Peugeot Danmark

PEUGEOT 308 R HYbrid – en superbil forklædt som hatchback

Del
Peugeot 308 har siden sin lancering vundet mere 280.000 kunders hjerter verden over, og nu fortsætter Peugeot sit indtog på det kinesiske marked med præsentationen af den nye 308S på Shanghai Motor Show. 308 S produceres og lancereres i Kina, hvor Peugeot i 2014 oplevede en stigning i salget på hele 43 %. Rampelyset vil uden tvivl blive stjålet af en helt anden udgave af 308, som har været i Peugeot Sports kærlige hænder: 308 R HYbrid. Det er en benzinhybrid med 500 hk, firehjulstræk, en acceleration 0-100 km/t på 4 s – og et imponerende vægt/effekt forhold på 3,1 kg/hk.

Løven har hvæsset kløerne

Som et rovdyr på jagt, stræber Peugeot 308 R HYbrid efter den ultimative køreoplevelse. Den kompakte model har de perfekte egenskaber til at få det maksimale ud af drivlinjen: 4 hjul, som er placeret yderligt i hvert hjørne, hvilket sikrer en optimal balance, og en letvægtskonstruktion, der sikrer mellemklassens bedste aerodynamik.

Peugeot 308 R HYbrid står som limet til jorden med sine 235/35 R19 dæk og en sporvidde, der er øget med 80 mm. Fronten er potent med lameller i frontklappen og en kofanger, der er er tydeligt inspireret af konceptbilen Quartz. Kølergrillen er udformet i et ternet 3-D mønster og forsyner drivlinjen med luft, mens de store luftindtag i siderne har integrerede LED blinklys, der blinker fortløbende indefra og ud.

Set i profil fremstår 308 R HYbrid som hugget ud i ét stykke granit. Den er lakeret i en intens blå med neon-pigmenter og en matsort lak, der er adskilt af en skarp skrå linje ved bagdørene, hvilket netop er kendetegnende for de mest ekstreme af Peugeots modeller.

Også bagtil afslører 308 R HYbrid sine dynamiske egenskaber. Taget munder ud i en smal spoiler, som forbedrer aerodynamikken og kofangeren er udstyret med to luftindtag, som skal holde batteriets temperatur nede ved at suge den varme luft ud.

Peugeot i-Cockpit med et twist

Dørene åbnes til en helt særlig kabine, som er præget af innovative materialer, der normalt er forbeholdt Peugeots konceptbiler og som giver en spændende visuel oplevelse og berøring. De fire sportssæder er udført i lysebrunt patineret læder, mens instrumentpanelet er udført i skifergråt digitalt vævet tekstil, som bl.a. består af polyesterfibre. Processen giver mulighed for at producere store og komplekse elementer, der er skræddersyede til formålet og derved undgås unødigt spild. Materialet er blødt og derfor er der intet behov for skum, hvilket bidrager til at reducere vægten. Ud over instrumentpanelet findes det digitalt vævede tekstil også på dørpanelerne, hvor det er kombineret med sort læder og lysebrunt patineret læder.

Med Peugeot i-Cockpit har føreren fuld kontrol over de 500 hk. Det lille sporty rat i læder sikrer en hurtig respons, mens placeringen af head-up instrumenteringen og touch skærmen giver en intuitiv betjening af bilen. Rattet er udstyret med paddle shift og føreren har således kontrol over 6-trins gearkassen til fingerspidserne.

En potent plug-in hybrid

Udviklingen af 308 R HYbrid blev betroet Peugeot Sport, som blev udfordret til at udvikle en effektiv plug-in hybrid drivlinje, der skulle integreres med EMP2 platformen og sætte helt nye standarder for performance. Mission accomplished.

Peugeot 308 R HYbrid har en ydelse på 500 hk og firehjulstræk, den accelererer 0-100 km/t på 4 sekunder og samtidig har den en CO2-udledning på kun 70 g/km. Den er i perfekt balance med en vægtfordeling på 60 % i front og 40 % bagtil, og et vægt/effekt forhold på 3,1 kg/hk sikrer sammen med et lavt tyngdepunkt grundlaget for køreegenskaber i særklasse.

Peugeot Sport har udnyttet al sin teknologiske ekspertise og erfaring fra motorsport til at opnå de helt rigtige egenskaber for de forskellige dele og ikke mindst den optimale placering. Blandt andet er den 50 liters brændstoftank rykket bag ud og er udformet, så undervognen bliver så flad som mulig, hvilket giver en lavere højde og dermed øget performance.

Drivlinjen består af tre forskellige motorer:

-En 1.6 l THP benzinmotor med 270 hk

-En elmotor på 115 hk (85 kW), som er forbundet med den manuelle 6-trins gearkasse

-En elmotor på 115 hk (85 kW), der er placeret på bagakslen

Kontrolknappen i midterkonsollen giver mulighed for at vælge mellem fire forskellige køreprogrammer:

-I Hot Lap mode udnyttes de tre motorer til det yderste og således opnås 500 hk og et maksimalt drejningsmoment på 730 Nm.

-Track mode giver mulighed for 400 hk og 530 Nm, idet det især er benzinmotoren og den bagerste elmotor, der arbejder sammen. Den forreste elmotor træder til ved acceleration.

-Road mode er med 300 hk og et drejningsmoment på 400 Nm beregnet til kørsel på vej. Her hjælper den bagerste elmotor til ved acceleration.

-ZEV mode giver mulighed for ren elkørsel og i dette program er det den forreste elmotor, der udnyttes, afhængigt af førerens tryk på speederen.

Bremserne lever fuldt ud op til bilens power med 380 mm ventilerede bremseskiver fortil og 290 mm bremseskiver bagtil. De er dog ikke i brug hver gang, der bremses, idet de bagerste motorer er designet til at opsamle energi ved deceleration og bremsning, hvilket genoplader batteriet.

Peugeot 308 R HYbrid er et overbevisende bevis på ingeniørernes og designernes talent og ikke mindst et billede på 308´erens mangefacetterede kvaliteter. Den understreger på ypperste vis, hvorfor Peugeots signatur er "Motion & Emotion".

Nøgleord

Billeder

Information om Peugeot Danmark

Peugeot Danmark
Peugeot Danmark
K.W. Bruun Import A/S, Hovedvejen 1
2600 Glostrup

http://www.peugeot.dk/

Følg pressemeddelelser fra Peugeot Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Peugeot Danmark

PEUGEOT 208 OG 2008 VINDER DERES RESPEKTIVE KATEGORIER I WOMEN´S WORLD CAR OF THE YEAR1.3.2021 15:02:10 CET | Pressemeddelelse

Juryen bag Women´s World Car of the Year har netop afsløret vinderne af ni forskellige kategorier. De ni vindere repræsenterer det ypperste i hver deres kategori, når det kommer til sikkerhed, komfort, teknologi og værdi for pengene. PEUGEOT kan glæder sig over hele to titler: PEUGEOT 208 vandt bedste bybil, mens PEUGEOT 2008 har vundet titlen som bedste urbane SUV. Det er 11. gang, at WWCOTY kårer de bedste biler, og juryen bag består af 50 motorjournalister fra 38 lande og hele fem forskellige kontinenter. Det er den eneste jury i bilverdenen, som udelukkende består af kvinder.

Kevin Magnussen og Mikkel Jensen skal køre for PEUGEOT SPORT til FIA WEC og Le Mans8.2.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse

PEUGEOT’s planer om et ambitiøst comeback i endurance-racing fortsætter med at tage form. Efter at have afsløret de første tegninger af sin LMH Hypercar prototype og specifikationerne på hybrid-drivlinjen, der giver en samlet ydelse på 680 hk, har PEUGEOT Sport nu fornøjelsen af at præsentere de syv kørere, der skal kæmpe for løven i FIA World Endurance Championship (FIA WEC) og Le Mans 24 Hours.

PEUGEOT 508 SW plug-in hybrid er kåret til Årets Firmabil 202116.10.2020 13:23:45 CEST | Pressemeddelelse

For første gang nogensinde har juryen bag kåringen af Årets Firmabil kåret en plug-in hybrid som vinder. PEUGEOT 508 SW Allure Pack Business plug-in hybrid vandt i en klasse, som traditionelt set har været domineret af dieselmodeller. Den kan køre 60 km på 100 % el, har en CO2-udledning på 31 g/km (WLTP standard) og en samlet systemydelse på hele 225 hk til en beskatningspris på 299.990 kr.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye