Bilkas kunder har samlet 400.000 mælkelåg til fordel for Danmarks Naturfredningsforening

I løbet af årets første fire måneder har Bilkas kunder flittigt samlet plasticlåg fra mejeriprodukter og afleveret dem i store, opstillede mælkekartoner Bilkas 18 varehuse over hele landet. Samlermanien blandt kunderne er opstået som en del af Arla Harmonie og Terracycles kampagne "Brug Låget". Kampagnen skal skabe forståelse for, at affald er en ressource, og at fx mælkelåg kan omdannes til nye mælkekasser.
- Det har skabt liv og glæde i vores varehuse, når familier, skoleklasser og dagplejere er kommet med poser fulde af låg, som skulle op i den store mælkekarton, og vi er rigtig glade for at have medvirket til at både børn og voksne får en større forståelse for, at det vi smider ud oftest kan anvendes til andre brugbare ting, siger Bilkas direktør Mark Nielsen.
Pengene til affaldsindsamling og undervisning
For den ihærdige indsats, der især har været stor blandt Bilkas helt små kunder og deres familier, kvitterer Arla Harmonie og Bilka nu med en check til Danmarks Naturfredningsforening på 50.000 kr.
Pengene går til Danmarks Naturfredningsforenings affaldsindsamling, hvor tusindvis af børn hvert år engageres i at samle affald i deres nærområde. I forbindelse med indsamlingen får børnene samtidig viden om de konsekvenser affaldet har i naturen, når det ender der.
Alle de indsamlede plasticlåg bliver kørt ud til plastvirksomheden Aage Vestergaard Larsen A/S i Mariager, hvor de omdannes til nye grønne mælkekasser til Arla.
- Hele formålet med Brug Låget er at engagere forbrugerne i en kampagne, hvor man selv med enkle midler kan gøre en forskel for miljøet. Bilkas indsamling og Danmarks Naturfredningsforenings opbakning har helt sikkert givet kampagnen et rygstød, og vi er meget tilfredse med de mange tusinder af låg, som nu går en fremtid i møde som mælkekasser, fortæller Maja Møller, CSR-chef i Arla Danmark.
Viden om affald til børn er vigtigt
Susanne Herfelt, Miljø- og Klimadirektør i Danmarks Naturfredningsforening, er meget glad for indsatsen i forbindelse med Brug Låget-kampagnen.
- Arla og Bilka har med Brug Låget-kampagnen sat fokus på affald som værdifuld ressource. Kampagnen er et fint symbol på omstillingen fra forbrænding af affald til i stedet at genanvende det til nye produkter. Det er specielt vigtigt, at vi for formidlet dette til vores børn, så de får en forståelse for de ressourcer, som de selv skal forvalte, når de bliver voksne, siger Susanne Herfelt.
Kampagnen har udløst andet end miljøgevinster. Flere af de ivrige lågsamlere har fået gevinst på de lodder, som de har optjent, hver gang de afleverede en pose låg i Bilka. Gevinsterne var 72 Bilka-gavekort á 2.000 kr., og det har spredt glæde, når der hver måned blev udtrukket en vinder i hvert varehus.
Hvert år sælger Bilka cirka 6,5 millioner mejeriprodukter med plasticlåg.
De varehuse, hvis kunder har indleveret flest låg, er:
- 1. Bilka Herning: 66.964
- 2. Bilka Tilst: 35.446
- 3. Bilka Holstebro: 31.339
Om Brug Låget Kampagnen
Arla Harmonie og miljøvirksomheden TerraCycle har kørt kampagnen Brug Låget siden april 2013, hvor lokale skoler og foreninger over hele landet har stået for indsamling af mælkelåg. Bilka har været en del af kampagnen fra januar til april 2015. Alt i alt er der siden 2013 indsamlet over ni millioner mælkelåg af foreninger, skoler og kunder i Bilka.
Kontaktinformation
Bilka: Kommunikationskonsulent Maia Sejersen 87 78 52 08 mls@dsg.dk
Arla: PR-manager Jonas Søndergaard: 91 31 38 74, e-mail: jonas.soendergaard@arlafoods.com
Kontakter
Group CommunicationDansk Supermarked Group
Tlf:8778 5002press@dsg.dkMads Hvitved GrandKommunikationsdirektør
Tlf:29 65 45 66mhg@dsg.dkBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Kvindernes fodbold-EM: Få en signeret fanplakat, adgang til spillerportrætter og lær at lave Zidane-finten26.6.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Har du en fodboldfan i hjemmet? Lige nu kan kunder i Salling Groups tre dagligvarekæder Netto, føtex og Bilka tage EM-fodboldfeberen med hjem i stuerne, når de er ude at handle.
Salling Fondene anerkender medarbejdere med millionbeløb20.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Igen i år kan 15.000 medarbejdere i Danmark, Tyskland og Polen se frem til en ekstra udbetaling på deres juni-lønseddel, når Salling Fondene uddeler mere end 16 millioner kroner.
føtex sætter ambitiøse sundhedsmål for 203011.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med fokus på Nøglehulsmærkede varer samt mindre sukker og fedt i det samlede varesortiment vil føtex gøre det lettere for kunderne at træffe et sundere valg.
Erfaren detailprofil skal styrke Netto i Tyskland10.6.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er en erfaren leder med erfaring fra både dagligvarebranchen og den internationale scene, der får ansvaret for at styrke udviklingen af Salling Groups tyske forretning, Netto.
Salling Group gør klar til Danmarks største firmafest med rekordmange deltagere6.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
25.000 Salling Group-medarbejdere sætter søndag 8. juni kurs mod hovedkontoret i Aarhus, hvor der henover hele dagen holdes fest med nogle af landets største kunstnere til allin25.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum