Dansk Supermarked skifter navn til Salling Group
Siden 1906 har der været drevet detailhandel under Salling-navnet, og fra den 1. juni vil Salling Group være det nye navn for Dansk Supermarked. Et navneskifte, der afspejler både de historiske rødder og det nye ejerforhold.
Salling Fondenes tilbagekøb af virksomheden blev påbegyndt i 2014 og blev i slutningen af 2017 en realitet. Med Salling Fondene som eneejer bliver virksomheden nu omdøbt til Salling Group efter virksomhedens ophav.
– Med Salling Group vender vi på mange måder tilbage til vores rødder og hylder vores oprindelse. Vi er stolte af det, som Ferdinand og ikke mindst Herman Salling skabte, og som vi nu viderefører endnu tydeligere i Salling-navnet med ambitionen om at sikre en ledende, langsigtet og levedygtig dansk detailvirksomhed, siger Jens Bjerg Sørensen, bestyrelsesformand i Købmand Herman Sallings Fond.
Fondsejerskabet betyder, at Salling Group udelukkende arbejder for at gøre hverdagen bedre for kunder og partnere, skabe job og muligheder ved at udvikle forretningen samt give tilbage til samfundet. Virksomhedens overskud går alene til investeringer i forretningen blandt andet i form af moderniserede butikker, bedre indkøbsoplevelser og kvalitetsvarer til konkurrencedygtige priser samt til donationer via Salling Fondene.
Igennem de seneste år har Salling Fondene doneret mere end 850 mio. kr. til kunst og kultur, sport og andre almennyttige formål i Danmark.
– De penge, vi tjener i blandt andet Netto, Bilka og føtex, bliver enten investeret retur i virksomheden. Til gavn for kunderne. Eller givet tilbage til gode formål i samfundet via donationer fra Salling Fondene. Til gavn for alle danskere, siger Per Bank, administrerende direktør i Dansk Supermarked, der med navneskiftet bliver til Salling Group.
Siden den første Salling-butik åbnede for mere end 100 år siden, er virksomheden vokset til 1.500 føtex-, Bilka- og Netto-butikker og er i dag meget mere end et supermarked. I dag driver den danskejede koncern også stormagasiner, nethandel blandt andet via online markedspladsen Wupti og er aktiv inden for måltidskasser med Skagenfood og udespisning med Starbucks og Carl’s Jr. i Danmark.
Navneskiftet træder i kraft den 1. juni.
- - - - -
Om navnet og brand-identiteten:
Det nye navn – Salling Group – henviser dels til virksomhedens ejere Salling Fondene, dels til grundlæggerne Ferdinand og Herman Salling, som lagde fundamentet for Salling Group.
Først Ferdinand Salling, der etablerede en manufakturhandel og siden stormagasinet Salling. Derefter hans søn Herman Salling, der fortsatte og udbyggede virksomheden med føtex (1960), efterfulgt af Bilka (1970) og sidenhen Netto (1981), hvilket i dag udgør hovedparten af Salling Group.
Virksomheden tæller tilsammen flere end 1.500 butikker i Sverige, Tyskland, Polen og Danmark. At navnet ”Dansk Supermarked” nu må vige pladsen til fordel for Salling Group er en understregning af den udvikling, virksomheden har været igennem. I dag er virksomhedens aktiviteter ikke kun koncentreret om supermarkeder, men også e-handel gennem Wupti.com, Bilka.dk, føtex.dk og salling.dk, måltidskasser fra Skagenfood, restauration med franchise-kæderne Starbucks og Carls Jr. og meget andet.
I forlængelse af navneskiftet bliver der den 1. juni lanceret et nyt logo og en ny brand-identitet. Identiteten tager udgangspunkt i virksomheden og fondene som fundamentet under kæderne og tager sit afsæt i en dansk designtradition.
