Ny Top 10: Coop nr. 1 på bæredygtighed
Coop er den virksomhed, der gør mest for bæredygtigt forbrug i Danmark.
Det viser resultatet af 2018-udgaven af undersøgelsen Sustainable Brand Index.
Her er 202 forskellige brands/mærker i Danmark blevet vurderet.
46 procent af danskerne synes, at Coop gør et godt arbejde, når det gælder miljø- og klimaspørgsmål. Mens 43 procent synes, at kæden er god til sociale spørgsmål som mangfoldighed og arbejdsbetingelser.
”Vi er stolte over resultatet. Det er en anerkendelse af det mangeårige arbejde, vi har gjort inden for ansvarligt forbrug. En indsats der ikke kun er enkeltstående populære sager, men som omfatter alt fra økologiens gennembrud til mere ”usynlige” områder som fjernelse af farlige stoffer i emballager,” siger CSR-direktør Signe Frese, der i går fik overrakt prisen på vegne af Coop.
”Coop har længe arbejdet aktivt med flere af de vigtigste bæredygtighedsspørgsmål. Både på gruppeniveau og via sine kæder. Det har virkelig givet resultat,” siger Erik Elvingsson Hedén, grundlægger af Sustainable Brand Index.
De bæredygtighedsspørgsmål, der er vigtigst ifølge de danske forbrugere, er økologi, madspild og sunde produkter. Det er alle spørgsmål, som Coop har arbejdet aktivt med i 2017. Et eksempel er sidste års kampagne for at ændre den danske kemikalielovgivning. Hidtil har 21.000 danske forbrugere underskrevet opråbet.
Top 10 – Sustainable Brand Index 2018
Sted |
Varemærke |
Branche |
1 |
Coop |
Dagligvarebutikker |
2 |
Urtekram |
Dagligvarer |
3 |
Friland |
Dagligvarer |
4 |
Thise |
Dagligvarer |
5 |
Rema 1000 |
Dagligvarebutikker |
6 |
Lego |
Møbler & indretning |
7 |
SuperBrugsen |
Dagligvarebutikker |
8 |
Irma |
Dagligvarebutikker |
9 |
Tesla |
Biler |
10 |
Kvickly |
Dagligvarebutikker |
Coop er altså ikke alene nr. 1, men er også repræsenteret på Top 10 listen med yderligere tre af sine kæder, SuperBrugsen, Irma og Kvickly, og tre af sine centrale leverandører, Thise, Friland og Urtekram.
Coop har netop færdiggjort en ny strategi for ansvarlighed for de kommende tre år, der indebærer, at indsatsen vil blive forstærket yderligere.
Yderligere information:
CSR-direktør Signe Frese, Coop. 3091 9246, signe.frese@coop.dk
Direktør Erik Elvingsson Hedén, Sustainable Brand Index +46 708 65 13 97 erik.heden@sb-insight.com
Sådan er undersøgelsen gennemført
Sustainable Brand Index er Nordens største undersøgelse om bæredygtighed og er gennemført hver år siden 2011. Undersøgelsen har til formål at belyse bæredygtighed samt udbrede og øge kendskabet til det. I 2018 er i alt cirka 40.000 respondenter blevet interviewet i Norden. 16600 i Sverige, 6200 i Norge, 7000 i Danmark og 9600 i Finland. Målgruppen for undersøgelsen er almenheden i hvert enkelt land i aldersgruppen 16-70 år. Udvalget er repræsentativt for det enkelte lands befolkningssammensætning. Interviewene blev gennemført i januar-marts 2018.
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop udskriver valg til ny ungeminister7.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter tre år med en stærk stemme for unge i Coop er tiden moden til, at Coops ungeminister, Tobias Simonsen, træder af. Derfor udskriver Coop nu valg til posten som ungeminister, der skal fortsætte indsatsen for at gøre det sjovt, meningsfuldt og udviklende for de over 25.000 ansatte i alderen 13-25 år at arbejde i Coop.
Kvickly Ry lancerer TRYG kassen30.4.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Måske den første af sin slags i Danmark: En kasse med ro og tid til snak åbner i Kvickly Ry
Coop Crew 2.0 - Ny aftale sikrer fortsættelsen af landets største fritidsjobindsats29.4.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond har Ungdomsskoleforeningen og Coop siden 2019 ledet og drevet landets største fritidsjobindsats, Coop Crew, hvor over 2.000 unge har deltaget, og cirka 55 % af de unge har fået et fritidsjob. Efter planen ophører den økonomiske støtte fra fonden i 2025, men med en ny aftale mellem Ungdomsskoleforeningen og Coop sikrer parterne, med Coop Crew 2.0, fortsættelsen af den landsdækkende fritidsjobindsats.
Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for
Coops resultat for 2024: Større fremgang end forventet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop Danmark leverer et EBIT-resultat før særlige poster på + 162 mio. kr. Det er en fremgang på 879 mio. kr. i forhold til 2023.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum