
Tohjulstræk og 800 Nm i Peugeots Dakar racer

Klitter, bjerge, udtørrede flodlejer, temperaturer som i en bageovn, salt ørkener, barsk terræn, "fesh-fesh" sand (minder om kviksand)"¦"¦ er blot nogle af de glæder, der venter 2008 DKR til det næste Dakar Rally. For at tackle denne kæmpe udfordring har Team Peugeot-Total valgt at gå ad en temmelig utraditionel vej rent teknisk: "Ligesom vi i Le Mans valgte at køre i en racer med lukket cockpit, har vi også her besluttet os for at vælge en innovativ løsning", afslører Peugeot Sports direktør, Bruno Famin og forklarer: "Når det kommer til cross-country rally er det store spørgsmål, om man skal vælge firehjulstræk eller tohjulstræk. Efter en grundig analyse besluttede vi os for tohjulstræk, fordi det åbner op for en række interessante muligheder". Denne modige beslutning betyder, at Team Peugeot-Total er de første i verden, som går efter en Dakar-sejr med en dieselmotor kombineret med tohjulstræk.
For at give alle løsninger en lige chance, er reglerne sammensat således, at den medfødte fordel de firehjulstrukne biler har, bliver opvejet af nogle særlige regler for de tohjulstrukne biler. Det betyder i praksis, at i cross-country rally må tohjulstrukne biler veje mindre end firehjulstrukne og herudover må de være udstyret med større hjul, hvilket giver en klar fordel, når de mange faldgruber skal forceres. En yderligere fordel er, at de må have et mindre frontudhæng og derfor kan 2008 DKR nærmest køre lodret op ad en væg. Et ekstra plus er desuden en længere fjedervandring på 460 mm i stedet for 250 mm og det forbedrer traktionen i det couperede terræn.
Peugeot Sports ingeniører har udfordret deres kreativitet til det yderste for at skabe så kompakt en bil som muligt. Med sine 340 hk og en V6 bi-turbo diesel motor placeret mellem center af bilen og bagakslen er 2008 DKR et rovdyr, som er parat til at kaste sig over enhver forhindring. "At få alle de vitale dele til at være på så lidt plads, gav os noget af et hovedbrud",
indrømmer Jean-Christophe Pallier, teknisk projektleder og fortsætter: "Men de egenskaber, der gør små biler stærke i de snoede WRC-prøver, kan også udnyttes i Dakar, hvor det giver dem en fordel visse steder, hvor de tungere 4x4 kommer til kort."
Udover, at Red Bull de sidste par år har hævdet, at tohjulstrukne biler kan have en fordel i et ufremkommeligt terræn, så giver det også god mening for Peugeot, for som Bruno Famin forklarer: "Med det faktum i mente, at den serieproducerede 2008 er tohjulstrukken og udstyret med Grip Control, som gør den i stand til at komme rundt næsten hvor som helst, så var det kun naturligt, at en version af 2008 skulle deltage i Dakar Rally med tohjulstræk".
Nøgleord
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Peugeot Danmark
Følg pressemeddelelser fra Peugeot Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Peugeot Danmark
PEUGEOT 208 OG 2008 VINDER DERES RESPEKTIVE KATEGORIER I WOMEN´S WORLD CAR OF THE YEAR1.3.2021 15:02:10 CET | Pressemeddelelse
Juryen bag Women´s World Car of the Year har netop afsløret vinderne af ni forskellige kategorier. De ni vindere repræsenterer det ypperste i hver deres kategori, når det kommer til sikkerhed, komfort, teknologi og værdi for pengene. PEUGEOT kan glæder sig over hele to titler: PEUGEOT 208 vandt bedste bybil, mens PEUGEOT 2008 har vundet titlen som bedste urbane SUV. Det er 11. gang, at WWCOTY kårer de bedste biler, og juryen bag består af 50 motorjournalister fra 38 lande og hele fem forskellige kontinenter. Det er den eneste jury i bilverdenen, som udelukkende består af kvinder.
Løven brøler endnu højere25.2.2021 15:32:09 CET | Pressemeddelelse
Verdens ældste aktive bilmærke styrker sin karakter og visuelle identitet med et nyt logo. Der bliver vendt en ny side i PEUGEOTs historie.
Kevin Magnussen og Mikkel Jensen skal køre for PEUGEOT SPORT til FIA WEC og Le Mans8.2.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
PEUGEOT’s planer om et ambitiøst comeback i endurance-racing fortsætter med at tage form. Efter at have afsløret de første tegninger af sin LMH Hypercar prototype og specifikationerne på hybrid-drivlinjen, der giver en samlet ydelse på 680 hk, har PEUGEOT Sport nu fornøjelsen af at præsentere de syv kørere, der skal kæmpe for løven i FIA World Endurance Championship (FIA WEC) og Le Mans 24 Hours.
PEUGEOT 508 SW plug-in hybrid er kåret til Årets Firmabil 202116.10.2020 13:23:45 CEST | Pressemeddelelse
For første gang nogensinde har juryen bag kåringen af Årets Firmabil kåret en plug-in hybrid som vinder. PEUGEOT 508 SW Allure Pack Business plug-in hybrid vandt i en klasse, som traditionelt set har været domineret af dieselmodeller. Den kan køre 60 km på 100 % el, har en CO2-udledning på 31 g/km (WLTP standard) og en samlet systemydelse på hele 225 hk til en beskatningspris på 299.990 kr.
Regeringens udspil på nye bilafgifter straffer plug-in-hybridbiler8.10.2020 08:29:07 CEST | Pressemeddelelse
Beregningsmodellen bag det nye regeringsudspil til nye bilafgifter straffer plug-in-hybridbiler, der af flere brancheorganisationer ellers anses for at være en vigtig trædesten frem mod transport baseret på ren el. Ifølge Peugeot Danmarks direktør sætter udspillet en kæp i hjulet på den grønne omstilling.