føtex og Wefood udvider samarbejde i kampen mod madspild

Tidligere på ugen meldte føtex sammen med det øvrige Dansk Supermarked Group sine madspildstal ud for at skabe opmærksomhed omkring madspild. Dagligvarekæden tager nu næste skridt i kampen mod madspild og udvider et strategisk samarbejde med Wefood.
- føtex har været med lige fra begyndelsen, hvor Wefood åbnede det første supermarked i verden for overskudsmad. Jeg synes, det er et meget innovativt skridt til at bekæmpe madspild, og jeg glæder mig til at udvide samarbejdet. Det ligger os meget på sinde i føtex at være med til at finde løsninger på et fælles madspildsproblem, vi har som samfund, siger føtex-direktør Thor Jørgensen.
Det nye initiativ er, at kunderne fra 1. maj får mulighed for at udløse en donation til Wefood, hvis de finder varer i føtex, der har passeret sidste salgsdag.
- Vi vil selvfølgelig allerhelst sælge vores varer. Derfor gennemgår vi hver dag hylderne for varer, der nærmer sig sidste salgsdato og samler dem særlige steder i butikken, hvor kunderne kan købe dem til nedsat pris. Vi har mere end 25.000 forskellige varer i butikken, og selv om vi bruger meget energi på at fjerne datovarer, så vil kunderne ind imellem finde nogle, siger Thor Jørgensen.
føtex-direktøren håber derfor, at kunderne vil tage positivt imod muligheden for at deltage i kampen mod madspild på en ny måde.
- Som tak for hjælpen har vi gennem mange år givet kunderne en pose kaffe pr. vare-variant, og det bliver vi ved med. Men samtidig kan de altså nu være med til at støtte kampen mod madspild ved at udløse en donation på 5 kroner til Wefood pr. funden vare, siger Thor Jørgensen.
Wefood har ny butik på vej
I Wefood kan man udelukkende købe overskudsmad, som er doneret fra bl.a. føtex. Det er varer, som ingenting fejler, men som enten er blevet produceret i for store mængder, er tæt på udløbsdato eller har en beskadiget emballage. Wefood har indtil videre to butikker i København og en på vej i Aarhus i sensommeren. Bag supermarkedet står Folkekirkens Nødhjælp, der bruger overskuddet fra salget til at bekæmpe sult blandt verdens fattigste.
- Vi har åbnet Wefood for at give folk en mulighed for at være med til at løse madspildsproblemet og samtidig hjælpe nogle af de næsten 800 millioner mennesker verden over, der sulter. Når føtex nu giver deres kunder mulighed for at støtte vores arbejde ved at finde datovarer, vil det være med til at øge opmærksomheden på vores fælles problem med madspild. På den måde får datovarerne en ny funktion, siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Birgitte Qvist-Sørensen.
føtex har i flere år arbejdet fokuseret på at mindske madspildet. I 2014 smed de 97 føtex-butikker i Danmark tilsammen 13.000 ton mad ud, og det er lykkedes at reducere det med næsten en femtedel til 10.500 ton i 2016. Frem mod 2030 vil føtex halvere tallet.
- Vores kolleger i samtlige føtex-butikker gør en stor indsats for at undgå datovarer, og vi kigger også på teknologiske løsninger på problemet. Når vi ikke fanger alle varer, der er blevet for gamle, er vi glade for at kunne støtte Wefood med dette nye initiativ - selv om jeg da helst ser, at beløbet bliver mindre og mindre med tiden. Det betyder jo, at vi er lykkedes med at bekæmpe madspildet, siger Thor Jørgensen.
Kontaktinformation
Group Communication, Dansk Supermarked Group, telefon: 8778 5002, e-mail: press@dsg.dk
Kontakter
Group CommunicationDansk Supermarked Group
Tlf:8778 5002press@dsg.dkMads Hvitved GrandKommunikationsdirektør
Tlf:29 65 45 66mhg@dsg.dkBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Bilka sætter kurs mod eldreven hjemmelevering9.5.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på klimamål.
Nu kan du få målt dit blodtryk i Netto6.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I uge 19 lancerer Hjernesagen og Salling Group et nyt skridt i arbejdet for at forbedre danskernes sundhed og forebygge stroke. Her vil man for første gang invitere kunderne i udvalgte Netto-butikker til gratis blodtryksmåling og en snak om farerne ved forhøjet blodtryk.
Salling Groups overtagelse af Rimi Baltic godkendt5.5.2025 12:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Europa-Kommissionen har godkendt Salling Groups opkøb af Rimi Baltics forretning i Estland, Litauen og Letland.
Salling Group styrker sin markedsposition i historisk 202428.4.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Både top- og bundlinje blev løftet i et tilfredsstillende 2024 præget af et rekordstort investeringsniveau og en ny ambitiøs strategi for de kommende år.
Bilka fortsætter sin udvidelse af BilkaToGo Hjemmelevering28.4.2025 10:17:00 CEST | Pressemeddelelse
Bilka har i 2025 udvidet sin hjemmelevering markant, og nu kan kunderne i Esbjerg og Sønderborg også benytte sig af Bilkas populære hjemmeleveringstjeneste.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum