Dansk Supermarked Group lancerer sporbarhed på tun

Når du køber tun i føtex, Netto og Bilka, kan du nu se lige præcis, hvor tunen er fra. For at øge informationen omkring blandt andet fangstmetoder lancerer Dansk Supermarked Group nemlig nu en onlineløsning, hvor alle kunder på koncernens dåsetun af egne mærker kan søge information om oprindelsen.
Ved at indtaste et unikt nummer fra den enkelte dåse, kan tunen helt konkret spores tilbage til kaptajn, båd, fangstmetode, område og -tidspunkt.
Dansk Supermarked Group har i en årrække samarbejdet med WWF Verdensnaturfonden på at øge andelen af fisk fra bæredygtigt fisker i butikkerne. Den digitale løsning med sporbarhed på tun er et led i den strategi, da mange kunder gerne vil kende oprindelsen af, hvor de køber deres fisk.
– At vi kan koble en digital platform, som vores kunder kan benytte, direkte til en stribe konkrete oplysninger hos vores leverandører af tun er en interessant løsning – og et led i vores ambition om at øge gennemsigtigheden og informationsniveauet om vores varer til kunderne, siger ansvarlighedsdirektør i Dansk Supermarked Group, Jonas Schrøder.
Sporbarhedssystemet gælder for Dansk Supermarked Groups egne mærker, da det er her, at koncernen direkte har kunnet samarbejde med leverandørerne om at bidrage til løsningen. Det gælder produkter med navnet Levevis, Vores, Lighthouse, Natuna og Princip.
– Det er en spændende udvikling, at vi med vores egne mærker kan præge en udvikling med gennemsigtighed, som man sagtens kan forvente vil brede sig til andre mærker også, siger Jonas Schrøder.
WWF Verdensnaturfonden ser også den digitale sporing af tunen som et rigtig godt initiativ, der kan give kunderne kvalificeret viden om det produkt, de står med i hånden:
– Dansk Supermarked Group har her taget et godt initiativ. For det første kan du som forbruger nu nemmere sikre dig, at den tun, du har puttet i kurven, er et bæredygtigt valg. For det andet stiller initiativet krav til leverandørerne og fiskeindustrien om bedre at dokumentere deres praksis – vi må jo erkende at sporbarhed i den globale tunindustri er mangelfuld, og at der stadig foregår ulovligt og urapporteret fiskeri, som går hårdt ud over fiskebestandene, siger Christoph Mathiesen, seniorrådgiver hos WWF Verdensnaturfonden.
- - - - -
Sådan gør du:
Her kan du spore din tun tilbage kaptajn, båd, fangstmetode, område og –tidspunkt: https://dansksupermarked.com/trace/
Indtast eksempelvis følgende kode fra en Levevis-dåsetun: L17/02948
Dansk Supermarked Group og WWF Verdensnaturfondens samarbejde:
- Målet er, at Dansk Supermarked Groups fiske- og skaldyrsortiment bliver 100 % bæredygtigt og ansvarligt.
- I første omgang løber samarbejdet mellem WWF Verdensnaturfonden og Dansk Supermarked Group frem til 2020.
- Målsætningen og partnerskabet omfatter alle Netto-, føtex- og Bilka-forretninger i Danmark.
- Sortimentet omfatter også for eksempel fiskeoliekapsler og dyrefoder.
- Der er et særligt fokus på at flytte sortimentet inden for laks og tun.
- WWF Verdensnaturfonden leverer miljøfaglig rådgivning til Dansk Supermarked Group og deres leverandører.
Kontakter
Group CommunicationDansk Supermarked Group
Tlf:8778 5002press@dsg.dkBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Kvindernes fodbold-EM: Få en signeret fanplakat, adgang til spillerportrætter og lær at lave Zidane-finten26.6.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Har du en fodboldfan i hjemmet? Lige nu kan kunder i Salling Groups tre dagligvarekæder Netto, føtex og Bilka tage EM-fodboldfeberen med hjem i stuerne, når de er ude at handle.
Salling Fondene anerkender medarbejdere med millionbeløb20.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Igen i år kan 15.000 medarbejdere i Danmark, Tyskland og Polen se frem til en ekstra udbetaling på deres juni-lønseddel, når Salling Fondene uddeler mere end 16 millioner kroner.
føtex sætter ambitiøse sundhedsmål for 203011.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med fokus på Nøglehulsmærkede varer samt mindre sukker og fedt i det samlede varesortiment vil føtex gøre det lettere for kunderne at træffe et sundere valg.
Erfaren detailprofil skal styrke Netto i Tyskland10.6.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er en erfaren leder med erfaring fra både dagligvarebranchen og den internationale scene, der får ansvaret for at styrke udviklingen af Salling Groups tyske forretning, Netto.
Salling Group gør klar til Danmarks største firmafest med rekordmange deltagere6.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
25.000 Salling Group-medarbejdere sætter søndag 8. juni kurs mod hovedkontoret i Aarhus, hvor der henover hele dagen holdes fest med nogle af landets største kunstnere til allin25.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum