1,2 millioner børn – 6.000 om dagen - kan dø i takt med at COVID-19 ødelægger skrøbelige sundhedssystemer

6.000 børn vil dagligt miste livet som følge af Corona de næste seks måneder. De mange dødsfald kommer oveni de 2,5 millioner børn, der i forvejen dør i løbet af et halvt år. En stigning, der svarer til en tredjedel. Stigningen sker på gund af, at COVID-19 pandemien fortsat svækker sundhedssysteme.

”Den her analyse bekræfter min værste frygt. Vi har i UNICEF advaret mod lige præcis det her i månedsvis, og nu ser vi Coronaen kræve børns liv. Det er så frygteligt, men vi samtidig er det vigtigt at sige, at vi kan gøre noget. Vi kan støtte de skrøbelige sundhedssystemer, vi kan få medicin frem, og vi kan levere rent vand og sæbe, så vi kan stoppe smitten. Men det kræver, at verdenssamfundet virkelig træder til,” siger Karen Hækkerup, generalsekretær i UNICEF.

Det er første gang i årtier, at dødeligheden for børn under fem år kan stige. Det drejer sig bogstaveligt talt om millioner af små børns liv.

”At vi nu bevæger os baglæns - efter års fremgang – det er næsten ikke til at bære. Vi mister allerede alt for mange børn hver dag, og at 6.000 yderligere om dagen skal miste livet, det skal vi gøre alt hvad vi kan, for at undgå,” siger Karen Hækkerup.

Analysen udgives fra Johns Hopkins udgives natten til onsdag i Lancet Global Health Journal. I det værst tænkelige scenarie fra analysen af 118 lav- og middelindkomstlande, forudses det at de 1,2 millioner børn kan miste livet over de næste seks måneder, grundet suspenderinger eller udskydelse af planlagte sundhedstiltag. Omkring 56.700 gravide kvinder kan miste livet i samme periode.

Uden akut handling, vil manglen på basale sundhedsydelser grundet COVID-19 være mere katastrofal for mødre og børn end sygdommen selv.

I lande med allerede svage sundhedssystemer, har COVID-19 forårsaget brud på forsyningskæder og mangel på både finansielle og menneskelige ressourcer. Hertil kommer, at besøg på sundhedsklinikkerne er faldet under lockdown pga. udgangsforbud, mangel på transportmuligheder, samt lokalsamfunds frygt for at gå til lægen og risikere spredning af smitten.

Rapporten analyserer tre scenarier for krisens indflydelse på nationale sundhedssystemer. Den advarer om, at hvis antallet af tiltag der søger at forbedre sundheden reduceres med omkring 45%, risikeres der en stigning i antallet af antal døde under fem år på 44,7%, samt en stigning på 38,6% i antallet af gravide der dør, hver måned. Denne stigning vil være katastrofal. Den største stigning i den yderligere børnedødelighed vil skyldes at flere børn bliver underernærede, samt manglende behandling for neonatal sepsis eller lungebetændelse.

Ud over den forudsete stigning i børnedødelighed, er UNICEF dybt bekymrede for de mange andre konsekvenser COVID-19 pandemien kan have på børn:

• 99% af børn og unge under 18 år (2,34 mia.) bor i lande med begrænsninger af bevægelighed, eksempelvis udgangsforbud.
  • Over 1,3 mia. elever – det svarer til omkring 74% - går ikke i almindelig skole.
  • 40% af verdens familier har ikke mulighed for, at vaske deres hænder med sæbe i hjemmet.
  • 370 millioner børn i 143 lande går glip af måltider på skolen, som de ellers er afhængige af.
  • Over 117 millioner børn går glip af deres vacciner mod mæslinge, i takt med at vaccinationsprogrammer må suspenderes, for at undgå yderligere spredning af COVID-19.

UNICEF udsendte tirsdag en akut appel på syv milliarder kroner til verdens regeringer, offentligheden, donorer og den private sektor og bede dem stå sammen med UNICEF i arbejdet for at afhjælpe krisen, komme videre efter den og nytænke den verden vi lever i. Det skal vi gøre på tre ben:

• Afhjælpe: Vi må handle nu, for at stoppe spredningen af smitten, hjælpe de syge og beskytte de mennesker der risikerer deres eget liv for at hjælpe andre.
  • Komme videre: Selv når pandemien aftager, vil alle lande fortsat skulle arbejde for at mindske spredningen af sygdommen og de konsekvenser den bringer med sig. Hertil skal vi adressere de skader pandemien har skabt. Lokalsamfund skal samarbejde, også på tværs af grænser, for at genopbygge samfundet og undgå at sygdommen vender tilbage.
  • Nytænke:Vi har lært af COVID-19 pandemien, at vores systemer og politikker skal skabes så de beskytter folk altid, ikke kun i krisetider. Det er vores ansvar at designe den verden vi ønsker i morgen.

Pressechef Peter Lykke Lind. Tlf. 30531916, mail: pllind@unicef.dk