Compass Group

Ledelsesskifte i Compass Group

Del
I forbindelse med Compass Group Danmarks opkøb af IDA Service har selskabet udnævnt følgende direktionsteam:


• Driftsdirektør Claus Rasmussen (43 år), som kommer fra en tilsvarende stilling i Compass Group Danmark, hvor han har arbejdet i 23 år, primært indenfor kantinedrift, nordisk indkøb samt drift af kiosker og restauranter i Københavns Lufthavn

• Driftsdirektør Erik Christensen (44 år), som kommer fra en stilling som økonomidirektør i IDA Service, hvor han har arbejdet i 10 år. Herudover har Erik en baggrund som økonomichef i Himmerland Forsikring samt som revisor i revisionsselskabet Nielsen & Christensen

• Økonomidirektør Brian Bisgaard (33 år), som kommer fra en tilsvarende stilling i Compass Group Danmark, hvor han har arbejdet i samlet 4 år. Herudover har Brian en baggrund som Group Finance Manager i L’easy, Finance Manager i Claus Meyer Gruppen, Controller i DHL og revisor i Deloitte

• HR Direktør Svend Pedersen (43 år), som kommer fra en tilsvarende stilling i IDA Service, hvor han har arbejdet i de sidste 3 år. Herudover har Svend en baggrund som HR Manager hos Martin Professional og som HR Udviklingschef i Spar Nord Bank

• Supply Chain Direktør Martin Bruun-Larsen (35 år), som kommer fra en tilsvarende stilling i Compass Group Danmark, hvor han har arbejdet i 5 år. Martin har en baggrund som bl.a. kædeindkøber indenfor retail og bred erfaring indenfor logistik

• Salgs- & Marketingdirektør Henrik Seest (55 år), som kommer fra en stilling som divisionsdirektør for kantinedriften i IDA Service, hvor han har arbejdet i 3 år. Henrik har en mangeårig erfaring på direktionsniveau fra SAS Service Partner, Faxe Bryggerierne, Scandic Restaurants, LSG Sky Chefs og KRAM Madservice

• Adm. direktør Jesper Busk (43 år), som kommer fra en tilsvarende stilling i IDA Service, hvor han har arbejdet i 3 år. Jesper har endvidere en baggrund som adm. direktør, driftsdirektør, divisionsdirektør, driftschef og driftsleder i ISS Facility Services

Om Compass Group:

• Compass Group Danmark A/S er blandt Danmarks absolut største servicevirksomheder med 4.000 medarbejdere og en årlig omsætning på kr. 2,0 milliarder. I Danmark leverer Compass Group Kantinedrift, Rengøring og Facility Management under følgende brands: Eurest, Eurest Services, Medirest, Din Private Kok, ESS & IDA Service
• Compass Group Danmark er en del af engelske Compass Group PLC, som er verdens største servicevirksomhed med kr. 128 milliarder i omsætning og 400.000 medarbejdere i 55 lande

Kunsten at samle det bedste fra to virksomheder
Sammenlægning af to virksomheder kan være en lykkelig proces, hvis man har respekt for det eksisterende, mener Jesper Busk, der nu sidder i direktørstolen for Compass Group Danmark

Engelske Compass Group er verdens største servicevirksomhed med hovedstyrken indenfor catering og support service, mens aalborgensiske IDA Service er stærke indenfor rengøring og catering. Sammen kan de så meget, og det får de nu mulighed for at vise. Men hvordan får man et lykkeligt ægteskab ud af to firmaer med hver deres kultur, forskellige måder at gøre alt på og 4.000 medarbejdere, der skal arbejde sammen?

De to virksomheder, der blev til en i september i år fortsætter under navnet Compass Group Danmark, og den administrerende direktør for det hele her i Danmark hedder nu Jesper Busk. De sidste måneder har han arbejdet hårdt på at sammenlægge de to virksomheder bedst muligt.
”Strategien for sammenlægningen er, at tage det bedste fra de to verdener og samler som noget nyt og endnu bedre”, fortæller Jesper Busk.
Denne strategi gælder for alt i virksomheden. Alt fra processer til salgsmateriale skal vendes og drejes og vurderes. Det er ikke automatisk den ene af virksomhederne, der har ret, og igennem hele processen har det været vigtigt, at respekten for, hvad der fungerer i de to oprindelige firmaer bevares.

Ofte i den slags situationer er det den opkøbende virksomhed der dominerer, hvad der implementeres. Sådan er det ikke nødvendigvis i det her tilfælde, selv om der ikke skal være tvivl om, at det er Compass Group som er den virksomhed, der fortsætter.
”Det var for eksempel et stærkt signal til hele den samlede virksomhed, at vores ledergruppe kom til at bestå af fire ledere fra den ene virksomhed og fire fra den anden. På den måde ser medarbejderne, at det ikke er den store virksomhed, der spiser den lille eller omvendt”, siger den administrerende direktør.
I øvrigt er alle afdelinger i det nye Compass Group Danmark nøje sammensat af medarbejdere fra begge virksomheder. Det sikrer firmaet, at værdien bevares, at der ikke går viden tabt, og at der skabes en synergieffekt.

Medarbejderne har også taget godt imod det hele, og alle har arbejdet med opsmøgede ærmer for at få det hele til at gå op i en højere enhed. 4000 medarbejdere fra de to firmaer har skullet finde hinanden på få måneder, og som det altid vil være i situationer som denne, mangler der ikke udfordringer. Der er forskellige systemer, forskellige organisationsstrukturer og meget andet, der skal sammensmeltes i den store kedel.
Jesper Busk forklarer: ”Det er processer, der normalt tager meget lang tid, men vi har formået at få en organisation på 4000 mand på plads på kun 29 dage. Det har været en umådelig stor gevinst for os alle. Mange fusioner trækker let ud i hele og halve år, så med en så stor organisation må det her siges at være en succes.”
Jesper Busk er stolt af den hurtige afklaring, og han mener, at det har været meget vigtigt for den gode stemning: ”Hvis medarbejderne går rundt i lang tid med en uvished omkring fremtiden, så vil de bruge næsten al deres energi på at tænke på det. De vil måske også tænke på at finde et nyt arbejde, og så mister man gode folk. Går det hurtigt, så kan de snart begynde at fokusere på deres arbejde igen – nemlig at passe godt på vores kunder og medarbejdere - i stedet for at tænke på deres position”.

Da medarbejderne fik beskeden om sammenlægningen, kunne Jesper Busk godt mærke lidt skumlen i krogene. Dette var især udbredt blandt de fagligt stolte kantinemedarbejdere i begge firmaer, der før havde anset hinanden som konkurrenter.

”Jeg vil da godt indrømme, at jeg var lidt nervøs for, hvordan de ville tage det, men nu er flere af dem kommet til mig med lettelse over at kunne finde ind i den nye struktur. Og nu kan de alle se, at de nemt kan arbejde sammen med dem, som de før skulle konkurrere mod, og at vi rent faktisk kan langt mere sammen end hver for sig”, fortæller han.

Men på trods af den store succes med opstarten, bliver Jesper Busk nede på jorden. Med sine mange års erfaring i branchen kan han godt forudse, at der venter flere udfordringer med sammenlægningen forude: ”Det tager jo altid lidt længere tid, end man har regnet med, at få alle systemerne til at traske i samme retning”.
Lige nu er virksomheden ved at gøre sammenlægningen endnu mere virkelig ved at flytte sammen i nye fælles lokaler i København. Det forsøger man fra ledelsen også at gøre i en håndevending, for selvom nogle klager lidt over, at de ikke helt kan få sjælen til at følge med, så mener ledergruppen, at man hurtigt skal slå en streg i sandet og se fremad under ét og samme tag.
”Jeg tror på, at vi kommer til at føle os endnu mere som et samlet team, når vi også sidder sammen, men jeg ved selvfølgelig også, at en fysisk flytning fra gode, gamle, trygge rammer til nye lokaler skaber utryghed for mange – det er helt naturligt”, siger Jesper Busk.

I samtalen vender direktøren gentagende gange tilbage til, hvor vigtigt det har været for den lykkelige sammenlægning, at medarbejderne har været så positive. For ham er glæde nemlig, når det interne fungerer. Når medarbejdere får succes og arbejder sammen som et team.
”Det gør mig glad, når nogen, jeg har givet en opgave til, også får succes med den, og når jeg kan se, at folk virkelig arbejder loyalt sammen og kommunikerer med hinanden. Klar og åben kommunikation er så vigtig… også fra ledelsen selvfølgelig. Mit råd til andre virksomheder, der står overfor en sammenlægning, er, at man skal holde sig fra at sige en ting, og gøre noget andet. Hvis man for eksempel har meldt ud, at begge firmaer er lige vigtige, så skal man også handle derefter”, slutter direktøren for det hele.

Jesper Busk er 43 år, gift og har 3 børn, og han har 18 års erfaring fra servicebranchen. I 1993 begyndte han som lederaspirant i ISS og har haft en karriere, der er gået over poster som driftsleder, driftschef, divisionsdirektør, driftsdirektør og administrerende direktør og landechef for ISS Danmark. En stilling han besad indtil 2008, hvor han overtog ledelsen af IDA Service efter grundlæggeren Ole Friis.

IDA Service bestod før sammenlægningen af 1700 medarbejdere og Compass Group Danmark havde 2.300 medarbejdere . Compass Group Danmark er en del af den engelske Compass Group PLC, der i alt har 400.000 medarbejdere i 55 lande og en årlig omsætning på 128 milliarder kr.

Billeder

Brian Bisgaard
Brian Bisgaard
Download
Henrik Seest
Henrik Seest
Download
Erik Christensen
Erik Christensen
Download
Svend Pedersen
Svend Pedersen
Download
Jesper Busk
Jesper Busk
Download
Martin Bruun Larsen
Martin Bruun Larsen
Download
Claus Rasmussen
Claus Rasmussen
Download

Information om Compass Group

Compass Group
Compass Group
Lyngbyvej
2100 København ø

http://www.cgnordic.com/da/
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye