Ny butik på vej med overskudsmad

Hvert år må fødevareindustrien og butikkerne tilsammen smide 303.000 ton mad ud, fordi varerne har passeret mindst-holdbar-til datoen, er forkert mærkede eller i beskadiget emballage. For at modarbejde det store madspild vil Folkekirkens Nødhjælp i samarbejde med fødevareBanken og Dansk Supermarked forsøge at etablere en butik med overskudsmad. Butikken får navnet ReFood, og den åbner efter planen på Nørrebro i begyndelsen af 2015.
Butikken vil både være for de, der vil handle på grund af lave priser og for de, der bare er imod spild af mad. Overskuddet fra butikken vil gå til Folkekirkens Nødhjælps arbejde med at bekæmpe sult i nogle af verdens fattigste lande. Varerne vil blive solgt ca. 50-70 procent billigere end i almindelige supermarkeder, og varesortimentet bliver blandt andet brød, frugt og grøntsager, mejeriprodukter og udvalgte kolonialvarer. Kød og kødpålæg vil ikke blive solgt i butikken i første omgang.
- Vi synes, at ReFood er en fantastisk idé! Der er et direkte link mellem vores arbejde med at bekæmpe sult i verdens fattigste lande og bekæmpelse af madspild i Danmark. Med ReFood kan vi både bekæmpe madspild herhjemme og skabe et overskud til arbejdet blandt mennesker, der sulter, siger Henrik Stubkjær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.
Moms og fødevareregler skal på plads først
Dansk Supermarked, som allerede arbejder for at mindske spild af mad, vil gerne donere overskudsmad til butikken.
- I Dansk Supermarked har vi hele tiden fokus på madspild. Hvis et koncept som Refood kan etableres, så er det ren win-win: Vi gør noget for at mindske madspild, vi støtter Folkekirkens Nødhjælp i deres internationale arbejde, og vi hjælper fødevareBanken. Men der er nogle tekniske udfordringer med for eksempel moms og fødevareregler, hvor vi har brug for en politisk afklaring for at komme videre, siger Helene Regnell, CSR-chef i Dansk Supermarked.
FødevareBanken skal stå for distribution af maden til den planlagte nye butik. FødevareBanken er en non-profit organisation, som i forvejen modtager og fordeler overskudsmad til organisationer, der hjælper socialt udsatte.
- Der er meget mere overskudsmad, end vores nuværende modtagere kan aftage, så hvis vores fødevaredonorer er med på det, er en butik med overskudsmad en rigtig fin idé, fordi vi kan nå grupper, som ikke kommer på eksempelvis væresteder, siger fødevareBankens direktør Karen Inger Thorsen.
Hvis konceptet er rentabelt og bæredygtigt, vil Folkekirkens Nødhjælp åbne flere butikker landet over, fordi ideen er så oplagt for en organisation, der har bekæmpelse af sult som kernesag.
Initiativtagerne ser gerne samarbejder med en bred kreds af aktører på madspilds- og fødevareområdet, og forbrugerbevægelsen "Stop spild af mad" bakker også op om den nye butik.
Kontaktinformation
CSR-chef i Dansk Supermarked, Helene Regnell 26 17 66 17
Generalsekretær for Folkekirkens Nødhjælp, Henrik Stubkjær 29 70 06 00
Direktør for fødevareBanken, Karen Inger Thorsen 23 40 89 51
Kontakter
Group CommunicationDansk Supermarked Group
Tlf:8778 5002press@dsg.dkMads Hvitved GrandKommunikationsdirektør
Tlf:29 65 45 66mhg@dsg.dkBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
føtex sætter ambitiøse sundhedsmål for 203011.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med fokus på Nøglehulsmærkede varer samt mindre sukker og fedt i det samlede varesortiment vil føtex gøre det lettere for kunderne at træffe et sundere valg.
Erfaren detailprofil skal styrke Netto i Tyskland10.6.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er en erfaren leder med erfaring fra både dagligvarebranchen og den internationale scene, der får ansvaret for at styrke udviklingen af Salling Groups tyske forretning, Netto.
Salling Group gør klar til Danmarks største firmafest med rekordmange deltagere6.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
25.000 Salling Group-medarbejdere sætter søndag 8. juni kurs mod hovedkontoret i Aarhus, hvor der henover hele dagen holdes fest med nogle af landets største kunstnere til allin25.
Salling Groups opkøb af Rimi Baltic gennemført2.6.2025 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største dagligvarekoncern har netop gennemført virksomhedens største opkøb nogensinde, efter ejerskabet over Rimi Baltic i dag har skiftet hænder. Det betyder, at Salling Group per dags dato vil være tilstede i seks europæiske lande.
Salling Group justerer ledelsesstrukturen til ny strategi28.5.2025 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Omsætningen hos landets største dagligvarekoncern, Salling Group, er over de seneste år vokset markant. Med ambitioner om yderligere vækst, også udenfor Danmarks grænser, justerer virksomheden nu sin ledelsesstruktur med fokus på de geografiske områder, hvor virksomheden er til stede.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum