
Peugeots mekanikere på skolebænken

Flere timer på skolebænken end nogensinde
Resultatet er, at mekanikere på Peugeots autoriserede værksteder ikke kun tilbringer deres tid under en lift, men stadig flere timer på skolebænken.
Skolen hedder Peugeot Academy og den ledes fra Peugeots hovedkvarter i Glostrup. Alle nyansatte mekanikere på autoriserede Peugeot-værksteder skal gennemføre en grunduddannelse her, så de ikke bare er dygtige til at reparere biler generelt, men eksperter i netop modeller med en løve på fronten.
Senere specialiserer mekanikerne sig ofte inden for særlige tekniske områder, og de dygtigste og mest ambitiøse videreuddanner sig til tekniske rådgivere, der ikke bare har helt styr på denseneste teknologiske udvikling hos Peugeot, men som også lærer at rådgive deres kollegaer. Hver autoriseret værksted har en teknisk rådgiver, som først bliver udnævnt efter et langt og grundigt uddannelsesforløb og som løbende bliver efteruddannet.
"Når man afleverer sin Peugeot på et autoriseret værksted, skal man ikke kunne sætte en finger på arbejdet bagefter," siger Training Manager Mette Hesselvig. "Det grundlæggende mål med Peugeot Academy er ganske enkelt at få yderst tilfredse kunder. Det har vi større fokus på end nogensinde."
Elbiler kræver særlig uddannelse
Lang tid før en ny model står i udstillingslokalet hos en forhandler, kan man finde den hos Peugeot Academy. Her bliver alle tekniske rådgivere nøje undervist i dens særlige tekniske detaljer, så værkstederne er fuldt rustet til at servicere modellen fra første dag, den er på gaden.
De mange nye modeller og teknologier, som Peugeot introducerer nu og i de kommende år, betyder, at der aldrig før har været så mange kursusdage. Peugeot iOn er på vej ud til danskerne, og der er ikke meget under motorhjelmen, som vil virke bekendt. Derfor har de nye kurser høj prioritet lige nu.
Elbilens motor drives af 330 V trefaset vekselstrøm fra et batteri med 88 celler, der i alt leverer 16 kWh. Det betyder, at de tekniske rådgivere skal uddannes i detaljer som det avancerede kontrolsystem, der styrer opladningen af hver eneste celle, og i det unikke regenerative bremsesystem, der er udviklet specielt til iOn. Og samtidig kræver elbilen også, at mange tekniske medarbejdere skal på kursus i stærkstrøm, så de risikofrit kan håndtere de store kræfter, batterierne gemmer på.
Også adskillige ander nye modeller kræver intensiv undervisning i år. Peugeot Partner Van Electric er ganske vist også en elbil, men den er markant anderledes; fx. bruger den helt andre batterier end iOns. Og den nye Peugeot 508 er blot en af de nye modeller, der kan leveres med Peugeots avancerede mikrohybridsystem.
Alt sammen ny innovation, som Peugeot Academy skal sørge for bliver til almen kendt viden på alle autoriserede værksteder.
Undervisning i rådgivning
En vigtig del af uddannelsen er i øvrigt, at de også arbejder med at rådgive kunderne bedst muligt, når de tager imod og afleverer en bil, der skal til reperation eller service.
"En afgørende del af dette mål er naturligvis at servicere og reparere kundernes biler til deres fulde tilfredshed. Men vores værksteder arbejder også med, hvordan bilen bedst besigtiges og senere afleveres igen, så kunden føler sig godt orienteret og tryg ved hele processen," forklarer Mette Hesselvig.
Nøgleord
Billeder
Information om Peugeot Danmark
Følg pressemeddelelser fra Peugeot Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Peugeot Danmark
PEUGEOT 208 OG 2008 VINDER DERES RESPEKTIVE KATEGORIER I WOMEN´S WORLD CAR OF THE YEAR1.3.2021 15:02:10 CET | Pressemeddelelse
Juryen bag Women´s World Car of the Year har netop afsløret vinderne af ni forskellige kategorier. De ni vindere repræsenterer det ypperste i hver deres kategori, når det kommer til sikkerhed, komfort, teknologi og værdi for pengene. PEUGEOT kan glæder sig over hele to titler: PEUGEOT 208 vandt bedste bybil, mens PEUGEOT 2008 har vundet titlen som bedste urbane SUV. Det er 11. gang, at WWCOTY kårer de bedste biler, og juryen bag består af 50 motorjournalister fra 38 lande og hele fem forskellige kontinenter. Det er den eneste jury i bilverdenen, som udelukkende består af kvinder.
Løven brøler endnu højere25.2.2021 15:32:09 CET | Pressemeddelelse
Verdens ældste aktive bilmærke styrker sin karakter og visuelle identitet med et nyt logo. Der bliver vendt en ny side i PEUGEOTs historie.
Kevin Magnussen og Mikkel Jensen skal køre for PEUGEOT SPORT til FIA WEC og Le Mans8.2.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
PEUGEOT’s planer om et ambitiøst comeback i endurance-racing fortsætter med at tage form. Efter at have afsløret de første tegninger af sin LMH Hypercar prototype og specifikationerne på hybrid-drivlinjen, der giver en samlet ydelse på 680 hk, har PEUGEOT Sport nu fornøjelsen af at præsentere de syv kørere, der skal kæmpe for løven i FIA World Endurance Championship (FIA WEC) og Le Mans 24 Hours.
PEUGEOT 508 SW plug-in hybrid er kåret til Årets Firmabil 202116.10.2020 13:23:45 CEST | Pressemeddelelse
For første gang nogensinde har juryen bag kåringen af Årets Firmabil kåret en plug-in hybrid som vinder. PEUGEOT 508 SW Allure Pack Business plug-in hybrid vandt i en klasse, som traditionelt set har været domineret af dieselmodeller. Den kan køre 60 km på 100 % el, har en CO2-udledning på 31 g/km (WLTP standard) og en samlet systemydelse på hele 225 hk til en beskatningspris på 299.990 kr.
Regeringens udspil på nye bilafgifter straffer plug-in-hybridbiler8.10.2020 08:29:07 CEST | Pressemeddelelse
Beregningsmodellen bag det nye regeringsudspil til nye bilafgifter straffer plug-in-hybridbiler, der af flere brancheorganisationer ellers anses for at være en vigtig trædesten frem mod transport baseret på ren el. Ifølge Peugeot Danmarks direktør sætter udspillet en kæp i hjulet på den grønne omstilling.