møllerne bliver unødvendigt dyre.
Derfor bør reglerne laves om i forbindelse med den kommende energiaftale.
Hvis projekterne skal gennemføres, kræver det, at der skabes en samlet ramme for udbygning af kystnære havvindmølleparker på 1.000 MW i perioden 2011-2017.
”Vi mener, at vores forslag har nogle samfundsmæssigt væsentlig økonomiske, beskæftigelsesmæssige samt klima- og energipolitiske fordele, som er værd at gå efter. Men det kræver en dialog om, hvordan vi etablerer nogle bedre rammevilkår for de kystnære havvindmøller”, siger Per Jacobsen.
Praktiske oplysninger om foretrædet
|
Fakta: Hvad er kystnære havvindmøller?
|
Fakta: Hvem står bag initiativet?
|
Fakta: Hvor vil de kystnære vindmøller komme til at ligge?
|
Fakta: Sådan kan en rammeordning for udbygning med kystnære havvindmølleparker se ud: · En samlet ramme for udbygning af kystnære havvindmølleparker på 1.000 MW i perioden 2011-2017 · Elafregningspris på 85 øre/kWt for 50.000 fuldlasttimer · Eltransmissionsudgifter betales af Energinet.dk efter de samme regler som ”udbuds-havvindmølleparker” · Mindst 50 procent af den bestemmende indflydelse i projektet skal være lokalt forankret. Det kan både være lokale laug, privatpersoner, kommuner, lokale energiforsyningsselskaber og/eller private virksomheder - tilladelser bevilges under størst mulig hensyntagen til lokalsamfundet og med størst mulig lokal investering. · Etableringen sker i henhold til ”åben-dør-proceduren” uden udbud af udbygningsarealerne.
|
Information om Københavns Energi A/S
Følg pressemeddelelser fra Københavns Energi A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Energi A/S
Kickstart og energiforlig skal hjælpe trængt vindmølleindustri12.1.2012 15:18:42 CET | Pressemeddelelse
Regeringen skal til at få sat skub i udbygningen af vindmøller, så der kan skabes arbejdspladser i den trængte vindmølleindustri. Aarhus, København og Sønderborg står klar med vindmølleprojekter, der både kan levere grøn energi og sikre over 10.000 arbejdspladser allerede fra 2013. Planerne får opbakning fra 3F.
Kickstart og energiforlig skal hjælpe trængt vindmølleindustri12.1.2012 13:20:42 CET | Pressemeddelelse
Regeringen skal til at få sat skub i udbygningen af vindmøller, så der kan skabes arbejdspladser i den trængte vindmølleindustri. Aarhus, København og Sønderborg står klar med vindmølleprojekter, der både kan levere grøn energi og sikre over 10.000 arbejdspladser allerede fra 2013. Planerne får opbakning fra 3F.
Unikt løbskoncept for hele familien 27.4.2011 08:00:28 CEST | Press release
Max 100 Løbet er et vaskeægte familievenligt løb. Her bestemmer du selv starttidspunkt og distancen for turen på en lækker og flad rute rundt i Amager Fælled i Ørestad. Og som deltager i Max 100 Løbet løber du ikke kun for motionens skyld, men også for at lære om den knappe ressource af drikkevand fra dansk grundvand – som vi alle skal blive bedre til at spare på.