Russisk roulette med dæktætning slut

”Det er med stor glæde og tilfredshed, at vi i Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen Danmark hilser de nye regler velkomne,” udtaler branchedirektør Volker Nitz.
Færdselsstyrelsen har netop på deres hjemmeside offentliggjort en revision af Vejledning om syn af køretøjer, som især på dækområdet har fået en kraftig og tiltrængt overhaling.
Branchedirektør Volker Nitz uddyber: ”Vi har i meget lang tid efterspurgt mere detaljerede regler på dækområdet, da netop dækket, efter vores overbevisning, er køretøjets vigtigste sikkerhedskomponent. Dækket skal, såvel som andre sikkerhedskomponenter, repareres fagmæssigt korrekt og ikke, som hver enkelt finder bedst. Især anvendelse af propper til permanent reparation er desværre noget, som stadig florerer i stor stil, og som kun hører hjemme på langsomt kørende køretøjer, ikke på person- og varebiler. Det er heldigvis nu officielt, at det ikke er tilladt ifølge den nye Vejledning om syn af køretøjer. Og det var på høje tid, for vi kan konstatere, at denne form for forkert tætning i stigende grad også anvendes som en let løsning til lastbiler og busser, hvilket vi tidligere har sammenlignet med det at spille russisk roulette.”
Klare og tydelige definitioner
Såvel som i Teknologisk Instituts standard TI-2044 og i STRO Databogen, som alle der arbejder med dæk og fælge bør være bekendt med, er der nu også kommet tilsvarende klare definitioner i Vejledningen om syn af køretøjer. Herefter kan man ikke længere diskutere, hvad der er en beskadigelse, en permanent reparation, en nødtætning eller en præventiv tætning af et dæk.
Høringssvar taget til efterretning
”Forud for ændringerne har Færdselsstyrelsen blandt andre inviteret Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen til at indgive høringssvar, og jeg er umådelig glad for, at vores anbefalinger er taget til efterretning. Især problematikkerne om brugen af propper og forskellige midler til præventiv tætning af dæk på de tunge køretøjer, er noget som vi har udtrykt stærk bekymring overfor ved flere lejligheder og nu er det heldigvis ikke længere tilladt. At vi så ovenikøbet har fået klare definitioner på plads med referencer til branchens standarder og vejledninger gør, at der ikke længere kan være tvivl om, hvad der er rigtigt og dermed tilladt, og hvad der forbudt,” siger Volker Nitz, som samtidigt informerer om, at klarere regler og definitioner på fælgområdet også vil være noget, som dækbranchen målrettet vil arbejde med i det nye år i samarbejde med en ny sektion for dæk- og fælggrossister under Dæk Specialisternes Landsforening.
------------------------------------------------------------------
Hvornår er et dæk beskadiget?
Beskadigelsen af dæk kan bestå i:
• Brud eller skade på dækkets bærende eller lufttætte lag
• Stik- eller snitskader
• Revner i gummiet, der går ind til den indre opbygning i stål, nylon eller lignende
• Lokale udbulinger, som indikerer indre fejl i dækkets opbygning
Hvad er en reparation?
Reparation af dæk inddeles i:
• Permanent reparation
• Nødtætning
• Præventiv tætning
Hvordan må man reparere?
Permanent reparation
De eventuelle forskrifter, som dækfabrikanten har angivet, skal overholdes.
Ved reparation af dæk skal de generelle bestemmelser i STRO databogen samt
reparationsstandard TI-2044 følges.
Nødtætning
Indsprøjtning af tætningsmiddel samt udefra foretagne propninger anses ikke
for permanent reparation, men er kun nødtætning til kørsel til nærmeste fagmand,
jf. bilfabrikantens anvisninger.
Nødtætning af dæk på lastbiler, busser og påhængskøretøjer er ikke tilladt.
Præventiv tætning
Tilføring af tætningsmiddel til præventiv tætning af dæk er ikke tilladt.
Dog undtaget dæk monteret på køretøjer med en tilladt hastighed på ikke over
40 km/t.
Kilde: Vejledning om syn af køretøjer, januar 2018, punkt. 8.02.001.
Nøgleord
Kontakter
Direktør Volker Nitz, tlf. 39 63 97 79, vn@dbdk.dk
Billeder
Information om Rådet for Større Dæksikkerhed
Rådet for Større Dæksikkerhed blev etableret i 1991 med det formål, at udbrede og højne forbrugernes samt offentlige instansers kendskab til dæk og de dermed forbundne sikkerhedsaspekter på en almennyttig og mærkeneutral basis.
Det er endvidere målet at udbrede kendskabet til bestemmelser og lovgivning for herigennem at medvirke til større trafiksikkerhed.
Rådet består af repræsentanter fra FDM, Teknologisk Institut, Politiet, Dækimportørforeningen, Dæk Specialisternes Landsforening og Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk.
Følg pressemeddelelser fra Rådet for Større Dæksikkerhed
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Rådet for Større Dæksikkerhed
Stil krav til værkstedet – det gælder din sikkerhed4.1.2018 09:11:35 CET | Pressemeddelelse
Pr. 1. januar 2018 er der kommet nye krav til værkstederne, når din bils dæk skal repareres. Dette er til gavn for både dig og trafiksikkerheden, men du skal stille krav til værkstedet, så reglerne følges. En umiddelbar uskyldig punktering kan være farlig for dig og dine passagerer, hvis den ikke repareres korrekt.
Barren hæves med nye vejledninger, nye retningslinjer og nye standarder for dæk og fælge23.8.2017 14:18:27 CEST | Pressemeddelelse
Øget fokus på teknik, ergonomi og standarder til gavn for virksomheden, medarbejderen og forbrugeren.
Sikker ferie! – Husk gummiet19.6.2017 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Pas, penge og billetter – ferien er i hus! Men er den nu også det? Hvad enten ferien går til sydens sol med fly eller rundt i Danmark og Europa i bil, så kan dækkene på køretøjet spille en meget væsentligt rolle for en sikker og succesrig ferieoplevelse.
”Sænk farten” – helt rigtigt, men glem ikke bilens dæk31.3.2017 14:28:00 CEST | Pressemeddelelse
Hos Rådet for Større Dæksikkerhed giver vi vores fulde opbakning til kampagnen "Sænk Farten - før det er for sent" som Rådet for Sikker Trafik og 85 kommuner sætter i gang på mandag. Farten er i høj grad en udslagsgivende faktor i forbindelse med alt for mange uheld, men også bilens dæk kan være kraftigt medvirkende til at gøre en forskel.
Spiller du russisk roulette?12.10.2016 13:11:00 CEST | Pressemeddelelse
Når talen falder på det bizarre ”spil” russisk roulette, så husker de fleste sikkert den berømte scene med Christopher Walken i filmen The Deer Hunter. Én patron sættes i tromlen på en revolver, tromlen drejes, og så trykker man på aftrækkeren med revolveren rettet mod sit hoved, mens man håber det bedste. Og hvad i alverden har det med lastbiler og dæk at gøre?