
PEUGEOT viser sin fremtid i Paris

Peugeot udbygger fortsat sin position som leder, når det gælder innovation og bæredygtig teknologi og derfor er der reserveret et særligt område på standen i Paris til at vise både teknikken bag de nye BlueHDi diesel- og PureTech benzinmotorer, men også præsentere publikum for det banebrydende koncept: 208 HYbrid Air 2L.
Efter første halvår 2014 var den gennemsnitlige CO2-emission for nye Peugeot-modeller (solgt i Europa) nede på 111,1 g/km, og det gør Peugeot til en af de mest succesfulde CO2-reducerende bilproducenter i Europa. Det overbevisende resultat skyldes i høj grad satsningen på en effektiv udrulning af de nye Euro 6 motorer med BlueHDi og PureTech motorerne i spidsen.
Peugeot går skridtet videre: 208 HYbrid Air 2L
Med konceptet 208 HYbrid Air 2L understreger Peugeot sin vilje til forfølge målsætningen om at nå et brændstofforbrug på en serieproduceret bil på 50 km/l. Projektet er defineret af et kriterium: Det skal være realistisk muligt og økonomisk overkommeligt at fremstille relevante teknologier i industriel målestok i 2020.
208 HYbrid Air 2L er baseret på en serieproduceret 208 1.2 liter PureTech 82 hk. For at nå et brændstofforbrug på 50 km/l, har Peugeots ingeniører og samarbejdspartnere brugt teknologier, der normalt er forbeholdt motorsport eller luksusmodeller. Et af fokusområderne i designprocessen har været at bruge forskellige materialer som stål, aluminium og komposit og samtidig udvikle nye samleteknologier. Alt i alt har brugen af nye materialer, nye samleprocesser og redesign af reservedele betydet en vægtreduktion på 100 kg.
HYbrid Air-teknologien kombinerer to typer af energi: Benzin og komprimeret luft. Den komprimerede luft assisterer eller sågar erstatter benzinmotoren for at sikre maksimal energiudnyttelse under bl.a. start og acceleration. Systemet består af:
- En lufttank med komprimeret luft
- En lavtrykstank nær bagakslen, der virker som ekspansionstank (og fungerer som støddæmper)
- Et hydraulisk system, som består af motor og pumpe, der sidder på gearkassen og hjælper motoren
Et overvågningssystem vælger, hvilken energitype, der giver størst effektivitet under de pågældende kørselsforhold. Når bilen kører på Zero-Emission mode, kører den på komprimeret luft alene og har således ingen CO2-udledning, hvilket gør den ideel til bykørsel. På landevej vil den typisk køre på benzin alene, mens kombinationen af komprimeret luft og benzin især bruges i overgangsfaser som start og acceleration. Lufttanken fyldes enten ved deceleration (dvs. ved bremsning eller motorbremsning) eller ved aktivering af kompressoren, når forbrændingsmotoren startes. I begge tilfælde nås den maksimale energikapacitet på 10 sekunder.
Peugeot Quartz - en ekstraordinær crossover
Med konceptbilen Peugeot Quartz viser Peugeot sin vision for crossover-segmentet - en blanding af et mere ekspressivt SUV- look og power fra de mere højtydende modeller.
Det potente og sporty design springer straks i øjnene. Fronten er 2.06 m bred og står på brede 305 mm dæk. Løvelogoet er placeret i midten af kølergrillen, som er udformet i et ternet mønster, der giver løven en 3-D effekt og forskellig farve afhængigt af vinklen. På hver side af kølergrillen lyser komplette LED forlygter, som rovdyrøjne i natten.
Profilen er karakteriseret af slanke linjer med korte udhæng både for og bag, hvilket sikrer, at bilens længde på 4.50 m bliver udnyttet til maksimal plads i kabinen. Karosseriet fremstår som hugget ud i én blok, der er skulptureret til at fange lyset, mens profilen understreges af metalbuer. De 23" store alufælge har eger med kulfiberflaps, der både har en aerodynamisk funktion og leder varme væk fra bremserne.
Quartz er tofarvet med en metalgrå farve, inspireret af bjergkrystal, forrest og matsort bagtil. En ekstra finish er røde detaljer på front, siden og i fælgene. Bilen er baseret på samme platform som 308 (EMP2), men har til forskel fra 308 ingen midterstolpe, hvilket giver mulighed for saksedøre. Den kombinerer karroseriet og bunden fra en SUV med kabinen og den øverste del fra en sedan.
Quartz er udstyret med en hybrid drivline, der på alle måder matcher det potente design. Den består af en 1.6 l THP motor fra Peugeot Sport, som har en ydelse på 270 hk, og to elmotorer på 85 kW, der er placeret på henholdsvis for- og bagakslen. Det giver ikke alene 500 hk, men også mulighed for tre forskellige køremåder: Ren el (zero emission mode) op til 50 km - landevej, hvor forbrændingsmotoren og elmotoren på forakslen arbejder sammen og race, hvor motorens kraft udnyttes maksimalt sammen med begge elmotorerne.
Peugeot 308 GT - en powerful personlighed
Peugeot 308 GT er en bil for bilentusiaster. Uanset om man vælger SW eller hatchback får man elegance, exceptionel performance, overbevisende brændstoføkonomi og lav CO2-udledning. Med andre ord: Definitionen på effektivitet.
Peugeot 308 GT er udviklet til at skabe maksimal køreglæde. Peugeots know-how, når det gælder finjustering af undervognen udnyttes til fulde med en særlig sportslig opsætning, der kombineres med højtydende motorer. De to motorer opfylder allerede Euro 6 normerne og rummer hele mærkets ekspertise, hvilket bl.a. kommer til udtryk ved, at benzinmotoren har et imponerende vægt/effekt-forhold på 5.58 kg/hk og en acceleration 0-100 km/t på 7.5 sekunder.
Den fire-cylindrede 1.6 l THP benzinmotor yder 205 hk og er kombineret med en 6-trins manuel gearkasse, der skal sikre optimal udnyttelse af de 285 Nm mellem 1.750 og 4.500 omdr./min. Den har et brændstofforbrug på 17,8 km/l og en CO2-udledning på 130 g/km - dette resultat skyldes bl.a. følgende specifikationer: Twin-Scroll turbocharger, direkte indsprøjtning for at sikre forbrændingseffektivitet, variabel ventilløft på indsugningen med variabel knastakselindstilling og Stop&Start.
308 GT tilbydes desuden med en BlueHDi dieselmotor, som yder 180 hk og har et drejningsmoment på 400 Nm ved 2.000 omdr./min. Den har et vægt/effekt-forhold på 7.3 kg/hk og behøver kun 5,5 sekunder til at accelerere fra 80 til 120 km/t i 5. gear. Dens CO2-udledning er kun 103 g/km og den kører 25 km/l, hvilket kan tilskrives følgende karakteristika: Vægtreduktion på 7 kg, tredje generation common rail med et arbejdstryk på 2.000 bar, et nyt forbrændingskammer, der optimerer brændstofblandingen og et kompressionsforhold hævet til 16.7:1 for at forbedre motorens generelle effektivitet.
Alle 308 GT modeller er udstyret med Driver Sport Pack, hvilket forstærker den dynamiske køreoplevelse.
Billeder
Information om Peugeot Danmark
Følg pressemeddelelser fra Peugeot Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Peugeot Danmark
PEUGEOT 208 OG 2008 VINDER DERES RESPEKTIVE KATEGORIER I WOMEN´S WORLD CAR OF THE YEAR1.3.2021 15:02:10 CET | Pressemeddelelse
Juryen bag Women´s World Car of the Year har netop afsløret vinderne af ni forskellige kategorier. De ni vindere repræsenterer det ypperste i hver deres kategori, når det kommer til sikkerhed, komfort, teknologi og værdi for pengene. PEUGEOT kan glæder sig over hele to titler: PEUGEOT 208 vandt bedste bybil, mens PEUGEOT 2008 har vundet titlen som bedste urbane SUV. Det er 11. gang, at WWCOTY kårer de bedste biler, og juryen bag består af 50 motorjournalister fra 38 lande og hele fem forskellige kontinenter. Det er den eneste jury i bilverdenen, som udelukkende består af kvinder.
Løven brøler endnu højere25.2.2021 15:32:09 CET | Pressemeddelelse
Verdens ældste aktive bilmærke styrker sin karakter og visuelle identitet med et nyt logo. Der bliver vendt en ny side i PEUGEOTs historie.
Kevin Magnussen og Mikkel Jensen skal køre for PEUGEOT SPORT til FIA WEC og Le Mans8.2.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
PEUGEOT’s planer om et ambitiøst comeback i endurance-racing fortsætter med at tage form. Efter at have afsløret de første tegninger af sin LMH Hypercar prototype og specifikationerne på hybrid-drivlinjen, der giver en samlet ydelse på 680 hk, har PEUGEOT Sport nu fornøjelsen af at præsentere de syv kørere, der skal kæmpe for løven i FIA World Endurance Championship (FIA WEC) og Le Mans 24 Hours.
PEUGEOT 508 SW plug-in hybrid er kåret til Årets Firmabil 202116.10.2020 13:23:45 CEST | Pressemeddelelse
For første gang nogensinde har juryen bag kåringen af Årets Firmabil kåret en plug-in hybrid som vinder. PEUGEOT 508 SW Allure Pack Business plug-in hybrid vandt i en klasse, som traditionelt set har været domineret af dieselmodeller. Den kan køre 60 km på 100 % el, har en CO2-udledning på 31 g/km (WLTP standard) og en samlet systemydelse på hele 225 hk til en beskatningspris på 299.990 kr.
Regeringens udspil på nye bilafgifter straffer plug-in-hybridbiler8.10.2020 08:29:07 CEST | Pressemeddelelse
Beregningsmodellen bag det nye regeringsudspil til nye bilafgifter straffer plug-in-hybridbiler, der af flere brancheorganisationer ellers anses for at være en vigtig trædesten frem mod transport baseret på ren el. Ifølge Peugeot Danmarks direktør sætter udspillet en kæp i hjulet på den grønne omstilling.