
1.300 deltagere til Dansk Erhvervs Årsdag
1.300 deltagere til Dansk Erhvervs Årsdag
Dansk Erhverv slår i dag dørene op til Danmarks største årsdag for erhvervslivet i Bella Center. Flere end 1.300 deltagere møder op til arrangementet, der sætter fokus på erhvervslivets ansvarlighed under overskriften Doing well by doing good.
”Virksomhederne arbejder med ansvarlighed, fordi der er penge at tjene på det. Sådan lyder det korte svar i en undersøgelse, som Dansk Erhverv har foretaget blandt 700 medlemmer. Derfor siger vi også Doing well by doing good. At udvise ansvarlighed betyder flere penge i kassen,” siger adm. direktør i Dansk Erhverv Jens Klarskov.
”Derudover svarer virksomhederne også, at der er et ydre pres fra de ansatte, kunderne og omgivelserne, der gør, at ansvarlighed betaler sig. Og ud af de virksomheder, der arbejder med ansvarlighed, forventer to ud af tre, at arbejdet med ansvarlighed vil være mere omfattende om fem år. Det her er altså ikke et modefænomen, der slutter i overmorgen.”
Blandt deltagerne i Bella Center er statsminister Anders Fogh Rasmussen, ministre, medlemmer af Folketinget, repræsentanter for diplomatiet og en lang række medlemsvirksomheder.
I alt er over 1.300 deltagere mødt op for at høre blandt andre Zac Goldsmith, chefredaktør for The Ecologist og parlamentskandidat for de konservative i England, give sit bud på, hvad ansvarlighed betyder for de danske virksomheder.
”Jeg ved godt, at jeg har givet mig selv en umulig opgave. Men jeg bliver ikke tilfreds, før verden er ændret totalt,” har Zac Goldsmith tidligere sagt til den engelske avis The Guardian. Zac Goldsmith støtter gennem en række fonde miljøbeskyttelse og bæredygtige projekter.
Dansk Erhverv præsenterer på Årsdagen fire anbefalinger om ansvarlighed:
1. Ansvarlighed skal bruges strategisk
Hvis virksomheder vil have mest muligt ud af deres arbejde med ansvarlighed, skal det tænkes ind i virksomhedens strategi og forretningsplan. Jo tættere ansvarlighed er på kerneforretningen, jo større positivt udbytte får virksomheden af sin indsats.
2. Ansvarlighed skal ses som en proces
En virksomhed kan aldrig blive 100 procent ansvarlig, da man hele tiden kan tage flere skridt, små som store, i den rigtige retning. Virksomheder skal anerkendes for det, de gør inden for ansvarlighed, og ikke straffes for det, de ikke gør.
3. Ansvarlighed kan udvises på mange måder
Der er mange måder at udvise ansvarlighed på, og den ene er ikke mere rigtig end den anden. Det er op til den enkelte virksomhed, hvordan man vil gribe udfordringen an inden for områder som fastholdelse og rekruttering af arbejdskraft, klima og miljø, og international leverandørstyring.
4. Ansvarlighed skal være frivillig
Området skal ikke reguleres med bindende kvoter eller tvungne mærkningsordninger. Til gengæld er Dansk Erhverv positivt indstillet over for – og bidrager også selv med – rådgivning, udbredelse af best practices og udvikling af værktøjer, der kan hjælpe virksomhederne med at udvise ansvarlighed.
For yderligere information kontakt kommunikationschef Carlos Villaro Lassen på mobil 4078 2627.
Information om Dansk Erhverv
Følg pressemeddelelser fra Dansk Erhverv
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Erhverv
Rabatkupon-cirkus på vej til Danmark8.12.2008 16:00:51 CET | Pressemeddelelse
Dansk Erhverv og Forbrugerrådet advarer mod at gøre rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer lovlige i Danmark.
Virksomheder skruer op for firmajulegaverne2.12.2008 16:45:51 CET | Pressemeddelelse
En ny medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at mange virksomheder giver medarbejderne større julegaver end sidste år.
Dansk økonomi tackler presset godt9.10.2008 14:57:33 CEST | Pressemeddelelse
Trods fald i eksporten er der fortsat overskud på handelsbalancen på 2,7 mia, takket være vores nærmeste naboer.
Poul-Erik Pedersen genvalgt som formand for Dansk Erhverv15.5.2008 14:15:32 CEST | Pressemeddelelse
Dansk Erhverv har i dag valgt sin nye bestyrelse.
Postdistributører går sammen om ny brancheforening 2.5.2008 10:13:14 CEST | Pressemeddelelse
Tre af de største danske aktører inden for postdistribution er nu gået sammen om at stifte brancheforeningen Danske avis-, post- og reklamedistributører (DAPOR)