- - - -
Tidslinje:
1906: Ferdinand Salling åbner den første Salling-manufakturhandel i Aarhus
1948: Første del af Salling Stormagasin åbner
1960: Herman Salling stifter Jysk Supermarked og åbner den første føtex
1964: A.P Møller – Mærsk bliver medejer. Virksomheden skifter navn til Dansk Supermarked
1970: Den første Bilka åbner i Tilst ved Aarhus
1981: Den første Netto åbner i København
1990: Virksomheden ekspanderer med Netto til Tyskland og Storbritannien
1995: Netto åbner sine første butikker i Polen
2002: Netto åbner sine første butikker i Sverige
2011: Virksomheden frasælger alle sine britiske butikker
2014: Salling Fondene tilbagekøber aktier og bliver majoritetsejer (81%)
2017: Salling Fondene køber de resterende aktier og bliver eneejer (100 %)
2018: Virksomheden skifter navn til Salling Group den 1. juni.
- - - -
Om Salling Fondene
Salling Fondene består af to selvstændige fonde:
- Købmand Herman Sallings Fond
- Købmand Ferdinand Sallings Mindefond
Fondene er eneejer af Salling Group og har gennem årene bidraget til en lang række nationale og lokale initiativer og projekter til glæde og gavn for mennesker i hele Danmark. Samtidig har de givet en række store donationer til organisationer inden for blandt andet kultur, kirke, sport, uddannelse og velgørenhed. Siden 2012 har Salling fondene doneret mere end 850 millioner kroner.
Se mere på: sallingfondene.dk
- - - -
Virksomheden i tal:
Antal kolleger på tværs af lande: 51.202
Antal kolleger omregnet til fuldtidsårsværk: 26.568
Antal butikker:
føtex / føtex food:101
Bilka:18
Netto Danmark: 494
Netto Tyskland: 347
Netto Polen: 368
Netto Sverige:162
Salling Stormagasiner: 2
Starbucks: 16
Carl's Jr.: 12
Total: 1,520
Herudover 8 webshops.
Kontakter
Group CommunicationDansk Supermarked Group
Tlf:8778 5002press@dsg.dkBilleder
Information om Salling Group
Salling Group er pr. 1. juni det nye navn for Dansk Supermarked. Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling og Wupti arbejder vi for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Flere end 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen, Sverige og Danmark servicerer hver uge ni millioner kunder.
Fordi vi er 100 % ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 850 mio. kr. til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Partnerskab afslører: Hver tiende kunde har forhøjet blodtryk29.10.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Siden foråret har Hjernesagen i samarbejde med Salling Group tilbudt kunderne gratis blodtryksmåling. Den første evaluering af projektet viser, at det har store perspektiver for folkesundheden, fortæller ekspert. Derfor bliver tilbuddet nu udvidet til flere butikker landet over.
Salling Group sætter fokus på søvn og mave i balance25.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere danskere oplever søvnbesvær og problemer med maven. Derfor lancerer Bilka og føtex nu et bredt sortiment af produkter og kosttilskud rettet mod den gode søvn og en mave i balance.
Salling Group åbner ny banebrydende butik i Aarhus9.10.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nu åbner ´føtex GO´. Danmarks første betjeningsfrie dagligvarebutik, der giver kunderne mulighed for at klare indkøbene hurtigt og let, præcist når det passer dem
Salling Group sætter kurs mod fremtiden med historisk høje ambitioner1.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Milliardinvesteringer i kerneforretningen med et ufravigeligt fokus på kunder og innovation skal sikre et endnu mere robust Salling Group, der sætter mål om flere butikker, opkøb og fusioner på eksisterende og nye markeder i sin nye forretningsstrategi.
Ordblindeugen: Salling Group lancerer ny indsats for ordblinde medarbejdere26.9.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med hjælp fra gratis ordblindeundervisning og en ny oplæsningsfunktion i butiksmedarbejdernes håndholdte skannere, vil Salling Group gøre det lettere for ordblinde medarbejdere at løse deres arbejdsopgaver.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum