
Rabatkupon-cirkus på vej til Danmark
Et udkast til et nyt lovforslag vil gøre rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer lovlige i Danmark. Forbrugerrådet og Dansk Erhverv advarer mod konsekvenserne i et fælles høringsbrev.
Tre kroner rabat på rødkålen og 25 kroner rabat på juleanden! Gode tilbud som i Danmark kommer alle forbrugere til gode. Men sådan er det ikke mange steder i udlandet. Her skal forbrugerne nemlig først klippe rabatkuponer ud af avisen og huske at tage dem med ned i butikken for at få glæde af rabatten. I Danmark er rabatkuponcirkuset forbudt. Men det varer ikke længe, hvis det står til et nyt udkast til lovforslag til implementering af servicedirektivet, der også lægger op til at gøre købsbetingede konkurrencer lovlige.
Forbrugerrådet og Dansk Erhverv har studeret lovforslaget og stiller sig uforstående overfor, at implementeringen af direktivet nødvendiggør en ophævelse af forbuddene mod disse fordyrende og prisslørende markedsføringsmetoder. De to organisationer blæser derfor til fælles kamp mod forslaget om ophævelsen af forbuddene.
”Det vil være en stor forringelse for forbrugerne, hvis de skal til at have besvær med at klippe rabatkuponer ud for at få glæde af butikkernes tilbud. Det vil gøre markedet uigennemsigtigt, og det fjerner forbrugernes fokus fra pris og kvalitet. Vi har holdt rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer ude af Danmark uden problemer indtil, nu og der skal særdeles gode grunde på bordet, hvis der skal ændres på det,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Forbrugerrådet.
Dansk Erhverv advarer ligeledes om, at en ophævelse af forbuddet mod rabatkuponer som en unødvendig konsekvens af et i øvrigt godt direktiv. Forslaget vil nemlig påvirke detailhandlen særdeles negativt.
”Det vil være en stor og omkostningsfuld byrde for detailhandlen, hvis den skal til at håndtere de mange rabatkuponer. Det er et meget dyrt system at drive med indlevering og indløsning af de forskellige rabatkuponer fra forskellige producenter. Det vil forsinke ekspeditionerne i butikkerne, og der er risiko for utilfredse kunder, som ikke får rabatten, fordi de har glemt at få kuponerne med. Vi ved fra udlandet, at kuponerne er svære at holde ude, hvis der ikke er lovgivning imod dem,” siger Kim Munch Lendal, direktør i Dansk Erhverv.
Forbrugerrådet og Dansk Erhverv har lavet et fælles høringsbrev om denne del af lovforslaget. I brevet kritiseres det også, at Forbrugerrådet og Dansk Erhverv først hører om forslaget om at ophæve specialforbuddene i markedsføringsloven så sent som i november 2008, selv om direktivet har været under vejs i flere år. De to organisationer har opfordret til et møde for at finde en løsning på problemet.
For yderligere oplysninger kontakt:
Forbrugerrådet: pressechef Bent Bøkman, tlf. 77 41 77 56/mobil 2588 2016/e-mail
bb@fbr.dk
Dansk Erhverv: pressekoordinator Kim Østrøm, mobil 2280 5622/e-mail
kio@danskerhverv.dk
Vedhæftede filer
Information om Dansk Erhverv
Følg pressemeddelelser fra Dansk Erhverv
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Erhverv
Virksomheder skruer op for firmajulegaverne2.12.2008 16:45:51 CET | Pressemeddelelse
En ny medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at mange virksomheder giver medarbejderne større julegaver end sidste år.
Dansk økonomi tackler presset godt9.10.2008 14:57:33 CEST | Pressemeddelelse
Trods fald i eksporten er der fortsat overskud på handelsbalancen på 2,7 mia, takket være vores nærmeste naboer.
Poul-Erik Pedersen genvalgt som formand for Dansk Erhverv15.5.2008 14:15:32 CEST | Pressemeddelelse
Dansk Erhverv har i dag valgt sin nye bestyrelse.
1.300 deltagere til Dansk Erhvervs Årsdag15.5.2008 13:55:32 CEST | Pressemeddelelse
Dansk Erhverv slår i dag dørene op til Danmarks største årsdag for erhvervslivet i Bella Center med fokus på ansvarlighed.
Postdistributører går sammen om ny brancheforening 2.5.2008 10:13:14 CEST | Pressemeddelelse
Tre af de største danske aktører inden for postdistribution er nu gået sammen om at stifte brancheforeningen Danske avis-, post- og reklamedistributører (DAPOR)