Rekord i salg af ansvarlige varer

Del
Coop offentligør Ansvarlighedsrapport for 2010

Til trods for meget stor fokus på discount i dagligvarehandelen, er der samtidig en tendens, der går i den modsatte retning: Forbrugerne er mere end nogensinde før interesseret i ansvarlige varer inden for miljø/økologi, sundhed, klima og etisk handel.

Det viser Coops Ansvarlighedsrapport 2010, som offentliggøres nu.

Det er en 2. gang, at Coop afrapporterer omkring sin indsats inden for ansvarlighed. Det sker med udgangspunkt i planen 1-4-40, der blev lanceret i 2009. Den omfatter 1 vision, 4 områder og 40 handlinger.

 Nogle af hovedresultaterne fra den nye rapport er:

  • Salget af Faitrade mærkede varer er vokset med 20 procent i 2010 og 67 procent siden 2008
  • Salget af varer der bærer det nordiske ernæringsmærke, Nøglehullet, er vokset med 13 procent
  • Salget af Coops eget mærke inden for ansvarlighed Änglamark er øget med 13 procent og har nu passeret 700 millioner kr.

"Vi synes vi har opnået mange flotte resultater og oplever en markant stigende interesse fra stadig flere forbrugere for ansvarlighed i det daglige. Lanceringen af Danmarks første CO2 neutrale vaskepulver, Änglamark, og åbningen af den første Svanemærkede butik, Irma på Islands Brygge, er også to konkrete mål, der er nået i 2010," siger CSR-chef Katrine Milman, Coop.

Et område, der er i klar forbedring, men hvor der stadig er behov for yderligere forbedringer er forholdene hos leverandører i Fjernøsten. Her var forholdene i 2009 kun i orden i 3 procent af tilfældene. Det er forbedret til godt 11 procent i år på basis af 732 kontrolbesøg i løbet af året.

"Vi forventer at nå vores mål på langt de fleste af de 40 områder, men der vil fortsat være vigtige områder, som kommer til at indgå i vores næste plan, der vil gå fra 2012 til 2015," siger Katrine Milman.

Coops Ansvarlighedsrapport 2010 kan læses på www.coop.dk

Yderligere information: CSR-chef Katrine Milman, 5159 3450

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for

Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse

Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye