Dansk Supermarked Group lægger tal for madspild åbent frem

Hvert år bliver der smidt mere end 700.000 ton madvarer ud i Danmark. Selv om husholdningerne står for den største andel, finder der også et betydeligt madspild sted i dagligvarehandlen. Det spild tager Dansk Supermarked Group nu kampen op imod ved som de første i Norden at fremlægge koncernens tal for madspild og samtidig sætte mål om en halvering.
For nylig satte Netto tal på sit årlige madspild og fik dermed madspild på agendaen i Danmark, og nu følger Bilka og føtex efter. Dansk Supermarked Group kasserede sidste år 33.400 ton mad, hvoraf Netto som den største kæde med flest butikker står for den største andel på 17.600 ton i 2016. føtex ligger på 10.500 ton, mens Bilka står for 4.700 ton. Tilbage er en lille andel madvarer, som går tabt centralt i koncernen eller i de to Salling stormagasiner.
- Af alle de madvarer, vi køber ind på et år, spildes der godt 2,5%. Det er trods alt en forholdsvis lille del, der ikke bliver solgt. Alligevel er 33.400 ton jo en voldsomt mængde madspild, og det har vi det ikke godt med, siger Mads Hvitved Grand, direktør for ansvarlighed i Dansk Supermarked Group.
Madspild skal halveres
Koncernen har fra 2015 til 2016 reduceret sit madspild med 5,2%, men det skal meget længere ned. Dansk Supermarked Group sætter derfor en ny ambition om at nedbringe sit madspild med 50% inden 2030 på linje med FN's bæredygtighedsmål. Det betyder, at alle kæderne i gruppen nu arbejder efter samme ambition.
- Nu tager vi et centralt greb om problemet. En halvering bliver en stor udfordring, og vi får brug for nye ideer, nye processer og sikkert også ny teknologi. Derfor engagerer vi nu alle medarbejdere i madspildsagendaen og øger samtidig dialogen med vores kunder, leverandører og de organisationer, der kæmper mod madspild. Dette problem skal løses i fællesskab, siger Mads Hvitved Grand.
Dansk Supermarked Group har igennem de senere år arbejdet aktivt for at nedbringe madspild:
· Dansk Supermarked Group har nedbragt sit samlede madspild med 5,2% fra 2015 til 2016.
· Mad, der ikke bliver solgt, bliver enten doneret, brugt til dyrefoder eller til at lave biogas.
· Kæderne har interne rejsehold, der rådgiver varehusene i kampen mod madspild.
· Alle tre kæder har mindre størrelser af en lang række madvarer til små husstande.
· Netto har et strategisk samarbejde med fødevareBanken og leverer fast overskudsmad til organisationen, der videredistribuerer det til bl.a. Kirkens Korshær.
· føtex er hovedleverandør af overskudsmad til Wefood-butikkerne under Folkekirkens Nødhjælp.
· Netto og fødevareBanken har udviklet en app, hvor butiksansatte og kunder kan gøre opmærksom på, hvor der er nedsatte varer tæt på holdbarhedsdato. Appen, der er downloaded 125.000 gange, kan bruges af alle i dagligvarebranchen.
· Netto har etableret en donationsknap ved flaskeautomaterne, hvor kunderne kan donere deres pant til fødevareBanken, og sælger også en vandflaske, hvoraf 10 øre doneres til fødevareBanken.
· Netto har sammen med fødevareBanken oprettet sitet madspildsideer.dk, hvor danske forbrugere kan dele deres ideer til at nedbringe madspil. Et Advisory Board sammensat af madspildseksperter vil udvælge de 30 bedste ideer og samle dem i en rapport, der er frit tilgængelig for alle.
· Dansk Supermarked Group sidder med i Miljøstyrelsens Partnerskab om mindre madspild.
· Dansk Supermarkeds ejer, Salling Fondene, har i 2016 doneret 1,2 millioner kroner til fødevareBanken til indkøb af bl.a. en ny kølebil.
Kontaktinformation
Group Communication, Dansk Supermarked Group, telefon: 8778 5002, e-mail: press@dsg.dk
Kontakter
Group CommunicationDansk Supermarked Group
Tlf:8778 5002press@dsg.dkMads Hvitved GrandKommunikationsdirektør
Tlf:29 65 45 66mhg@dsg.dkBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Kvindernes fodbold-EM: Få en signeret fanplakat, adgang til spillerportrætter og lær at lave Zidane-finten26.6.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Har du en fodboldfan i hjemmet? Lige nu kan kunder i Salling Groups tre dagligvarekæder Netto, føtex og Bilka tage EM-fodboldfeberen med hjem i stuerne, når de er ude at handle.
Salling Fondene anerkender medarbejdere med millionbeløb20.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Igen i år kan 15.000 medarbejdere i Danmark, Tyskland og Polen se frem til en ekstra udbetaling på deres juni-lønseddel, når Salling Fondene uddeler mere end 16 millioner kroner.
føtex sætter ambitiøse sundhedsmål for 203011.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med fokus på Nøglehulsmærkede varer samt mindre sukker og fedt i det samlede varesortiment vil føtex gøre det lettere for kunderne at træffe et sundere valg.
Erfaren detailprofil skal styrke Netto i Tyskland10.6.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er en erfaren leder med erfaring fra både dagligvarebranchen og den internationale scene, der får ansvaret for at styrke udviklingen af Salling Groups tyske forretning, Netto.
Salling Group gør klar til Danmarks største firmafest med rekordmange deltagere6.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
25.000 Salling Group-medarbejdere sætter søndag 8. juni kurs mod hovedkontoret i Aarhus, hvor der henover hele dagen holdes fest med nogle af landets største kunstnere til allin25.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum