Færdige salater får grøntsalg til at boome
Gennem mange år har eksperter, myndigheder og butikker forsøgt at finde metoder til at øge danskernes forbrug af frugt og grønt.
Coop har fundet en metode, der virker.
For et år siden blev det nye convenience-koncept C introduceret. Det er frugt og grønt, der er lige til at sætte på middagsbordet eller spise på farten: Udskårne salater, udskåren frugt, fyldte champignon og måltidssalater som kyllingesalat og pastasalat.
I alt er der 30 forskellige C-produkter, der sælges i de 1200 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma - samt butikken, der har givet navn til serien, conveniencebutikken C. (Ikke alle 30 varianter er i alle butikker).
"Vi har måned for måned haft en stigning i salget på 250-300 procent. Og det samlede salg i det første år er et stort to-cifret millionbeløb," siger kategorichef Henrik Nielsen, Coop.
"Vi kan se, at vi har udvidet vores samlede frugt og grønt salg som følge af denne vækst, og det viser, at forbrugere, der ikke tidligere har spist salat, er begyndt at gøre det. Eksempelvis har vi solgt over en million enheder af den færdigblandede salat, som koster omkring 13 kr. Forbrugere, der i forvejen spiser meget salat, vil typisk selv lave den. Så vi tror, at vi har fået mange nye kunder i frugt og grønt afdelingerne i kraft af C-produkterne," siger Henrik Nielsen.
Han forventer, at det samlede salg vil blive 3-doblet i løbet af de kommende 5 år. Erfaringerne fra USA, England og Holland viser, at convenience frugt og grønt kan komme til at udgøre op til 25 procent af det samlede salg.
I forbindelse med 1 års jubilæet introducerer Coop en række nye C-produkter, og gennemfører aktiviteter og tilbud på varerne i de 1200 butikker.
"Forudsætningen for, at vi kan fastholde den høje vækst er først og fremmest, at vi sammen med vores leverandører kan fortsætte med at komme med nye produkter af høj kvalitet. For vores erfaringer fra det seneste år viser, at flere danskere ønsker at spise mere frugt og grønt, når blot det er gjort lidt nemmere for dem," siger Henrik Nielsen.
De 5 nye varianter, der introduceres fra 11. april er: Kyllingesalat med smag af Italien, Pastasalat med en skefuld karrydressing, Blandet grøn salat med 2 x dip, Blandet salat med strejf af Grækenland og Gulerodssalat med cremet yoghurt dressing og et drys af nigellafrø.
Yderligere information: Ka tegorichef Henrik Nielsen, Coop, 5159 2688
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Kvickly Ry lancerer TRYG kassen30.4.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Måske den første af sin slags i Danmark: En kasse med ro og tid til snak åbner i Kvickly Ry
Coop Crew 2.0 - Ny aftale sikrer fortsættelsen af landets største fritidsjobindsats29.4.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond har Ungdomsskoleforeningen og Coop siden 2019 ledet og drevet landets største fritidsjobindsats, Coop Crew, hvor over 2.000 unge har deltaget, og cirka 55 % af de unge har fået et fritidsjob. Efter planen ophører den økonomiske støtte fra fonden i 2025, men med en ny aftale mellem Ungdomsskoleforeningen og Coop sikrer parterne, med Coop Crew 2.0, fortsættelsen af den landsdækkende fritidsjobindsats.
Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for
Coops resultat for 2024: Større fremgang end forventet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop Danmark leverer et EBIT-resultat før særlige poster på + 162 mio. kr. Det er en fremgang på 879 mio. kr. i forhold til 2023.
Coop fjerner skruelåget på seks millioner kartoner med yoghurt7.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop fjerner igen plastlåget på kartoner – denne gang gælder det skruelåget på næsten seks millioner kartoner med yoghurt og ymer fra Coop-serien. Det giver store reduktioner i Coops plastforbrug og CO2-udledning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum