HK Danmark

Vi kæmper for ligeløn

Del
HK udvider nu kampen for ligeløn til sportens verden. Kvindelige sportsstjerner trækker lørdag i særlige trøjer og sætter fokus på ligeløn og de overraskende store forskelle, der stadig er i dagens Danmark. Forskelle i løn mellem mænd og kvinder i samme funktioner på gennemsnitligt 17,7 procent burde være levn fra fortiden.

Det politiske budskab i forbindelse med en topkamp i sportens verden sker samtidig med, at HK har sendt et forslag til en helt ny ligelønslov i høring hos eksperter og indledt en landsdækkende kampagne, der skal føre til at arbejdsgivere og ansatte inden for handelsområdet og det private arbejdsmarked bliver enige om fælles tiltag for at sikre ligeløn ved de kommende overenskomstforhandlinger til foråret.

For at sætte ekstra fokus på kampagnen har HK allieret sig med nogle af Danmarks bedst kendte kvindelige sportsprofiler.

Lørdag den 31. oktober stiller kvinderne på Viborg HK's forsvarende Champions League mesterhold op til kamp mod HC Leipzig i spilletrøjer designet eksklusivt til lejligheden. Den velkendte grønne hjemmebanefarve ændres til blå, og på trøjerne giver de faste sponsorer plads til budskabet "Ligeløn! ". Spillerne, Viborg HK og ikke mindst HK selv forventer sig meget af det utraditionelle tiltag.

"Det er et utraditionelt skridt og også nyt for os at bruge sporten som platform til vores budskaber. Men vi kan se, hvor stor bevågenhed både Viborg som klub og spillerne som kvindelige håndboldstjerner har i medielandskabet, og vi er glade for, at håndboldkvinderne vil lægge trøjer til vores kamp for ligeløn, " siger HK formand Kim Simonsen.

Spilletrøjerne lørdag den 31. oktober er blot en del af en større kampagne, der vil præge den offentlige debat i de kommende måneder.

"Ligeløns-temaet bliver særdeles vigtigt ved de kommende overenskomstforhandlinger efter nytår. Vi vil have gjort ligeløn til en aktiv del af overenskomsterne, så vi kan få behandlet sagerne om uligeløn mere effektivt, "siger de to forhandlingsledere, sektorformændene Karin Retvig, HK/Privat, og Jørgen Hoppe, HK HANDEL.

Budskabet, der løber gennem hele kampagnen, er desuden, at politikerne skal ændre loven, så lønstatistikkerne kommer frem i dagens lys. Endelig mener HK, at virksomhederne skal dokumentere, at der IKKE er tale om løn-diskrimination. Budskaberne kan også følges på en større web-kampagne, der kan ses på www.endelafloesningen.dk .

HK er Danmarks næststørste fagforbund og har 330.000 medlemmer. Se www.hk.dk

Yderligere oplysninger:

Kommunikationschef Aage Lundgaard, HK/Privat, tlf. 40 58 40 33.

Kommunikationschef Thomas Garlov, HK HANDEL, tlf. 40 68 88 07.

Pressekoordinator Claus Vesterager Martinus, HK Danmark, tlf. 4010 4956

Information om HK Danmark

HK Danmark
Weidekampsgade 8
2300 København C

70 11 45 45http://www.hk.dk/

Følg pressemeddelelser fra HK Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra HK Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye