Danskerne vil have tøj og elektronik i julegave

Via Det Store Pakkespil på spil.bilka.dk har 8.301 danskere givet et indblik i deres juleønsker og planer for gaveindkøb i år.
Det er sådan, at når kalenderen viser 1. december er de fleste danskere (55 %) allerede gået i gang med julegaveindkøbene, og størstedelen forventer at være helt færdige i midten af december (53%). 23% forventer at købe de sidste gaver lige før den 24. december.
Flere end halvdelen (62 %) forventer at bruge det samme beløb på julegaver i år som sidste år. 20% forventer at bruge flere og 15% forventer at bruge færre.
Bedsteforældre bruger flest penge på gaver
De mest aktive med dankortet i julemåneden er de midaldrende. Det er dem, der bruger fleste penge på julegaver. 31% af de 40-59-årige forventer at give for mere end 4.000 kr. gaver i år. Det samme gælder for 13 % af de 19-39-årige. De, som bruger færrest penge, er de unge. 53 % af danskere under 19 år forventer at bruge mindre end 1.000 kr. på julegaver. Og det er ikke så mærkeligt, mener direktør for e-handel i Dansk Supermarked, Kenneth Nielsen.
- Tallene indikerer, at det er bedsteforælder-segmentet, der bruger flest penge på julegaver. Og det giver meget god mening, at mennesker med en stor familie køber flere gaver, siger han.
Hvad du ønsker, skal du få
Det lader også til, at danskerne bliver glade og tilfredse med gaverne under træet i år - for Bilka.dk's undersøgelse viser, at der er fin overensstemmelse mellem, det, danskerne ønsker sig og det, de planlægger at give - med en enkelt undtagelse:
- Der er den lille forskel, at legetøj ikke er med på top 10 over danskernes ønsker i vores undersøgelse. Til gengæld ligger det som nr. 2 over de ting, vi vil give. Det skyldes naturligvis, at det primært er voksne, som har besvaret spørgeskemaet. Salget af legetøj på Bilka.dk er vokset eksplosivt over de seneste år, og her i december forventer vi en trecifret vækst i salget af legetøj på Bilka.dk, siger Kenneth Nielsen.
Top 10 på danskernes ønskesedler 2014:
- Tøj
- Elektronik
- Personlig pleje
- Køkkentilbehør
- Indretning
- Rejser og oplevelser
- Bøger
- Hobby
- Film
- Musik
Top 10 på danskernes julegave-indkøbsliste 2014:
- Tøj
- Legetøj
- Personlig pleje
- Elektronik
- Køkkentilbehør
- Spil og bøger
- Indretning
- Film
- Rejser og oplevelser
- Musik
Vi handler både i webshops og i fysiske butikker
77 % af danskerne forventer at købe en eller flere julegaver på nettet, men de fysiske butikker har stadig godt fat i os, for det er kun 10 %, der forventer at købe halvdelen eller flere julegaver online.
45 % forventer at købe lige så mange gaver på nettet, som sidste år, mens 19 % forventer at købe flere. 16 % køber færre. 20 % forventer at online-shoppe julegaver for cirka det samme beløb som sidste år.
Top fem over de julegaver, der købes online:
- Tøj
- Elektronik
- Legetøj
- Bøger
- Film
Om undersøgelsen
Bilka.dk har i perioden 28. november - 1. december 2014 bedt deltagere i Det Store Pakkespil at besvare et spørgeskema om deres forventninger og traditioner omkring julen.
Om respondenterne
Køn
Kvinder 5.560
Mænd 2.741
I alt 8.301
Alder
Under 13 år 283
13-18 år 1.003
19-29 år 2.201
30-39 år 1.901
40-49 år 1.704
50-59 år 838
60-69 år 299
70-79 år 32
80-89 år 4
Ikke besvaret: 36
Geografisk område
Region Hovedstaden 1.567
Region Sjælland 1.284
Region Syddanmark 1.986
Region Midtjylland 2.431
Region Nordjylland 1.033
Om Det Store Pakkespil på Bilka.dk
Bilkas Store Pakkespil kan spilles via en smartphone og på nettet. På http://spil.bilka.dk/ indtaster man sit mobilnummer. Herefter modtager man en sms med et link, der giver adgang til spillet. Det Store Pakkespil har over 100.000 præmier til en samlet værdi på mere end 2,5 mio. kr.
Indtil videre har flere end 240.000 unikke brugere spillet 1,5 mio. spil på Det Store Pakkespil, der kører frem til 31.12.2014.
Kontaktinformation
Pressechef Mads Hvitved Grand telefon: 29 65 45 66 e-mail mhg@dsg.dk .
Resultaterne fra vedhæftede undersøgelse kan frit anvendes, så længe Bilka.dk angives som kilde.
Kontakter
Group CommunicationDansk Supermarked Group
Tlf:8778 5002press@dsg.dkMads Hvitved GrandKommunikationsdirektør
Tlf:29 65 45 66mhg@dsg.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Netto og føtex med topplaceringer i international brand-analyse20.5.2025 08:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Både føtex og Netto har opnået fornemme placeringer i en brand-undersøgelse, som sender de to dagligvarekæder på en henholdsvis stærk anden- og femteplads blandt danske brands.
Knækbrød, ymerdrys og panko: Salling Group lancerer nye produkter lavet af overskudsbrød20.5.2025 08:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Med fire nye produkter lavet af overskudsbrød tager Salling Group et nyt skridt i kampen mod madspild.
Bilka gør det enkelt at følge kriseråd16.5.2025 07:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Kun omkring én ud af tre danskere har fulgt myndighedernes opfordring om at have et lille hjemmelager af mad og drikke, der kan række tre dage. Nu gør Bilka det lettere for kunderne at følge opfordringen ved at samle de anbefalede varer i en kasse, der let og hurtigt kan hentes færdigpakket i Bilka eller leveres hjemme på kundernes dørtrin.
Bilka sætter kurs mod eldreven hjemmelevering9.5.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på klimamål.
Nu kan du få målt dit blodtryk i Netto6.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I uge 19 lancerer Hjernesagen og Salling Group et nyt skridt i arbejdet for at forbedre danskernes sundhed og forebygge stroke. Her vil man for første gang invitere kunderne i udvalgte Netto-butikker til gratis blodtryksmåling og en snak om farerne ved forhøjet blodtryk.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum