Netto lægger sit madspild frem som den første kæde i Norden

Hver eneste dag når en masse madvarer aldrig frem til kassen i Netto, men bliver i stedet kørt ud af bagdøren til biogas og dyrefoder. Det sker, fordi madvaren eller emballagen er beskadiget, eller fordi den ikke er blevet solgt før udløbsdatoen. I 2016 løb det samlede madspild op i 17.000 tons i Netto. Tallet lægger Netto nu åbent frem, som den første kæde i Norden, for at få en debat om det fælles problem, vi har i Danmark.
- Alt for meget mad bliver spildt - også af os i Netto, og det har vi det ikke godt med. Men selv om vi gerne vil, så kan vi ikke løse det alene. Vi lægger nu vores tal for madspild frem for at skabe opmærksomhed om et problem, som vi er nødt til at løse i et bredt fælleskab mellem forbrugere, branche og politikere. Samtidig forpligter vi os til en 50 % reduktion frem mod 2030 i tråd med FN's globale mål, siger Brian Seemann, landedirektør for Netto i Danmark.
Netto har haft fokus på madspild igennem flere år. Det har betydet, at Netto har sænket sit madspild med 10 % siden 2014 og igangsat en stribe konkrete indsatser:
NYT INITIATIV : www.madspildsideer.dk Netto og en række madspildseksperter beder danskerne om gode ideer til innovative måder at bekæmpe madspilds på: i hjemmet, i detailbranchen og på samfundsplan. De bedste ideer samles og lægges frit frem til inspiration i branchen, i de danske stuer og til de relevante ministre. Initiativet lanceres torsdag 16. marts 2017.
EKSISTERENDE INITIATIV : Strategisk samarbejde med fødevareBanken. fødevareBanken modtager overskudsmad fra Netto og videredistribuerer det til lokale væresteder eksempelvis varmestuerne hos Kirkens Korshær.
EKSISTERENDE INITIATIV : Nettos interne indsatsstyrke mod spild. Uddanner personalet i butikkerne i at nedbringe deres affald gennem bedre styring af varebestillinger m.m.
EKSISTERENDE INITIATIV : Madspildsapp'en 'Mad skal spises'. Forbrugere kan via app'en finde varer, der nærmer sig sidste salgsdato og derfor er stærkt nedsat i pris. Brugere og personale kan lægge gode tilbud ud på app'en, både i Netto og i andre dagligvarekæder. App'en er allerede downloadet mere end 125.000 gange.
- Selv om vi har gjort meget allerede og har gode erfaringer, så bliver det en kæmpe udfordring at nedbringe spildet med 50%. Derfor har vi brug for hjælp til nye ideer, og vi vil også gerne i dialog med vores kunder om deres forventninger til os. Til gengæld lover vi at måle vores madspild hvert år, dokumentere det og vise det fremskridt, vi når sammen med vores kunder, vores leverandører, branchen og politikere. Også selv om det er svært, siger Brian Seemann.
Generelle tal om madspild
Hvert år smider vi 700.000 tons mad ud.ï§ Husholdningernes madspild udgør 260.000 tons pr. år. ï§
I servicesektoren er der et årligt madspild på 227.000 tons, heraf 163.000 tons fra detailhandlen, 29.000 tons fra hoteller og restauranter og 31.000 tons fra institutioner og storkøkkener
Fødevareindustrien står for et årligt madspild på 133.000 tons.ï§
Primærproduktionens madspild udgør 100.000 tons pr. år.
Kontaktinformation
Brian Seemann, landedirektør i Netto - via Group Communication på 87 78 50 02
Kontakter
Group CommunicationDansk Supermarked Group
Tlf:8778 5002press@dsg.dkMads Hvitved GrandKommunikationsdirektør
Tlf:29 65 45 66mhg@dsg.dkBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
føtex sætter ambitiøse sundhedsmål for 203011.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med fokus på Nøglehulsmærkede varer samt mindre sukker og fedt i det samlede varesortiment vil føtex gøre det lettere for kunderne at træffe et sundere valg.
Erfaren detailprofil skal styrke Netto i Tyskland10.6.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er en erfaren leder med erfaring fra både dagligvarebranchen og den internationale scene, der får ansvaret for at styrke udviklingen af Salling Groups tyske forretning, Netto.
Salling Group gør klar til Danmarks største firmafest med rekordmange deltagere6.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
25.000 Salling Group-medarbejdere sætter søndag 8. juni kurs mod hovedkontoret i Aarhus, hvor der henover hele dagen holdes fest med nogle af landets største kunstnere til allin25.
Salling Groups opkøb af Rimi Baltic gennemført2.6.2025 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største dagligvarekoncern har netop gennemført virksomhedens største opkøb nogensinde, efter ejerskabet over Rimi Baltic i dag har skiftet hænder. Det betyder, at Salling Group per dags dato vil være tilstede i seks europæiske lande.
Salling Group justerer ledelsesstrukturen til ny strategi28.5.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Omsætningen hos landets største dagligvarekoncern, Salling Group, er over de seneste år vokset markant. Med ambitioner om yderligere vækst, også udenfor Danmarks grænser, justerer virksomheden nu sin ledelsesstruktur med fokus på de geografiske områder, hvor virksomheden er til stede.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum