
Peugeot 2008 DKR: Ny løve med en glubende appetit på sejr i Dakar

Tre uger efter nyheden om, at Peugeot, Red Bull og Total er gået sammen for at deltage i det benhårde Dakar Rally, smider bilen, som skal stå i spidsen for teamet, endelig sit dækken. Den har en umiskendelig lighed med Peugeot 2008, om end formerne er mere muskuløse og proportionerne mere potente.
De spektakulære linjer er frugten af et tæt samarbejde mellem eksperterne hos Peugeots designcenter og deres kollegaer hos Peugeot Sports designafdeling. Men 2008 DKR er langt mere end et designstudie. Dens aggressive attitude er dikteret af de tekniske specifikationer, som dens mission kræver.
"Vi gav Peugeots designcenter en meget præcis brief", fortæller leder af projektet hos Peugeot Sport, Jean-Christophe Pailler. "De fik nøgledata, så som dimensioner, nødvendig kabinestørrelse, hjulstørrelse og detaljer vedr. undervognen, og herudover kravene til aerodynamikken, hvilket vi havde data på fra computersimulation".
Tidligt i processen skulle Peugeot Sports designafdeling tage stilling til et vigtigt spørgsmål: Firehjulstræk eller tohjulstræk? Efter en dybdegående analyse af de eksisterende biler i cross-country rally, blev der vejet for og imod. Resultatet blev en løsning, der skiller sig væsentlig ud fra de biler, der tidligere er set i Dakar.
"Når man tager en tohjulstrukken bils evner til at køre off-road og i sand med i overvejelserne og samtidig får mulighed for at udstyre bilen med større hjul, så er valget ligetil", fortæller Jean-Christophe Pailler, "Og derfor blev det den løsning, som vi valgte". 2008 DKR er udstyret med 37" Michelin dæk (næsten 94 cm).
Peugeots designere kunne have valgt at tegne videre på den eksisterende seriemodel, 2008 crossover, men valgte i stedet at bruge 2008 som inspiration til at skabe en helt ny model, som på alle punkter er gearet til de behov, som missionen kræver. Carlos Sainz har deltaget i Dakar Rally syv gang tidligere i både firehjulstrukne og tohjulstrukne biler og han er derfor helt på det rene med de tekniske udfordringer, der følger med etaperne i Sydamerika.
"Filosofien bag 2008 DKR er et radikalt brud med konventionerne og er eksponent for en mængde nye ideer", undertreger Sainz. "Slutresultatet er som ingen anden tohjulstrukken bil. Den er utrolig kompakt - og det er godt. Efter at have gennemført de sidst to Dakar Rally i en tohjulstrukken bil, er jeg overbevist om, at det er en løsning, som kan vinde løbet. Der er ingen tvivl om, det kræver et gennemtænkt design, som kan klare sig på de forskellige typer terræn, som man møder i Dakar Rally, men jeg ved, at Peugeot Sport har den fornødne know-how, teknologi og ressourcer til at få succes. Det bliver en fantastisk og unik udfordring for alle i teamet".
Nøgleord
Billeder
Information om Peugeot Danmark
Følg pressemeddelelser fra Peugeot Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Peugeot Danmark
PEUGEOT 208 OG 2008 VINDER DERES RESPEKTIVE KATEGORIER I WOMEN´S WORLD CAR OF THE YEAR1.3.2021 15:02:10 CET | Pressemeddelelse
Juryen bag Women´s World Car of the Year har netop afsløret vinderne af ni forskellige kategorier. De ni vindere repræsenterer det ypperste i hver deres kategori, når det kommer til sikkerhed, komfort, teknologi og værdi for pengene. PEUGEOT kan glæder sig over hele to titler: PEUGEOT 208 vandt bedste bybil, mens PEUGEOT 2008 har vundet titlen som bedste urbane SUV. Det er 11. gang, at WWCOTY kårer de bedste biler, og juryen bag består af 50 motorjournalister fra 38 lande og hele fem forskellige kontinenter. Det er den eneste jury i bilverdenen, som udelukkende består af kvinder.
Løven brøler endnu højere25.2.2021 15:32:09 CET | Pressemeddelelse
Verdens ældste aktive bilmærke styrker sin karakter og visuelle identitet med et nyt logo. Der bliver vendt en ny side i PEUGEOTs historie.
Kevin Magnussen og Mikkel Jensen skal køre for PEUGEOT SPORT til FIA WEC og Le Mans8.2.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
PEUGEOT’s planer om et ambitiøst comeback i endurance-racing fortsætter med at tage form. Efter at have afsløret de første tegninger af sin LMH Hypercar prototype og specifikationerne på hybrid-drivlinjen, der giver en samlet ydelse på 680 hk, har PEUGEOT Sport nu fornøjelsen af at præsentere de syv kørere, der skal kæmpe for løven i FIA World Endurance Championship (FIA WEC) og Le Mans 24 Hours.
PEUGEOT 508 SW plug-in hybrid er kåret til Årets Firmabil 202116.10.2020 13:23:45 CEST | Pressemeddelelse
For første gang nogensinde har juryen bag kåringen af Årets Firmabil kåret en plug-in hybrid som vinder. PEUGEOT 508 SW Allure Pack Business plug-in hybrid vandt i en klasse, som traditionelt set har været domineret af dieselmodeller. Den kan køre 60 km på 100 % el, har en CO2-udledning på 31 g/km (WLTP standard) og en samlet systemydelse på hele 225 hk til en beskatningspris på 299.990 kr.
Regeringens udspil på nye bilafgifter straffer plug-in-hybridbiler8.10.2020 08:29:07 CEST | Pressemeddelelse
Beregningsmodellen bag det nye regeringsudspil til nye bilafgifter straffer plug-in-hybridbiler, der af flere brancheorganisationer ellers anses for at være en vigtig trædesten frem mod transport baseret på ren el. Ifølge Peugeot Danmarks direktør sætter udspillet en kæp i hjulet på den grønne omstilling.