
NY FOCUS PÅ HÅRDT ARBEJDE I ALPERNE
Den nye Ford Focus, som forventes til Danmark i begyndelsen af næste år, er den mest gennemtestede Focus nogensinde. Den er blevet testet under ekstreme forhold på nogle af klodens mest ugæstfrie steder. Den er blevet kastet rundt på dybfrosne, arktiske søer, kørt til kogepunktet gennem glohede ørkener og presset med tungt læs op ad de stejleste Alpestigninger. Alt sammen for at sikre, at den nye Ford Focus vil sætte helt nye standarder for robust pålidelighed – uanset hvad den bliver budt.
Højder påvirker biler på samme måde som mennesker. Luftens lave iltindhold gør det svært for motoren at yde sit optimale. Det er baggrunden for, at Ford gennem flere år har testet nye modeller på den naturskønne og dramatiske østriske vej, Grossglockner, højt oppe i Alperne. Grossglockner, som er opkaldt efter Østrigs højeste bjerg (3.798 m), er med sit snoede og stærkt kuperede forløb det ideelle sted at teste biler.
Og det er netop her Ford-ingeniøren Bernd Herweling tester den nye Focus.
-Vores opgave er at finde ud af, hvordan den nye Focus klarer at køre op og ned ad seriøse stigninger, forklarer Bernd Herweling.
-Det første stræk af Grossglockner byder på én lang 12 procents stigning helt op til 2.400 meters højde. Heroppe er luften temmelig tynd, så motoren kommer på overarbejde. Den lange stigning giver os mulighed for at samle en masse data om, hvordan bilen reagerer på belastningerne.
I dag gælder det en temmelig godt kamufleret udgave af den nye Focus med den ligeledes nyudviklede 1,6 liters EcoBoost turbo benzinmotor. Bernd sidder bag rattet, mens makkeren, Markus Polle, sidder ved siden af med sin laptop og aflæser alle de data, der kommer fra den brummende motors indre. Fyldte plastic-dunke optager bagsædet - en ballast, der svarer til tre granvoksne passagerer.
Bernd presser Focus’en. Han kører mest i andet og tredje gear, men i nogle af hårnålesvingene må han helt ned i første. Han overhaler flere biler på vej op. Focus’en æder sig opad i højderne – meter efter meter – med god fart.
Sceneriet er storslået, men Bernd holder øjnene på vejen, som flere steder forsvinder i svimlende slugter. Ved toppen kører han ind på en lille rasteplads, slukker motoren og begynder at vikle et sejl rundt om motorhjelmen.
-Det er for at holde på varmen. Motoren skal være så varm som mulig for at stresse kølesystemet. Vi har mere end 100 elektroniske kanaler, som vi opsamler data fra. Det bliver til temmelig mange data, men det giver os også et ret præcist billede af, hvad der foregår og hvad Focus’en kan, og indtil videre går det godt.
Efter en kort pause er det tid til at køre nedad igen. På vej op var det motoren og koblingen, der blev stresset, nu skal bremserne på overarbejde. Skilte langs vejen formaner bilister om at køre nedad i lavt gear for at spare bremserne, men Bernd vælger at bremse i sidste øjeblik før hvert eneste hårnålesving. Heldigvis har Focus’en fodfæste som en bjergged.
Tæt på bunden møder vi en anden ny Ford Focus på vej op med en stor, firhjulet trailer bagpå. Bernd forklarer, at den skal køre helt til toppen med en konstant fart på 30 km/t. Ved den hastighed er luftgennemstrømningen minimal, så motorens kølesystem bliver presset alvorligt.
-Ved havets overflade kan denne bil, med denne motor, trække noget i retning af 1.500 kilo. Men heroppe, i den tynde luft og med seriøse stigninger, er det en anden sag, forklarer Bernd.
-Vi forsøger at presse Focus’en for at finde ud af, hvor meget vægt den rent faktisk er i stand til at trække op i højderne, ligesom det også er interessant at se, hvordan koblingen klarer gentagne starter på stejl vej og med tungt læs bagpå.
-Det er ekstreme tests, men vi er nødt til at bevæge os helt ud til grænserne. Hvis bilen klarer det, vi udsætter den for, vil den være i stand til at honorere alle de krav, vores kunder har til den, slutter Bernd Herweling.
# # #
Læs mere om ny Ford Focus her: http://www.newfordfocusmedia.com/ hvor du også kan downloade fotos i høj opløsning.
Fords internationale pressesite www.media.ford.com
giver dig yderligere mulighed for at søge fotos og information. Du skal blot oprette en profil for at få adgang.
Billeder
Information om Ford Motor Company A/S
Følg pressemeddelelser fra Ford Motor Company A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ford Motor Company A/S
Ford Focus RS – unikt indblik i udviklingen af en ny skelsættende superhatchback28.12.2015 15:08:17 CET | Pressemeddelelse
Det sker utrolig sjældent, at offentligheden kommer med helt ind i det helligste af det helligste hos en bilproducent, nemlig i udviklingen af en ny bilmodel. I otte unikke episoder af 'Rebirth of an Icon' kommer man helt tæt på den nye Ford Focus RS og får et unikt indblik i, hvordan den dynamiske model med 350 hk er blevet skabt – lige fra de første tanker om superhatchbacken i designstudiet til testkørsler i de mest ekstreme egne af verden.
Ford Mondeo viser sin styrke: for andet år i træk kåret til Årets Firmabil i Danmark5.11.2015 14:17:03 CET | Pressemeddelelse
Morgenavisen Jyllands-Posten og Business Danmark har de sidste 10 år kåret firmabilisternes favorit, BusinessBilen, og trods nye konkurrenter kan Ford Mondeo for andet år i træk sikre sig titlen som årets firmabil i Danmark 2016 i kraft af sine mange talenter.
Ny Ford Focus RS rammer 100 km/t efter blot 4,7 sekunder16.9.2015 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den nye Ford Focus RS med firehjulstræk er en af de hurtigste biler i GTI-klassen Nyhed fra Frankfurt Motor Show: Ny Ford Focus RS med firehjulstræk er en af de hurtigste biler i GTI-klassen. Prisen for Focus RS starter ved 600.000 kroner og resulterer i, mere power for pengene end nogen anden bil i GTI-klassen!
Ford udvider muligheder for firehjulstræk med ny stor SUV og ny rå pickup14.9.2015 15:04:49 CEST | Pressemeddelelse
Ford Edge og Ford Ranger er de seneste i en omfattende familie af firehjulstrækkeren.
Topkarakter i sikkerhed til Fords populære familiebiler7.9.2015 13:05:45 CEST | Pressemeddelelse
Fem funklende stjerner. Det var resultatet, da den nye Ford Galaxy og den ligeledes nye Ford S-MAX havde været gennem eksperternes grundige granskning hos den uafhængige, europæiske sikkerhedsorganisation Euro NCAP. Dermed har de to nye Ford-modeller taget plads blandt de sikreste familiebiler i Europa.