Codan Forsikring

Sådan gør du, hvis din kuffert er forsinket

Del
Forsinket bagage er ikke den bedste start på ferien. Men fortvivl ej. Her kommer en række gode råd til, hvad du gør, hvis du forgæves har ventet ved bagagebåndet.

Hvert år starter rigtig mange danskere ferien med et irriterende benspænd, fordi deres bagage ikke er kommet med flyet til deres feriedestination. Som oftest sker bagageforsinkelsen, hvis rejsen inkluderer en mellemlanding og kufferten ikke når at komme med det rigtige fly videre.

”Sidste år modtog vi knap 5.000 anmeldelser om forsinket bagage hos Codan. Heldigvis oplever vi, at langt størstedelen af bagagen kommer tilbage til ejermanden, men det gør det jo ikke mindre irriterende at mangle alt sit habengut, når man bare helst vil nyde en kold drink og slappe af ved poolen,” siger Carsten Vraa-Jensen, der er skadedirektør hos Codan. Derfor anbefaler han, at man overvejer, hvordan man pakker sin bagage inden afrejse:

”Vores bedste råd er at være så meget på forkant med situationen som muligt. Pak de mest nødvendige ting i din håndbagage – fx medicin, tandbørste, solcreme og badetøj. Det er også en god idé at pakke mobilopladeren i håndbagagen. Rejser I flere sammen, kan det desuden være en fordel at fordele jeres tøj og toiletartikler i flere forskellige kufferter, så I bliver mindre hårdt ramt, hvis én kuffert er forsinket.”

Sådan dækker forsikringen

Selvom man følger de gode råd, kan man have brug for at købe forsyninger eller leje udstyr på feriedestinationen, hvis ens bagage ikke dukker op på bagagebåndet.

”Har man en indboforsikring hos Codan, så har man som standard også en verdensrejseforsikring, der dækker, hvis bagagen er mere end seks timer forsinket i forhold til ankomst til rejsemålet. Erstatningen lyder på 1.050 kr. pr. kuffert pr. døgn, dog maksimalt 4.200 kr. pr. kuffert i alt. Er det fx en klapvogn, der er forsinket, så dækker forsikringen udgifter til leje af tilsvarende udstyr i den periode, hvor den er forsinket,” forklarer Carsten Vraa-Jensen.

Bagageforsinkelsen bliver kun erstattet ved udrejse. Dækningen vil dog variere rejseforsikringerne imellem, så det er en god idé at tjekke ens egen forsikring inden afrejse.

Gem boardingcard og kvitteringer

Ens for alle forsikringer er dog, at man skal vise dokumentation for at kunne modtage erstatning,når man engang kommer hjem fra ferien.

”Sørg for at gemme al dokumentation undervejs på rejsen. Få altid dokumentation, når du anmelder den manglende bagage i lufthavnen, og gem alle kvitteringer for erstatningskøb. Du skal også gemme dit boardingcard og eventuelle kuffertkvitteringer, da det hele skal bruges, når du anmelder skaden til dit forsikringsselskab,” siger Carsten Vraa-Jensen.

Udover at tage de rette forholdsregler ved forsinket bagage, så skal man huske på, at nogle ting kan være svære at få erstattet, hvis de bliver stjålet eller bagagen slet ikke dukker op igen. Derfor bør man aldrig pakke smykker, kameraer og andre skrøbelige ting eller værdigenstande i den indtjekkede bagage.

Gode råd om bagage på rejsen

Hvad gør du, hvis bagagen er forsinket?

1. Henvend dig med din bagagekvittering i bagageservice i lufthavnen. Her udarbejder de en PIR-rapport (Property Irregularity Report) som bevis for din manglende bagage. Du får udleveret en kvittering for rapporten, som du skal passe godt på, da du blandt andet skal bruge den, hvis du søger erstatning hos fly- eller forsikringsselskab.

2. Langt størstedelen af den forsinkede bagage dukker op igen inden for 48 timer, og som oftest tilbyder bagageservice at bringe din kuffert ud til fx dit hotel, når den kommer frem til destinationen. Spørg, hvornår bagageservice regner med at din bagage kommer frem, og hvordan proceduren er.

3. Du behøver ikke anmelde skaden til dit forsikringsselskab, før du kommer hjem fra din rejse. Hvis du er i tvivl om dækningen, eller du har brug for hjælp, kan du altid kontakte dit

Hvad hvis bagagen aldrig kommer frem?

Flyselskaberne anser typisk bagage for at være mistet, hvis bagagen har været savnet i over 30 dage, men det afhænger af det enkelte flyselskab. Hvis det viser sig, at din bagage er bortkommet, skal du anmelde det til flyselskabet ved at udfylde en Passenger Property Claim-formular, så du kan søge om erstatning. Som udgangspunkt er det flyselskabet, der yder erstatning for den bortkomne bagage, men du kan altid søge erstatning via dit forsikringsselskab. Det er dog vigtigt, at den bortkomne bagage altid meldes til flyselskabet først.

Hvad hvis min bagage er ødelagt?

Hvis du opdager, at din bagage er blevet ødelagt, skal du anmelde det i bagageservice i lufthavnen, inden du forlader lufthavnen. Husk at få dokumentation på din anmeldelse. Smid ikke ødelagt bagage ud, før du har talt med flyselskabet. Vær opmærksom på klagefrister, da de ofte er korte, fx skal krav om erstatning for skader på indtjekket bagage meldes skriftligt til flyselskabet inden syv dage, fra du har modtaget bagagen på rejsedestinationen. Ligesom med bortkommen bagage, så er det som udgangspunkt flyselskabet, der yder erstatning for den ødelagt bagage, men du kan altid søge erstatning via dit forsikringsselskab. Ødelagt bagage skal dog altid meldes til flyselskabet først.

Yderligere oplysninger

Pressechef Mads Houe, Codan Forsikring A/S

Mobil: 30 37 83 53 / e-mail: mdq@codan.dk

Om Codan Forsikring

Codan er Danmarks tredjestørste forsikringsselskab og har knap 340.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Læs mere om Codans arbejde med CSR her. Læs mere om Codan på www.codan.dk.

Information om Codan Forsikring

Codan Forsikring
Codan Forsikring
Midtermolen 7
2100 København Ø

3355 5555https://www.codan.dk/

Hos Codan er vores vigtigste opgave at fjerne mest mulig usikkerhed og risiko i vores kunders hverdag. Så de trygt kan fokusere på det, der betyder mest – og få ting til at ske. 

Codan Forsikring har cirka 300.000 danske husstande og 35.000 små og store virksomheder som kunder og er en del af Alm. Brand Group. 

Se Alm. Brand Groups nyhedsrum

Følg pressemeddelelser fra Codan Forsikring

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Codan Forsikring

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye