Salling Group

Danskerne vil have tøj og elektronik i julegave

Del
Her kan du se, om de får det. Bilka.dk har spurgt 8.301 spillere i Det Store Pakkespil om deres ønsker og forventninger til julen 2014

Via Det Store Pakkespil på spil.bilka.dk har 8.301 danskere givet et indblik i deres juleønsker og planer for gaveindkøb i år.

Det er sådan, at når kalenderen viser 1. december er de fleste danskere (55 %) allerede gået i gang med julegaveindkøbene, og størstedelen forventer at være helt færdige i midten af december (53%). 23% forventer at købe de sidste gaver lige før den 24. december.

Flere end halvdelen (62 %) forventer at bruge det samme beløb på julegaver i år som sidste år. 20% forventer at bruge flere og 15% forventer at bruge færre.

Bedsteforældre bruger flest penge på gaver

De mest aktive med dankortet i julemåneden er de midaldrende. Det er dem, der bruger fleste penge på julegaver. 31% af de 40-59-årige forventer at give for mere end 4.000 kr. gaver i år. Det samme gælder for 13 % af de 19-39-årige. De, som bruger færrest penge, er de unge. 53 % af danskere under 19 år forventer at bruge mindre end 1.000 kr. på julegaver. Og det er ikke så mærkeligt, mener direktør for e-handel i Dansk Supermarked, Kenneth Nielsen.

- Tallene indikerer, at det er bedsteforælder-segmentet, der bruger flest penge på julegaver. Og det giver meget god mening, at mennesker med en stor familie køber flere gaver, siger han.

Hvad du ønsker, skal du få

Det lader også til, at danskerne bliver glade og tilfredse med gaverne under træet i år - for Bilka.dk's undersøgelse viser, at der er fin overensstemmelse mellem, det, danskerne ønsker sig og det, de planlægger at give - med en enkelt undtagelse:

- Der er den lille forskel, at legetøj ikke er med på top 10 over danskernes ønsker i vores undersøgelse. Til gengæld ligger det som nr. 2 over de ting, vi vil give. Det skyldes naturligvis, at det primært er voksne, som har besvaret spørgeskemaet. Salget af legetøj på Bilka.dk er vokset eksplosivt over de seneste år, og her i december forventer vi en trecifret vækst i salget af legetøj på Bilka.dk, siger Kenneth Nielsen.

Top 10 på danskernes ønskesedler 2014:

  1. Tøj
  2. Elektronik
  3. Personlig pleje
  4. Køkkentilbehør
  5. Indretning
  6. Rejser og oplevelser
  7. Bøger
  8. Hobby
  9. Film
  10. Musik

Top 10 på danskernes julegave-indkøbsliste 2014:

  1. Tøj
  2. Legetøj
  3. Personlig pleje
  4. Elektronik
  5. Køkkentilbehør
  6. Spil og bøger
  7. Indretning
  8. Film
  9. Rejser og oplevelser
  10. Musik

Vi handler både i webshops og i fysiske butikker

77 % af danskerne forventer at købe en eller flere julegaver på nettet, men de fysiske butikker har stadig godt fat i os, for det er kun 10 %, der forventer at købe halvdelen eller flere julegaver online.

45 % forventer at købe lige så mange gaver på nettet, som sidste år, mens 19 % forventer at købe flere. 16 % køber færre. 20 % forventer at online-shoppe julegaver for cirka det samme beløb som sidste år.

Top fem over de julegaver, der købes online:

  1. Tøj
  2. Elektronik
  3. Legetøj
  4. Bøger
  5. Film

Om undersøgelsen

Bilka.dk har i perioden 28. november - 1. december 2014 bedt deltagere i Det Store Pakkespil at besvare et spørgeskema om deres forventninger og traditioner omkring julen.

Om respondenterne

Køn

Kvinder 5.560

Mænd 2.741

I alt 8.301

Alder

Under 13 år 283

13-18 år 1.003

19-29 år 2.201

30-39 år 1.901

40-49 år 1.704

50-59 år 838

60-69 år 299

70-79 år 32

80-89 år 4

Ikke besvaret: 36

Geografisk område

Region Hovedstaden 1.567

Region Sjælland 1.284

Region Syddanmark 1.986

Region Midtjylland 2.431

Region Nordjylland 1.033

Om Det Store Pakkespil på Bilka.dk

Bilkas Store Pakkespil kan spilles via en smartphone og på nettet. På http://spil.bilka.dk/ indtaster man sit mobilnummer. Herefter modtager man en sms med et link, der giver adgang til spillet. Det Store Pakkespil har over 100.000 præmier til en samlet værdi på mere end 2,5 mio. kr.

Indtil videre har flere end 240.000 unikke brugere spillet 1,5 mio. spil på Det Store Pakkespil, der kører frem til 31.12.2014.




Kontaktinformation

Pressechef Mads Hvitved Grand telefon: 29 65 45 66 e-mail mhg@dsg.dk .

Resultaterne fra vedhæftede undersøgelse kan frit anvendes, så længe Bilka.dk angives som kilde.

Kontakter

Billeder

Vedhæftede filer

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye