føtex gør plads til lokale varer i alle landets varehuse

Siden føtex sammen med entreprenørvirksomheden Go Local i 2014 introducerede lokale varer på hylderne i føtex food, har kunderne kun efterspurgt flere danske varer, hvor fokus på kvalitet, smag, håndværk og traditioner er i højsædet. Derfor afsætter føtex nu plads til lokale varer i alle landets næsten 100 føtex-varehuse, så kunderne, lige meget hvor i landet de er, kan gå i den lokale føtex og købe kvalitetsvarer fra nærområdet.
Med det nye initiativ og det landsdækkende kædekoncept 'Smag det lokale' forsøger føtex at imødekomme den stigende efterspørgsel på lokale varer, og samtidig gøre dem lettilgængelige for kunderne.
- Vi oplever i stigende grad, at vores kunder efterspørger lokale varer og har fokus på kvalitet, bæredygtighed og nærhed. Det betyder meget for vores kunder, at de kender det område, varerne kommer fra, fortæller Tore Nederland, sortiments- og projektchef i føtex.
Siden føtex udvidede sortimentet af lokale varer i de første varehuse, stod det hurtigt klart, at efterspørgslen var landsdækkende.
- Det er rigtig stort, at vi nu kan sige, at vi er landsdækkende med konceptet 'Smag det lokale'. Kunderne efterspørger lokale varer i stor stil, men ikke alle bor lige i nærheden af en gårdbutik med specialvarer. Vi er derfor stolte af, at vi i den grad gør lokale varer tilgængelige for vores kunder, siger Tore Nederland.
Lokale varer fra alle egne af Danmark
Med konceptet 'Smag det lokale' øger føtex og Go Local kendskabet til lokale fødevarer fra små producenter. I hver føtex er der cirka 20 forskellige lokale producenter og omkring 70 forskellige varer. Det store udvalg af lokale varer skal være med til at skabe mangfoldighed i butikken, hvor der både er plads til de helt store spillere og små, lokale producenter.
En af de producenter som bl.a. leverer varer til føtex, er Æblespecialisterne. Ægteparret Malene Grønlund og Peder Jensen fra Silkeborg står bag virksomheden, der med afsæt i gamle danske æblesorter producerer æblespecialiteter som fx æblesmør og æblechutney. For Æblespecialisterne betyder det meget at være på hylderne i føtex.
- Vi kommer helt anderledes bredt ud med vores varer i stedet for kun at sælge til specialbutikker, som vi har været vant til. Det er meget vigtigt for os at nå de kunder, som handler dagligt, for det er jo ikke alle, der vil køre tre kilometer ned ad en grusvej for at købe dansk æblesmør, forklarer Malene Grønlund.
Om 'Smag det lolake
Læs om producenter og samarbejet med Go Local på www.føtex.dk under 'Smag det lokale'
Kontaktinformation
føtex - Tore Nederland, sortiments- og projektchef i føtex: 8778 5510, tore.nederland@foetex.dk
Go Local - Bjarne Agger Sidelmann, direktør i Go Local, 2116 2655, bjarne@golocalfood.dk
Æblespecialisterne - Malene Grønlund Nielsen, 2940 6696, kontakt@aeblespecialisterne.dk
Kontakter
Group CommunicationDansk Supermarked Group
Tlf:8778 5002press@dsg.dkMads Hvitved GrandKommunikationsdirektør
Tlf:29 65 45 66mhg@dsg.dkBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Køb billetter til Grøn 2025 i Bilka, Netto og føtex3.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group støtter igen i år Muskelsvindfondens arbejde og gør det muligt at købe billetter til Grøn Koncert, når du handler i deres butikker.
Bilka udvider sin hjemmelevering markant og tester ny version af BilkaToGo PickUp1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Bilka har i 2025 tilføjet et stort tocifret antal postnumre til listen over byer, der kan benytte sig af BilkaToGo Hjemmelevering. Men ambitionerne er større, og Bilka ønsker at nå ud til endnu flere danskere, og derfor er de nu klar med endnu et tiltag – BilkaToGo PickUp Stigsborg.
føtex og Bilka tilpasser sig kundernes ændrede alkoholvaner med nyt sortiment28.3.2025 11:14:36 CET | Pressemeddelelse
Bilka og føtex er til for kunderne, og som direkte respons på livsstilsændringer og nye behov introducerer føtex og Bilka nu et stort sortiment af vinflasker i halv størrelse samt flere alkoholfrie alternativer.
Salling Group når ud til endnu flere kunder med godkendelse af COOP-aftale26.3.2025 11:53:00 CET | Pressemeddelelse
Netto og føtex rykker ind på nye adresser på tværs af Danmark, efter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen netop har godkendt aftalen, der ender med en overdragelse af 33 COOP-butikker og projekter til Salling Group.
Salling Group styrker ledelsen med to markante profiler11.3.2025 14:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med to nyoprettede stillinger i topledelsen understreger Salling Group ambitionerne om et styrket kundefokus, innovation, investeringer og opkøb som en del af Aspire 28.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum