
Temperamentsfuld 208 GTi 30th fra Peugeot Sport

Peugeot har gennem hele mærkets historie sat sit præg på motorsport, og dette DNA kan spores både i generne på 208 GTi, RCZ og senest RCZ R, som også er en optimeret version fra Peugeot Sport. Det er nu 30 år siden, at kultmodellen 205 GTi indtog de europæiske veje og erobrede bilentusiasternes hjerter. Det fejrer Peugeot ved at overlade 208 GTi i hænderne på Peugeot Sport, som har optimeret den til at have endnu mere karakter og endnu mere Peugeot-sjæl.
Temperamentet skinner igennem fra første øjekast. Undervognen på 208 GTi 30th er sænket med 10 mm, sporvidden er øget med 22 mm for og 16 mm bagtil og hertil kommer større hjul. De elegante kromdetaljer på 208 GTi er erstattet af matsorte detaljer på 208 GTi 30th, hvilket giver den et mere brutalt udseende. Den er udstyret med særlige matsorte 18" fælge, hvor Peugeot Sports røde bremsekalibre kommer til syne. Netop den sorte og røde farve, der forbindes med motorsport, er de gennemgående farver på 208 GTi 30th. Fronten er udformet i matsort, men bagenden skinner i rødt lak. Overgangen mellem de to farver er markeret af et knivskarpt skråt snit, som første gang sås på konceptbilen Onyx og siden bl.a. også er set på konceptbilen Exalt.
En utæmmet løve
208 GTi er udstyret med en ny 1.6 THP Euro 6 motor med Stop&Start. Det maksimale drejningsmoment er øget til 300 Nm og motoren yder nu 208 hk. Effekten og drejningsmomentet overføres til hjulene via en 6-trins manuel gearkasse og spærredifferentiale (Torsen), begge stammer fra RCZ R, hvilket giver mulighed for at udnytte bilens potentiale fuldt ud.
ESC og traction control systemet er optimeret, så det griber mindre ind under kørsel og i stedet frigiver bilens traction og giver spærredifferentialet mulighed for at aktiveres. Fordelen ved spærredifferentialet og den kraftigere krængningsstabilisator i fronten opleves især ved acceleration ud af sving og ved nedbremsning, hvor bilen er mere stabil.
Det lavere tyngdepunkt og den ændrede undervogns geometri (sporvidde og camber) kombineret med Michelin Pilot super Sport 205/40 ZR 18 dæk sikrer et optimalt vejgreb. Også styretøjet har været genstand for intenst udviklingsarbejde, idet der er testet og optimeret både på bane og på landevej, og kombineret med et nyt støddæmper- og fjeder set-up opnås en styring, der giver god respons samt både præcise og agile køreegenskaber. 208 GTi 30th har en acceleration 0-100 km/t på 6,5 sekunder og trods den øgede ydelse udleder den blot 125 g CO2 pr km.
Med 208 GTi 30th viser Peugeot igen, at passion, race og effektivitet er dybt forankret i Peugeots arv og gener.
Nøgleord
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Peugeot Danmark
Følg pressemeddelelser fra Peugeot Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Peugeot Danmark
PEUGEOT 208 OG 2008 VINDER DERES RESPEKTIVE KATEGORIER I WOMEN´S WORLD CAR OF THE YEAR1.3.2021 15:02:10 CET | Pressemeddelelse
Juryen bag Women´s World Car of the Year har netop afsløret vinderne af ni forskellige kategorier. De ni vindere repræsenterer det ypperste i hver deres kategori, når det kommer til sikkerhed, komfort, teknologi og værdi for pengene. PEUGEOT kan glæder sig over hele to titler: PEUGEOT 208 vandt bedste bybil, mens PEUGEOT 2008 har vundet titlen som bedste urbane SUV. Det er 11. gang, at WWCOTY kårer de bedste biler, og juryen bag består af 50 motorjournalister fra 38 lande og hele fem forskellige kontinenter. Det er den eneste jury i bilverdenen, som udelukkende består af kvinder.
Løven brøler endnu højere25.2.2021 15:32:09 CET | Pressemeddelelse
Verdens ældste aktive bilmærke styrker sin karakter og visuelle identitet med et nyt logo. Der bliver vendt en ny side i PEUGEOTs historie.
Kevin Magnussen og Mikkel Jensen skal køre for PEUGEOT SPORT til FIA WEC og Le Mans8.2.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
PEUGEOT’s planer om et ambitiøst comeback i endurance-racing fortsætter med at tage form. Efter at have afsløret de første tegninger af sin LMH Hypercar prototype og specifikationerne på hybrid-drivlinjen, der giver en samlet ydelse på 680 hk, har PEUGEOT Sport nu fornøjelsen af at præsentere de syv kørere, der skal kæmpe for løven i FIA World Endurance Championship (FIA WEC) og Le Mans 24 Hours.
PEUGEOT 508 SW plug-in hybrid er kåret til Årets Firmabil 202116.10.2020 13:23:45 CEST | Pressemeddelelse
For første gang nogensinde har juryen bag kåringen af Årets Firmabil kåret en plug-in hybrid som vinder. PEUGEOT 508 SW Allure Pack Business plug-in hybrid vandt i en klasse, som traditionelt set har været domineret af dieselmodeller. Den kan køre 60 km på 100 % el, har en CO2-udledning på 31 g/km (WLTP standard) og en samlet systemydelse på hele 225 hk til en beskatningspris på 299.990 kr.
Regeringens udspil på nye bilafgifter straffer plug-in-hybridbiler8.10.2020 08:29:07 CEST | Pressemeddelelse
Beregningsmodellen bag det nye regeringsudspil til nye bilafgifter straffer plug-in-hybridbiler, der af flere brancheorganisationer ellers anses for at være en vigtig trædesten frem mod transport baseret på ren el. Ifølge Peugeot Danmarks direktør sætter udspillet en kæp i hjulet på den grønne omstilling.